Gå til innhold

Rimelig skjerm til fotoredigering?


Anbefalte innlegg

Fruen har omsider fått nok av skjermen på sin macbook og insett at bilderedigering best foregår på en ekstern skjerm tilpasset formålet. Dermed er jeg på jakt etter en god S-IPS skjerm som ikke koster skjorta.

 

Desverre er de fleste butikker og produsenter lite flinke til å informere om hvilke paneler de bruker på de ulike skjermene sine. http://www.flatpanelshd.com har informasjon om en del skjermer, men mye er utdatert og mange av dagens modeller står ikke i listene.

 

Så da lurer jeg på om noen her inne har forslag til en god 19-20 tommer som ikke koster skjorta. En Eizo CG19 eller lignende til 10k+ passer desverre ikke helt med budsjettet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fruen har omsider fått nok av skjermen på sin macbook og insett at bilderedigering best foregår på en ekstern skjerm tilpasset formålet. Dermed er jeg på jakt etter en god S-IPS skjerm som ikke koster skjorta.
Hva er budsjettet? Eizo har S2243W (22" med 1920x1200) til snaue 5 lapper, S-PVA-panel riktignok, men egner seg meget godt til bildebehandling. For rett i overkant av fem lapper får du med kalibrator...
Lenke til kommentar
Du kan søke på paneltype i priguiden. Jeg vet ikke om det er korrekte data for alle skjermer siden det ikke alltid er like enkelt å finne spesifikasjoner, men søket virker rimelig bra.
Fungerer stort sett bra, men det er noen skjermer som forsvinner fordi paneltype ikke er spesifisert i prisguiden. Kommer ikke på noen konkrete modeller nå, men har opplevd det for et par modeller (skjermer jeg visste hadde IPS-panel, men som ikke kom opp på søk på IPS).
Lenke til kommentar
Samsung har 21" 1600x1200 som er til dels brukbare. Verken pris eller kvalitet er helt på Eizo-nivå.

 

Samsung har en rekke 21" skjermer, kjenner du modellnummeret? Om det er 1680x1050 eller 1600x1200 er ikke så viktig men det hadde vært greit med et S-IPS panel.

 

dell 2209WA - en hel tråd om den her. Har den selv og det er et stort steg opp fra billige tn-baserte skjermer.

 

Dette later jo til å være et gulltips. 3500 kroner er jo en pen pris for en 22" S-IPS (eller e-IPS som Dell kaller dette panelet). Ser også at Dell fortsatt selger 2007FP (S-IPS, men ikke widescreen) men desverre ikke 2007FPW som jeg har selv og er veldig fornøyd med (jeg var heldig nok til å få en med LM201WE2 panelet fra LG/Philips, disse leveres visstnok også med diverse andre paneler, inkludert et MVA/PVA-panel )

 

Hva er budsjettet? Eizo har S2243W (22" med 1920x1200) til snaue 5 lapper, S-PVA-panel riktignok, men egner seg meget godt til bildebehandling. For rett i overkant av fem lapper får du med kalibrator...

 

5.000 er nok absolutt øvre grense, helst hadde jeg sett noe enda litt rimeligere. Litt usikker på S-PVA men ser at skjermen har fått gode skussmål. Innebygget kalibrering er ikke så veldig viktig. Har noen Spydere liggende som får jobben gjort, og jeg opplever at en kalibrering i kvartalet eller halvåret er godt nok. Takk for tipset, uansett, får se litt nærmere på denne modellen.

 

Ser også at man kan velge paneltype i den gamle prisguiden, slik du og se# nevner. Her fant jeg blant annet en 20" Fujitsu med S-IPS til under 2.500,- Kanskje verdt en titt den også.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Samsung har en rekke 21" skjermer, kjenner du modellnummeret? Om det er 1680x1050 eller 1600x1200 er ikke så viktig men det hadde vært greit med et S-IPS panel.
Det ser ut til at de har byttet ut alle modeller siden sist jeg kikket innom. Da har ikke jeg noe mer opplysninger enn det du finner på Samsungs egne sider. Sitter med en SyncMaster 213T på jobben, utmerket til kontorbruk, og kan fungere som et billigalternativ. Men den er ikke i nærheten av den Eizo ColorEdge jeg har hjemme (husker ikke modellbetegnelse på den i hodet).

 

Jeg synes det er stor forskjell på 1680x1050 og 1600x1200. Dette er jo widescreen og 4:3. Widescreen blir nesten litt smått som 21" (YMMV). Hvis den Eizo'en til 5 lapper er OK, så ser jo den interessant ut. Nesten mystisk billig til Eizo å være.

Lenke til kommentar
Hvis den Eizo'en til 5 lapper er OK, så ser jo den interessant ut. Nesten mystisk billig til Eizo å være.
Jeg har i hvert fall den Eizoen på min ønskeliste - jeg tror jeg kommer til å gå for varianten med medfølgende kalibrator. I øyeblikket koster den ca 30 kr ekstra, det er den helt klart verdt :-)

 

Forgjengeren til denne, S2242W fikk veldig gode skussmål, og jeg har ingen grunn til å tro at denne er dårligere. Ikke at den er så veldig mye bedre heller - for den saks skyld...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takk for raskt svar. Hyggelig å høre at du ble fornøyd.

Flott at du la ved linken. Det er jo slett ingen upris for en god skjerm. Du har nok skaffet den butikken en ny kunde :yes:

 

Hvor mye skal du handle for? Dell har akkurat lansert en ny 27-tommers som fikk rimelig bra kritikk på anandtech. http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3725

Har ikke funnet den i Dells norske nettbutikk ennå, men den kan ikke være langt unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...