Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken hydraulikkpumpe til vedmaskinen?


Defus

Anbefalte innlegg

Onkelen min har en vedmaskin, som både sager og klyver veden. Han driver den med traktoren sin, men traktoren gir ut veldig lite trykk og volum på hydraulikken, det er en liten iseko traktor. Han har bestemt seg for å bygge litt om på denne vedmaskinen, og planen er en tank til olje og en pumpe, som blir drevet av kraftuttaket på traktoren. På denne måten er det mulig og oppnå både volumet og trykket som trengs, for at vedmaskinen skal fungere optimalt. Spørsmålet er, vet noen hvor man kan lete etter slike pumper, evt. hva skal man se etter (ebay), og finnes det et forum i verden hvor det er dyktige folk som kan være behjelpelig med utregning av utvekslinger og kraftmoment, volum, trykk osv når det gjelder den pumpa og turtall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
finnes det et forum i verden hvor det er dyktige folk som kan være behjelpelig med utregning av utvekslinger og kraftmoment, volum, trykk osv når det gjelder den pumpa og turtall?

 

det forumet trur jeg du skal leite lenge etter. med nærmere ettertanke, har jeg faktisk høgskole-eksamen i pumpe-tekninkk men føler meg absolutt ikke kompetent tel å ta denslags utregninger på strak arm. Regner med at det var Iseki-traktor du mente, å det er jo en svært liten traktor. Vi har sjøl vedklyver å et par traktorer, å har erfart at om man skal få no fart i vedklyvern, så MÅ man ha en traktor med litt motor. ca 80 hk ere vel på traktoren vi bruker tel klyvern. har en ferguson 135 med..47hk?, men den er ikke brukanes, enda det er større enn Iseki'en. Kjøp traktor med litt motor sier nå jeg.

Endret av BECMST
Lenke til kommentar

Jeg er riktignok "bare" landbruksmaskinmekaniker, men kan alltids prøve å hjelpe.

 

Vi har sjøl vedklyver å et par traktorer, å har erfart at om man skal få no fart i vedklyvern, så MÅ man ha en traktor med litt motor. ca 80 hk ere vel på traktoren vi bruker tel klyvern. har en ferguson 135 med..47hk?, men den er ikke brukanes, enda det er større enn Iseki'en. Kjøp traktor med litt motor sier nå jeg.

 

Nja, motorstørrelsen er ikke så viktig, egentlig. Selv en såpass stor og "moderne" traktor som en Valmet 6400 på 95 hester (70kW) leverer bare ca. 20kW på hydraulikkpumpa. Om man setter en egen, større pumpe og girboks på kraftuttaket kan man ta ut mye mer effekt, helt opp til de maksimale 70kW, minus noe tap i girkasse osv. Det samme gjelder for mindre traktorer, effekten man får ut på hydraulikken er mye mindre enn motoren klarer. Årsaken er selvsagt at traktorkonstruktøren må tenke på at man kan komme til å løfte et tungt redskap i hydraulikken, samtidig som man kjører fremover og tar ut effekt fra kraftuttaket, og helst uten å kvele motoren bare med den hydrauliske belastningen.

 

Trådstarter, jeg må vite hvor mange hestekrefter eller kilowatt traktoren kan levere på kraftuttakstappen, eller i det minste hvilken Iseki-modell det gjelder, for å kunne komme med forslag.

Dette er forsåvidt enkelt å regne ut, bare man kan formelen for hydraulisk effekt:

trykk i Pa * volumstrøm i m3/s =effekt i W.

 

Tar vi Valmeten jeg nevnte som eksempel, så leverer den 67l/min ved 180bar.

 

67l/min = 0,067m3/min = 0.001117m3/s

180bar = 18MPa (Megapascal) =18.000.000Pa

 

18.000.000 * 0,001117 =20.100W =20,1kW.

 

MF'en BECMST referer til gir 14,8l/min ved 175 bar, eller 4,32kW på hydraulikken. Motoren er oppgitt til 42hk DIN og 47hk SAE. Forskjellen på disse to hk-normene har jeg ikke i hodet, men om vi tar det minste tallet og regner det om til kW blir det 31kW, så med riktig pumpe og gir på kraftuttaket kan du faktisk få ut flere l/min av den enn Valmeten leverer som standard.

