Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tar de tisseprøve/blodprøve på sesjon?


Gjest Guest_anonym_*

Anbefalte innlegg

på innrykk spør de om du har prøvd knark, om du sier ja må du pisse og de tar hårprøve m.m..

 

*Må*? Hvor er dette lovfestet?

 

 

Hei, hva er vitsen med å gjøre seg vrang?

 

Jeg tenkte primært på inngripen i ens privatsfære. Dermed, en gang til -- hva er hjemmelen for "må"?

 

 

Det er ikke noe som heter "privatsfære" i militæret.

 

Les forøvrig her om konsekvenser:

http://www.mil.no/fol/nn/start/;jsessionid...questid=99722#1

 

 

Det er ikke noe som heter "privatsfære" i militæret.

 

Sesjon != militæret.

 

Hva mener du?

 

 

At sesjon er ulik militæret.

At sesjon ikke er det samme som militæret, sagt på bedre norsk.

 

Men hvorfor henge seg opp i det? Nå var det snakk om innrykk, trodde jeg?

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/innrykk/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok pisseprøve første dag i militæret. Er jo ikke noe poeng å nekte dette. I militæret får du utdelt våpen. Jeg er ikke noe keen på å dele skyteplass med en som ruser seg og har manglende dømmekraft. En ærlig sak å bruke hva enn man bruker, men det hører ikke hjemme i forsvaret.

Lenke til kommentar
Men hvorfor henge seg opp i det?

 

Nok en gang, fordi dette er et inngrep i ens privatsfære. Jeg ville likeså ha nektet å avlevere en DNA-prøve eller fortelle om min seksuallegning eller religiøs overbevisning. Som nevnt, jeg nektet å svare på spørsmålet om bruk av narkotiske stoffer, enda legen uttrykket sin misnøye med dette. Vedkommende slet veldig med å forstå betydningen av "jeg nekte å svare ja eller nei på dette spørsmålet". I militæret, som noen har poengtert alt, er "privætsfære" særs innskrenket, men sesjon er slettes ikke militæret og ej heller en inngangsbillett; derfor er det ingen grunn til å akseptere inngrep i ens privætsfære i noe større grad enn man ville ha gjort ellers.

 

Nå var det snakk om innrykk, trodde jeg?

 

"Tar de tisseprøve/blodprøve på sesjon?" (min uthevelse).

Lenke til kommentar

Ditt sitat:

på innrykk spør de om du har prøvd knark, om du sier ja må du pisse og de tar hårprøve m.m..

 

*Må*? Hvor er dette lovfestet?

(Min utheving)

Mulig jeg misforsto.

 

Klart du kan nekte til du blir blå på sesjon, men den dagen du møter opp for å avtjene førstegangstjeneste så vil dem ha enda større problemer med å forstå hvorfor du ikke vil svare på spørsmålene.

Lenke til kommentar
(Min utheving)

Mulig jeg misforsto.

 

Mulig. Poenget mitt var å etterlyse hjemmelen i lovverket til å gjennomføre dopingprøve på sesjon (i dette tilfellet urinprøve). Dersom en slik hjemmel ikke foreligger, så er det ikke slik at man avgi en urinprøve.

 

Klart du kan nekte til du blir blå på sesjon, men den dagen du møter opp for å avtjene førstegangstjeneste så vil dem ha enda større problemer med å forstå hvorfor du ikke vil svare på spørsmålene.

 

At de (forsvaret?) har problemet med å forstå noe som helst er overhodet ikke interessant. Men nå er det slik at hvis man først er i førstegangstjeneste, så kan man bli avkrevd en slik prøve (hvis jeg tolket linken riktig). Det å være på sesjon derimot er definitivt ikke det samme. Ej heller impliserer sesjon førstegangstjeneste. Det er absolut ingen grunn til å etterkomme inngrep i ens privatsfære bare for å blidgjøre noen i hans/hennes skjemaavkryssingsoppgaver. Mao. man ikke avgi en urin/blodprøve på sesjon (at man kan bli spurt om det er en annen sak og bør besvares med "kommer ikke på tale").

