Gå til innhold

[Løst]Får ikke wifi-router til å samareide med Canal Digital modem


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg klarer ikke få min D-link DIR-655 til å samarbeide med Canal Digital sitt kabel-modem. Dvs. hos foreldrene mine.

 

Jeg har selv kabel-modem fra Canal Digital og DIR-655, og her fungerer det som en drøm!

 

Men ikke hos foreldrene mine altså... har i tillegg forsøkt med en Linksys trådløs router - med samme dårlige resultat.

 

Virker som kabel-modemet "overkjører" trådløs routeren totalt - og deler ut IP'er fra Canal Digital sitt nett fremfor de interne IP'ene som skal deles ut av wifi routereren. (Dette når jeg har satt TP-kabel fra CD-modem inn i en av 1-2-3-4-portene til wifi routeren.) Hvis jeg setter TP-kabelen inn i WAN-porten blir riktige lokale IP'er delt ut av DHCP-server i wifi router (jeg har valgt 192.168.100-192.168.199), MEN da virker ikke Internett lenger.

 

Ser i status på wifi router at den ikke mottar noe informasjon om IP-adresse, gateway, dns eller noe når jeg har koblet ledningen i WAN-porten. Når jeg kobler TP-kabel inn i en av 1-2-3-4-portene klarer jeg ikke engang å finne igjen routeren på nettverket da det virker som det blir en salig blanding av CD sine IP-adresser. Angry IP scanner viser bare ulike PC'er som er koblet til samme IP-range - pc'er som ikke har noe med mine å gjøre.

 

Men som sagt, når jeg tar den SAMME (flytter det altså bare) routeren (DIR-655) hjem til meg så fungerer det tvert - uten å endre på en eneste innstilling. Og vi har som sagt begge Canal Digital modem.

 

Noen som har vært borti dette før? Anser meg som rimelig oppegående på trådløst nettverk, men dette får jeg ikke til...

 

Canal Digital-modemet (Thomson TCM420) som er "fucket"?

 

(Skal sies at dette virket tidligere med Linksys wifi-routeren, men plutselig sluttet det å virke for noen dager siden.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til: Når 2 PC'er er koblet til, så får disse to ulike IP-adresser. Ikke engang i nærheten av å være på samme "range". Noe som er merkelig. Er vel ikke noe DHCP-funksjonalitet i modemet såvidt jeg vet... så må jo komme sentralt fra en eller annen plass? Noe som ikke skal være mulig skulle man tro.. ikke vet jeg..

 

Aldri vært borti noe lignende. (Og prøver å koble til en tredje PC, men denne klarer jeg ikke å få på nett.)

Lenke til kommentar
Ja, man kan fort klø seg litt i hodet innimellom.

 

Årsaken til problemet er at modemet leaser ut ipadresse til forrige enhet som var tilkoblet.

Da må man enten klone macadresse i routeren, ta ut strømmen på modem 1 minutt eller resette modem.

Den siste varianten fungerer hver gang :-)

Så du mener at hvis jeg resetter Canal Digital-modemet, deretter kobler til DIR-655 med TP-kabel inn i en av 1-2-3-4-portene (eller WAN-porten?), så vil DIR-655 få komme ut på internett OG DHCP i DIR-655 vil kunne distribuere lokale IP-adresser slik at alle PC'er kommer på nett?

 

Skjønner uansett ikke hvordan CD-modemet gjennom min trådløse router kan dele ut Canal Digital-IP-adresser til mine PC'er. Skal jo ikke være mulig når jeg har satt DHCP i DIR-655 til å gjøre den jobben...

Lenke til kommentar

Canal Digital gjev deg 4 adresser, dei treng ikkje å vere i same adresseområde.

 

Virker som kabel-modemet "overkjører" trådløs routeren totalt - og deler ut IP'er fra Canal Digital sitt nett fremfor de interne IP'ene som skal deles ut av wifi routereren. (Dette når jeg har satt TP-kabel fra CD-modem inn i en av 1-2-3-4-portene til wifi routeren.)

 

Ja, det er det som skjer.

 

Hvis jeg setter TP-kabelen inn i WAN-porten blir riktige lokale IP'er delt ut av DHCP-server i wifi router (jeg har valgt 192.168.100-192.168.199), MEN da virker ikke Internett lenger.

