Gå til innhold

BK: Downhill Våttakammen


ventle

Anbefalte innlegg

post-78758-1262440452_thumb.jpg

 

Prøver meg på ett bilde der jeg har dratt veldig hardt i spakene i Lightroom, særlig fill light, recovery og vibrance, for å få frem mer detaljer i under- og overeksponerte områder, og få litt sprekere (og på kanten til kunstige) farger.

 

Er selv fornøyd med utsnitt, komposisjon og måten lyset er brukt i bildet (men tar selvfølgelig i mot kritikk og forslag til forbedringer også her). Ønsker tilbakemelding på om fargene oppleves som naturlige, eller om de blir litt vel syrlige. Kunne også forgrunnen vært enda lysere, eller fungerer det bra sånn? Selv synes jeg det ble litt for lite kontrast og detaljer med lysere forgrunn.

 

Jeg er klar over at det er noen uheldige effekter med utsmurte detaljer på de mest utbrente områdene av himmelen, men det er det vel ikke stort å gjøre med når bildet i utgangspunktet har så høy kontrast som her? Har også vært veldig forsiktig med oppskarping for ikke å forverre dette.

 

Exif: ISO400, 10mm, F3.5, 1/2000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding. Legger ut ny versjon her.

 

Har prøvd å ta litt kontroll på CA ved hjelp av verktøyene for dette i Lightroom.

 

Mosen på stubben er faktisk helt gul i virkeligheten, men jeg har prøvd å kjøre ned gul fargemetning en tanke. Tok meg også friheten til å øke litt i blåkanalen, er ikke den i blasseste laget på originalen?

 

(ikke så lett for meg å vurdere fargene her, laptopen jeg har hjemme er ikke verdens mest fargesterke, men jeg har en brukbar skjerm på jobb som jeg får sjekket det på på mandag).

 

post-78758-1262467698_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nei, det trenger ikke være så lett å bli enig om hva som er best. Det skal gjerne være litt vel kraftig blåfarge på himmelen på sånne bilder, men etter å ha inspisert bildet på jobbskjermen min ser jeg at det ikke ble helt riktig blåfarge. Jeg har nå prøvd å skrudd litt på himmelblåfargen slik at den ble litt dypere og fyldigere, samtidig har jeg prøvd å fjerne blåstikket i de lyse feltene i forgrunnen. Og jeg har dempet gulfargen i forgrunnen enda litt til.

 

post-78758-1262808216_thumb.jpg

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Dude, went from bad to worse. Look at where things overlap each other (twigs overlapping tree trunk top right corner), its all wrong. Think you need to color calibrate your screen. In the last picture i can see where you used the eraser or something to get rid of the blue on the tree trunks. And buddy is right, get closer.

Lenke til kommentar

Nå er det snart tre år siden jeg tok dette bildet, og med over 75000 eksponeringer på samvittigheten på de tre årene liker jeg å tro at jeg har kommet litt videre fra den gang. Men takk for tilbakemelding, og imponerende at en fyr faktisk opprettet konto på diskusjon.no ene og alene for å gi tilbakemelding på ett så gammelt bilde :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det snart tre år siden jeg tok dette bildet, og med over 75000 eksponeringer på samvittigheten på de tre årene liker jeg å tro at jeg har kommet litt videre fra den gang. Men takk for tilbakemelding, og imponerende at en fyr faktisk opprettet konto på diskusjon.no ene og alene for å gi tilbakemelding på ett så gammelt bilde :)

 

Haha ja :D

 

Det her var komisk :)

 

Du har kommet deg VELDIG ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...