Lenke til kommentar

Siden vi hører en del forskjellig antar jeg at dette varierer fra sesjon til sesjon eller at man "ser an" folk så godt de kan.

 

Ikke kan jeg huske at de tok blodprøve når jeg var inne heller men de sjekket bagasje med hunder.

 

De som hadde noe med seg ble ikke omplassert men kastet ut og fikk en sivil sak mot seg.

Lenke til kommentar
på innrykk spør de om du har prøvd knark, om du sier ja må du pisse og de tar hårprøve m.m..

 

*Må*? Hvor er dette lovfestet?

 

(Min utheving)

Mulig jeg misforsto.

 

Mulig. Poenget mitt var å etterlyse hjemmelen i lovverket til å gjennomføre dopingprøve på sesjon (i dette tilfellet urinprøve). Dersom en slik hjemmel ikke foreligger, så er det ikke slik at man avgi en urinprøve.

 

Poenget mitt er at du her faktisk etterspurte en hjemmel i lovverket til å gjennomføre prøver under innrykk.

Innrykk er en kortere betegnelse på "innrykksdagen".

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/innrykk/

 

 

 

Men denne kan vel brukes til det du egentlig prøver å spørre etter?

http://www.lovdata.no/all/hl-19530717-029.html#41[/url]']§ 41. Utskrivningspliktige og vernepliktige har etter innkalling plikt til å la seg legeundersøke og underkaste andre undersøkelser og prøver til bedømmelse av tjenestedyktighet og øvrige forutsetninger for tjenesten i Forsvaret. Etter nærmere bestemmelser av Kongen plikter de også å la seg vaksinere og underkaste andre forebyggende forholdsregler mot smittsom sykdom.

 

Om nødvendig kan den utskrivningspliktige og vernepliktige framstilles ved politiets hjelp til slike foranstaltninger som nevnt i første ledd.

Lenke til kommentar
Så hva blir konsikvensene viss du blir tatt med spor av THC i blodet på sesjon? Blir du anmeldt og stilles for retten?

 

Hehe, nei, du får et forenklet forelegg på 2000,-. Også blir du sendt hjem med grunnlag; Ikke tjenestedyktig bga medisinske forhold, eller noe i den duren.

 

De tar forøvrig ikke blodprøve av deg, men urinprøve. Og det er bare de som blir plukka ut av hundene, eller de som sier de har tatt dop når de blir spurt om det som blir tatt med til å ta en urinprøve..

Lenke til kommentar
Hehe, nei, du får et forenklet forelegg på 2000,-. Også blir du sendt hjem med grunnlag; Ikke tjenestedyktig bga medisinske forhold, eller noe i den duren.

 

De tar forøvrig ikke blodprøve av deg, men urinprøve. Og det er bare de som blir plukka ut av hundene, eller de som sier de har tatt dop når de blir spurt om det som blir tatt med til å ta en urinprøve..

Det forklarer en del siden jeg ikke har avlagt noe form for prøve hverken på sesjon eller i militæret.

Lenke til kommentar

På sesjon tror jeg du kan måtte ta en prøve.

 

Da jeg var på sesjon skrev jeg at jeg ikke har prøvd hasj, men legen spurte meg rett ut. Da var jeg helt ærlig og sa jeg hadde prøvd det 1 gang og var helt ferdig med det. Legen skrev det på papirene mine og jeg ble tjenestedyktig (som jeg ville). Blir du tatt på pissings i militæret kan du nok vente deg en anmeldelse, utkasting og en prikk på rullebladet, men da jeg sa det på sesjon sa de bare at det går greit og legen beundret meg for å være så ærlig om det.

 

Men synes du er passe dum som gjort deg positiv rett før sesjon...

 

På sesjon kan du vel nekte å ta, men det blir behandlet på samme måte som at du er positiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...