 

Dette er korrekt måte å koble på. Koble slik, og jobb i staden med å få internett til å fungere. Reset ruteren først, koble modemet til WAN/Internet, og set opp internettilkoblinga med DHCP - det burde fikse problemet, og er rett måte å legge opp nettverket ditt på.

 

-Edit-

 

For sein, men eg kan ta dette:

 

Skjønner uansett ikke hvordan CD-modemet gjennom min trådløse router kan dele ut Canal Digital-IP-adresser til mine PC'er. Skal jo ikke være mulig når jeg har satt DHCP i DIR-655 til å gjøre den jobben...

 

Ruteren din filtrerar ingen trafikk som går kun på LAN-forbindelsen, heller ikkje DHCP-trafikk til og frå andre DHCP-serverar. Modemet er tydelegvis kjappare til å svare PC-en med ei IP-adresse enn ruteren din, difor skjer dette.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

 

Mente at den skulle stå i WAN-porten ja... ble bare skeptisk, ettersom når jeg bruker 1-2-3-4-portene så fungerer jo faktisk internett, selv om de lokale IP'ene blir helt "fucked".

 

Mens når jeg bruker WAN-porten så blir de lokale IP'ene som de skal være, men null reaksjon på Internett. DIR-655'n får rett og slett ikke noe informasjon om Default Gateway, DNS, Subnet Mask eller noenting.

 

Mens når jeg kobler opp samme router hjemme hos meg (selvsagt med WAN-porten), så får jeg opp dette (jeg har maskert IP'er med X):

 

Connection Type :DHCP Client
QoS Engine : Active
Cable Status :Connected
Network Status :Established
MAC Address :00:1B:11:61:75:FC
IP Address :84.2XX.105.XXX
Subnet Mask :255.255.255.0
Default Gateway :84.202.XXX.X
Primary DNS Server :193.213.112.4
Secondary DNS Server :130.67.15.198

Hos folka mine står det at Cable Status er disconnected og at den ikke kunne etablere nettverk osv. Og selvsagt er ingen av IP-adressene fylt ut. Står bare 0.0.0.0.

 

Er ikke hos foreldrene mine nå, så får ikke prøvd, men finner det merkelig at DIR-655 hos dem aldri får utlevert den ovennevnte info'n fra Canal Digital-modemet, mens her hjemme kommer den tvert...

Endret av voluz
Lenke til kommentar
*snip*

Du har fått løsningen.

Årsaken til problemet er at modemet leaser ut ipadresse til forrige enhet som var tilkoblet.

Da må man enten klone macadresse i routeren, ta ut strømmen på modem 1 minutt eller resette modem.

Den siste varianten fungerer hver gang :-)

Men hvis Canal Digital har anledning til å dele ut så mange IP-adresser (4 stk. ref. enixitan), hvorfor kan ikke da den trådløse routeren få ny IP tvert - fremfor ingen "connection"? Jeg har maks brukt opp 2 stk...

 

Så dere er bombesikre på at en resetting av CD-modemet mens DIR-655 er koblet til med WAN-porten vil gjøre susen? ;)

Lenke til kommentar
Men hvis Canal Digital har anledning til å dele ut så mange IP-adresser (4 stk. ref. enixitan), hvorfor kan ikke da den trådløse routeren få ny IP tvert - fremfor ingen "connection"? Jeg har maks brukt opp 2 stk...

Jeg er usikker på hvor lenge MAC-leasen til CD er på, men jeg vil anta at du har hatt flere enn 4 maskiner på nettverket de(n) siste dagene/uken(e)?

Lenke til kommentar

En reset gjør susen ja. Trykk inn den lille knappen bak i 10 sek til lampene slukker.

Deretter vent til de 4 lampene tenner på modemet, så skal alt være greit.

Det går også an å trekke ut strømmen på modemet en stund for å slette lease.

Hvor mange ipadresser du har disponibelt er avhengig av hva slags utstyr som har vært tilkoblet og hvilket abonnement dere har.

 

Når du bruker routeren senere, så slipper du å tenke på dette fordi routeren har plenty disponible adresser.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Skal prøve alt dette neste gang jeg er hjemme hos folket... får stikke innom dem i morra eller onsdag.

 

Forlot dem med TP-kabelen i en av 1-2-3-4-portene - for da virket i hvert fall router + to PC'er, som var alt de trengte. Men var ikke akkurat en varig løsning...

 

Skal gi rapport tilbake når jeg har prøvd. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...