Gå til innhold

Hvilken CPU vifte til Althlon XP1900 ?

baRs

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hvilken cpu-vifte skal jeg bruke til athlon xp-1900?

jeg trenger en vifte som kjøler kraftig. dvs skal cpu'en skal holde ca. 30 grader eller mindre! viften må også ikke være for tung! hørt at festet kan knekke!

hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal CPU'en holde 30 grader? Skal du ikke ha mer enn 30 grader må du ha vannkjøling eller f. eks. Swiftech MCX462, Alpha PAL6045 eller SLK900 med Deltavifte på, og det bråker.

Skrevet

Spør som en gjorde tidligere i tråden. Hvorfor skal CPU holde 30 grader? Det har da ingen praktisk betydning.

Min holder 50-60 grader, og fungerer bra allikevel. AMD CPU'ene kan holde over 70 grader uten å ta skade av det.

Skrevet
Det er feil! feil! feil! sorry men jeg har en 1800+ med en eller annen gammel coolermaster vifte..  27 grader..   sier til det..

hvis det er en palomino tror jeg du må få deg en ny temperatur måler

Skrevet

27c er nok ganske så vanskelig å oppnå med luftkjøling under normale forhold. (romtemp på ~20c).. med vann også faktisk. Skal man måle temp så må man bruke ekstern måler for å være sikker. Om hovedkortet bruker dioden i CPU så blir det litt mer nøyaktig enn ved bruk av socket sensor, men selv ikke da kan man være sikker på å få riktige målinger.

BTW: Jeg lurer også på hva i alle dager som er så viktig med å holde cpu temp under 30c ?

Skrevet
EY...  tar ikke feil..  HAR ikke noe palomino altså..  tror ikke BIOSEN tar så mye feil da..   Correct me if i'm wrong?   Hk'et holder 25grader..   8)

Hehe.. biosen tar ofte feil. Det er noe de fleste vet. Noen ganger mer enn andre. Min bommer med ca. 8c (målt med ekstern måler)

Skrevet
Stikker inn en gang til og ser jeg da..  For sikker hets skyld..  skriver ned etter på..!

Det hjelper ikke å kikke i bios, eller bruke noen programmer. Man MÅ bruke en ekstern måler om man skal være helt sikker.

Skrevet
EY...  tar ikke feil..  HAR ikke noe palomino altså..  tror ikke BIOSEN tar så mye feil da..   Correct me if i'm wrong?   Hk'et holder 25grader..   8)

Hehe.. biosen tar ofte feil. Det er noe de fleste vet. Noen ganger mer enn andre. Min bommer med ca. 8c (målt med ekstern måler)

formann: Jeg ser at du har et Abit NF7 v1.2 hovedkort. Har du lagt inn nyeste 1.9 Final BIOS? Der skal temperatursensoren være "kalibrert" slik at den viser mer nøyaktige resultater. Vanligvis synker tempen 8-10 grader iforhold til tidligere BIOS versjoner.

Skrevet

Jeg ser at du har et Abit NF7-S v1.2 hovedkort. Har du lagt inn nyeste 1.9 Final BIOS? Der skal temperatursensoren være "kalibrert" slik at den viser mer nøyaktig temp. Vanligvis synker tempen 8-10 grader iforhold til tidligere BIOS versjoner.

Jeg har lagt inn v1.9 ja.. og for første gang så får jeg helt feil temper. Med de andre bios versjonene så hadde jeg nesten helt riktige temper +/- 1c .. men den jeg har nå viser alså 8c for lite.

Neste gang jeg tar ut CPU så skal jeg legge en liten klatt AS3 på selve sensor slik at varmeoverføringen fra cpu går litt bedre. Mulig dette hjelper en del.

Skrevet

Kjøp en kjøler som er god for mer enn det du trenger! Det er ikke mye forskjell i pris fra eller til heller, så da kan man likegodt spandere på seg en som er bra, som man kan ha en stund!

Kjøp denne og du blir mer enn fornøyd!

Har den selv og den gjør en suveren jobb! Klarer å kjøle ned en XP3200+ og vel så det! La meg si det sånn, den klarer å fjærne 92W, Vappochill klarer 180W.

BTW maskinen min er 28,0ºC i skrivende stund, det er temp @ core (ekstern måler)

-Chief- :woot:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...