 

Det som må gjøres i ditt tilfelle er å regne ut en ligning, med tilgjengelig effekt på kraftuttaket ved et visst turtall, og ønsket trykk (omtrent 180bar er som sagt det vanlige) for å finne ut hvor stor volumstrøm du kan få, og deretter finne en pumpe+girkassekombinasjon som gir den oljestrømmen ved det samme turtallet. Vi må også ta høyde for en del effekttap fra motor til girkasse, ellers kan vi kvele motoren når stempelet treffer en kubbe som ikke vil kløyves, og trykket stiger til det maksimale i systemet. Akkurat hvor mye effekttap vi skal regne med er den store usikre faktoren.

 

Et slikt opplegg med girboks på kraftuttaket og egen pumpe kommer fort på 5-6.000 kroner pluss moms, i tillegg må du ha en egen tank, og sikkerhetsventil om det ikke er en på vedmaskinens hydraulikksentral.

 

edit: for å svare på spørsmålet om hvor du finner slike deler:

Egil Eng AS

Økonomideler AS

GKN Walterscheid AS

Weimer Hydraulik AB

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Takk for et kjempebra svar, Inge! Jeg skal finne fram alle dataer vi har på traktoren, både motor, hydraulikk system og kraftuttak, og diverse tall på vedmaskinen, for disse tallene har han funnet fram og lagret i et excel regneark. Jeg kommer tilbake til uken med mer info.

Lenke til kommentar

Nå har jeg litt mere data, håper du kan hjelpe meg å komme i gang, Inge.

 

Traktoren:

Iseki TE 3210 F

Effekt motor ved 2600 rpm: 21hk

Max dreiemoment ved 1400 rpm: 7.4kpm

Kraftuttak ved 540 rpm (optimalt): 17hk

 

Vedmaskinen skal ha, 38 liter i minuttet, 180 bar.

Man burde regne med at sagbladet ikke brukes når klyveren går.

 

Vedmaskinen er laget for å kjøre på 400 rpm originalt, men vi må bruke 540 rpm.

Vedmaskina har et gear på inngående kraftuttakaksling med omsetningsforhold 1:3. På denne er det montert ei 4-delt reimskive 150mm

Kilereima for drift av sagbladet er på 100mm.

 

Derfor må det nok byttes remskive med tanke på sagbladet, som ikke skal ha mer enn 1800rpm. Men hva monterer man etter dette da? Der er det nemlig ingenting... foreløpig. :)

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Aha, det er en vedmaskin med sagblad også, det hadde jeg oversett, da blir alt litt mer komplisert.. :hrm: For det første blir tilgjengelig effekt mer omtrentlig, ettersom sagbladet skal drives også. Men når kløyveren går fremover og krever mye kraft (returslaget går jo lett), så belaster man som du sier ikke sagbladet, og bladet vil jo også ha en betydelig "svinghjulseffekt" i seg selv. Det andre problemet er at de pumpene man vanligvis monterer på kraftuttaket (se på linken til Weimer AB i forrige innlegg for illustrasjon) er beregnet for å monteres alene, så da får du ikke koblet på akselen til sagbladet. Det finnes imidlertid også slike pumpegir for gjennomgående kraftuttaksaksel, se på illustrasjonen for "gearboks type C" på side HY-1236 i økonomideler-katalogen.

 

Alternativt kan man montere pumpa fast på vedmaskinen med en ekstra reim-overføring, det blir antakelig noe billigere, regnet i deler, men noe mer arbeid, og ser mye mer profesjonellt ut.

 

Jeg skulle gjerne visst kraftuttaksturtallet ved max effekt, altså på 2600rpm, alternativt hvilket motorturtall som gir 540 på kraftuttaket, det siste bruker å være markert på turtelleren. Hvor mye trykk og oljemengde hydraulikken på traktoren gir er også interessant, sånn for sammenligningens skyld.

 

Uansett, det du trenger er i alle fall en reimoverføring som gir ca. 1800 rpm på bladet og noe i retning av 1000-2500 rpm til pumpa, når motoren gir maks effekt, altså på 2600 rpm. Det usikre er altså hvilket turtall kraftuttaket har når motoren har 2600, men det finner du vel ut av selv.

