Gå til innhold

Har dualboot W7 og XP. Hvordan velge hvem som skal boote ved oppstart?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har to oprativsystem liggende inne, jeg hadde xp så la jeg inn win 7 på den andre partisjonen. Og trodde jeg skulle få velge hvilken windows jeg skulle bruke hver gang jeg startet.

 

Desverre får jeg ikke dette til, og den går bare rett inn på windows 7. Ser at alle filene til xp ligger der. Og regner med det forsatt funker. Hvordan er det mulig å få starte XP igjenn?

 

Hvis dette ble rotete, så er det bare å spørre! :D

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har to oprativsystem liggende inne, jeg hadde xp så la jeg inn win 7 på den andre partisjonen. Og trodde jeg skulle få velge hvilken windows jeg skulle bruke hver gang jeg startet.

 

Desverre får jeg ikke dette til, og den går bare rett inn på windows 7. Ser at alle filene til xp ligger der. Og regner med det forsatt funker. Hvordan er det mulig å få starte XP igjenn?

 

Hvis dette ble rotete, så er det bare å spørre! :D

 

Takker for alle svar!

 

 

Du skal få valget mellom Windows 7 eller tidligere MS operativsystem. Fortell litt mer om hvordan du installerte.

Lenke til kommentar

Har begge to på en harddisk, bare forskjellige partisjoner!

 

C - Win 7

D - XP

 

Tidligere var det slik

 

C - XP

D - XP

 

Så la jeg bare inn win 7 på C: partisjoen å håpte jeg kunne veksle mellom opprativsystemene, men det gikk ikke slik jeg hadde håpet på. Den starter bare " direkte opp i C:...

Lenke til kommentar
Har begge to på en harddisk, bare forskjellige partisjoner!

 

C - Win 7

D - XP

 

Tidligere var det slik

 

C - XP

D - XP

 

Så la jeg bare inn win 7 på C: partisjoen å håpte jeg kunne veksle mellom opprativsystemene, men det gikk ikke slik jeg hadde håpet på. Den starter bare " direkte opp i C:...

 

 

Hadde du to XP partisjoner?

Lenke til kommentar
Stemmer det ja, Virka fint. :)

 

Da vil jeg tro det er her problemet ligger, du har overskrevet den versjonen som lå som oppstart. Windows 7 finner ikke den andre i BCD (Boot Configuration Data)Det er noe feil med den.

Reinstaller XP. Flytt viktige filer til en ekstern HD eller til partisjonen med Win 7 hvis du har plass.

 

Hva er vitsen med to like operativsystemer på samme PC?

Endret av chirsso
Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig å reinstallere, skal være så enkelt som å starte opp med

 

windows 7 mediet og velge reparer, der skal du få noen valg for reparasjon,

 

husker ikke helt hva, men har gjort dette selv, da med windows 7 og vista.

 

EDIT

 

Boot into Windows 7 using the Windows 7 installation DVD

Click Next

 

Choose Repair your computer

 

The repair process displays Searching for Windows.

 

Du skal da se windows xp installasjonen, gjør du ikke det så virker desverre ikke denne metoden, og du må nok reinstallere xp.

 

Click Repair and restart

Endret av arjato
Lenke til kommentar
Det skal ikke være nødvendig å reinstallere, skal være så enkelt som å starte opp med

 

windows 7 mediet og velge reparer, der skal du få noen valg for reparasjon,

 

husker ikke helt hva, men har gjort dette selv, da med windows 7 og vista.

 

EDIT

 

Boot into Windows 7 using the Windows 7 installation DVD

Click Next

 

Choose Repair your computer

 

The repair process displays Searching for Windows.

 

Du skal da se windows xp installasjonen, gjør du ikke det så virker desverre ikke denne metoden, og du må nok reinstallere xp.

 

Click Repair and restart

 

 

Prøv gjerne: flott hvis det funker men siden det er XP som ikke virker så tviler jeg på det.

Endret av chirsso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...