 

40l/min (jeg avrundet litt..) ved 180 bar gir 12kW, som tilsvarer 16hk. Når traktoren bare gir 21, er jeg usikker på om dette går helt bra, med tanke på kraft til sagbladet, effekttap i drivverket osv. 30l/min vil kreve bare 12 hester, og det sier magefølelsen min sikkert vil gå bra, og er helt sikkert betydelig mer enn traktoren leverer nå. (ref. MF 135'en på 47hk med 15l/min..) Men dette er som sagt mye gjetting og synsing..

 

Hvis vi sier at pumpa går med samme turtall som sagbladet (noe den jo ikke nødvendigvis trenger å gjøre), så trenger du en som gir ca. 22cm3/omdreining, f.eks. en HF 930062 eller HG 9300621 (side HY-1233), avhengig av rotasjonsretning, for å få ca. 40l/min. For å få 30l/min på 1800rpm trenger du tilsvarende en som gir ca. 16cm3/omdreining. Dette regner du lett ut selv, (cm3/omdreining ganger rpm/1000=l/min) og kan tilpasse pumpa og reimutvekslinga til hverandre som det passer best, så lenge du holder deg innenfor min/max turtallene angitt for pumpene i katalogen. Pass på riktig rotasjonsretning, og følg anvisningene i katalogen for innkjøring av pumpa.

 

Om 40l/min krever for mye effekt, så er det jo bare å bytte reimskiver så pumpa får mindre turtall og leverer mindre olje (3/4 turtall gir 3/4 av 40, dvs. 30l/min, naturlig nok), mens de gearboksmonterte har en fast utveksling, da må man enten bytte pumpa til en med mindre deplasement (dvs færre cm3/omdreining), eller hele giret til et med lavere utveksling, noe som blir dyrt å prøve og feile med.

 

I tillegg til ei pumpe med passende deplasement til turtallet, det vil i praksis si ei i gruppe II, så trenger du:

 

1: støttelager til pumper i gruppe II, delenr HF 930602 eller -04 øverst på side 1242, passende reimskiver til støttelager og vinkelgir (samme diameter på gir og støttelager gir 1620rpm ved 540 på kraftuttaket, og ukjent antall rpm ved 2600 rpm på motoren.) Et annet alternativ er jo å koble akselen fra støttelageret sammen med den fra giret uten reimskiver imellom, bare en aksling. Pumpe og gir må i så fall være montert på helt rett linje, ellers må jo denne akslingen ha kryss og smøres osv. Om du velger å montere pumpa på denne måten kan du kanskje tilpasse en mellomflens og fleksikobling (nederst på side 1234) i stedet for støttelager og reimskiver.

Redigert: men da blir det mye verre igjen å redusere turtallet om pumpa krever for mye...

 

 

2: tank; økonomideler har ikke ferdige, men div. tilbehør og nyttige opplysninger på side 1227.

 

3: suge (1") trykk og retur (begge 1/2") -slanger med nødvendige koblinger; både økonomideler og lokalt landbruksverksted presser koblinger på slangene, når du bare finner ut hvor lange og hva slags koblinger.

 

4: tilkoblingsflenser, nederst på side 1233.

 

og 5: et returfilter; patron (spin-on) eller element, side 1229. Sikkerhetsventil er jeg rimelig sikker på det er i hydraulikksentralen på maskinen. Hva slags maskin er det, forresten?

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Dette er rett og slett veldig lærerik lesning for meg, jeg takker så meget!

 

Mer info til deg:

 

Traktorens hydraulikk (som brukes per idag) leverer ca 16,7 l/min, på 150 bar. Det er ikke mer enn til at stempelet på klyveren går veldig sakte.. Den tåler heller ikke vanskelige kubber med kvist og slikt, det stopper opp da.

 

Kraftuttaket går på 540 rpm, ved 2108rpm på motor. Det er dette vi må dimensjonere etter. Kraft som er tilgjengelig på kraftuttaket er 17 hk, ved disse omdreininger.

 

Vedmaskinen er en type Dalen 1554-T, beregnet på traktordrift. Anbefalt hastighet på kraftuttak er 400 rpm pga sagbladet, men det er enkelt å bytte remskive der slik at sagbladet går på 1800 rpm når kraftuttaket er 540rpm. Klyveren ellers skal helst ha 180 bar på hydraulikken og 38 l/min.

 

Det finnes diverse ombyggingssett til denne, men ingenting vi kan nyttegjøre oss av pga den spesielle traktoren. En annen ting er at strøm er tilgjengelig men ikke i de mengder man hadde trengt for elektrisk/hydraulisk drift.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en tilsvarende maskin, bare med elektrisk drift (1554-EH). Kan se om jeg får tatt noen bilder av hvordan hydraulikkpumpa på den er montert etterhvert, men det frister ikke voldsomt i 25 kuldegrader, når maskinen dessuten står en annen plass enn hjemme. Denne kunne også leveres med en bensinmotor på 13 hester, med eget hydraulikksystem. Oljetank finnes i alle fall fra Dalen, og den kan brukes uansett pumpestørrelse, men det spørs jo på prisen.

 

Du kjenner til det med "kraftgang" på kløyveren om du presser spaken ekstra langt fra deg og holder den der? Står i instruksjonsboka om du har den.

 

Jeg har lest delekatalogen nå, og det ser ut som alle modellene med egen hydraulikk bruker samme pumpe, montert på samme brakett, og tank, filter etc. var også likt. Tatt i betraktning at bensinmotoren bare gir 13 hester, og elektromotoren 7,5kW (som tilsvarer 10 hester), så burde nesten den kunne brukes, jeg kan ikke skjønne annet.. Om jeg tolker katalogen rett, så har også modellen uten egen hydraulikk samme reimskive med fire spor på vinkeldrevet, hvorav to er ledige, stemmer det? I så fall er det der pumpa skal drives fra.

 

EH-modellen har elektromotor på 1400rpm, 125 mm reimskive på motoren, og det samme på pumpa.

Med 100 mm reimskive på bladet gjør det da 1750rpm. Pumpa går på 1400rpm, som motoren.

 

TH-modellen har 150mm på giret og 125mm på pumpa, og ved anbefalt kraftuttaksturtall på 400rpm gjør utgående aksel på giret 1200rpm og bladet 1800. Pumpa går da på 1440rpm. Setter du en reimskive på 100 mm på giret, så må giret gjøre 1800rpm for å gi det samme på bladet, og med 1:3 utveksling i giret går da kraftuttaket på 600. Pumpa vil også da gå på 1440rpm.Traktoren vil yte noe mer på 600rpm enn på 540, siden max effekt er på et høyere turtall enn der kraftuttaket gjør 540. En bieffekt av dette er imidlertid at traktoren MÅ gå på så høyt turtall for å gi rett turtall på bladet, noe som er ugunstig om man senere bytter til en sterkere traktor som trenger mindre turtall. Men da har du selvsagt den gamle reimskiva på lur..

 

BH-modellen har 125 mm reimskive på motoren og 180 mm på pumpa, denne ga bare 26l/min.

Bensinmotoren gikk tydeligvis på omtrent samme turtall som elektromotoren, altså ca. 1400, siden utvekslingen mellom motor og blad er den samme; 125/100. Hvorfor pumpa på bensinmotoren, som på papiret er sterkere enn elektromotoren, går saktere, bare ca. 1000rpm, og gir mindre olje, har jeg ingen god logisk forklaring på...

 

Jeg ville for enkelhets skyld, om prisen var akseptabel, satset på den pumpa og tanken Dalen leverer, kombinert med en annen reimskive på 100mm på giret, som altså tilsier ca. 600 rpm på kraftuttaket. Blir dette for mye for motoren, kan det være en løsning å bytte reimskive på pumpa, fra 125mm til enten 150, eller 180 som på bensin-utgaven.

 

Sikkerhetsventil er det tydeligvis IKKE på sentralen på maskinen, for de som har separat hydraulikk er denne montert oppå oljetanken, med en slange fra pumpa og en videre til sentralen, samt et utløp rett ned i tank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...