Gå til innhold

Bråkete ps3, kan jeg kreve en ny eller pengene?


fredrick4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kort svar: Nei det har du ikke.

langt svar: vis støyen er noe som har oppstått i det siste og ikke vært konstant fra du kjøpte den ville jeg abefale at du tar kontakt med de som solgte den og forklar problemstillingen din, de vil sannsynligvis være imøtekommende med å løse problemet ditt.

vis de ikke kan gi deg en løsning som du an utføre selv/de utfører på stedet så vil den vel bli sendt til et verksted som må se på den og evntuelt bytte ut noe eller hvordan de gjør det.

hele saken vil gå under forbrukerkjøpsloven vis du har kjøpt den som privatperson og bruker den privat.

 

Tips: har du forsøkt den viftetesten som man kan utføre med å slå av og starte PS3en på en måte. vis det er støff som har satt seg fast skal vist denne være ypperlig.

Lenke til kommentar
kort svar: Nei det har du ikke.

Klart han kan klage på det.

 

Normalt er støyen fra PS3 langt fra plagsom... og da er vel ikke dette normalt og en god grunn til å klage.

ja han kan klage på det, helt klart men han kan ikke kreve å få en ny eller pengene tilbake.

som er det TS spør om.

vis du leste resten av posten min så skriver jeg mer om en mulig fremgangsmåte for TS der som kan føre til en løsning på problemet.

 

men det endrer ikke faktum at TS ikke kan kreve ny PS3 eller heving av kjøp på kun det grunnlaget sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar
ja han kan klage på det, helt klart men han kan ikke kreve å få en ny eller pengene tilbake.

som er det TS spør om.

Jeg vet det er det TS spør om og det kan han også kreve.

 

Forbrukerkjøpsloven sier at man kan velge mellom å få noe reparert eller få ny vare så lenge det ikke resulterer i veldig stor ekstrakostnader for selger. Den summen har de vel antatt skal være over 3 ganger kostnader ved reperasjon.

 

Sier IKKE at butikken automatisk vil godta kravet men at han har en sak er det INGEN tvil om.

 

Edit:

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner).

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59

 

Kan vel ikke bli så mye mer klarere.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

du kunne i det minste ha henviste til forbrukerkjøpsloven når du skal henvise til lovteksten. forbrukerportalen er ikke en helt upartisk plass...

 

det blir jo paragraf 29 vel i denne sammenheng.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

og det endrer ingenting. men ja du har helt rett kunden kan kreve men han har ikke rett på å få det han krever uten videre.(begge deler nevnes av trådstarter i tittel/første post)

Lenke til kommentar
og det endrer ingenting. men ja du har helt rett kunden kan kreve men han har ikke rett på å få det han krever uten videre.(begge deler nevnes av trådstarter i tittel/første post)

Hvordan kommer du frem til den konklusjonen...

 

TS har en god sak uansett, det er jo opp til forbrukerrådet å avgjøre hvis det går helt dit.

 

Det er vel ikke oppp til deg, er det?

Lenke til kommentar
og det endrer ingenting. men ja du har helt rett kunden kan kreve men han har ikke rett på å få det han krever uten videre.(begge deler nevnes av trådstarter i tittel/første post)

Hvordan kommer du frem til den konklusjonen...

 

TS har en god sak uansett, det er jo opp til forbrukerrådet å avgjøre hvis det går helt dit.

 

Det er vel ikke oppp til deg, er det?

ganske enkelt, ifølge tittel så lurer TS på om han kan kreve ny ps3 eller pengene tilbake, ja det kan han, men å langt han komer med å kreve det er jo en annen sak.

i posten lurer TS på om h*n har rett på ny ps3 eller pengene tilbake, her blir det mer komplisert, umidelbart og uten videre vil jeg si nei det har h*n ikke da det er en god sjanse for å fikse den eventuelle feilen billigere en det vil være å bare gi kunden en ny. ja en kunde har mange rettigheter men forhandlerene har også noen rettigheter, som retten til å forsøke avhjelp.

 

men ja TS har en god sak.

 

dog så har jeg hørt at både Sony og M$ sender bytte konsoll når npe er galt med konsollene(iallfall innenfor garanti perioden)

Lenke til kommentar

Så lenge selgereb påtar seg ansvaret for å reparere ps3en innen rimelig tid, og dette ikke fører til store komplikasjoner for kjøper så har han ingen sak.

 

Slike saker er det garatert presedens på, og jeg vedder på at den går på at kjøper ikke kan kreve ny ps3 umiddelbart. Dette har forresten vært diskutert før..

 

Angående støy på ps3en; tvbenker er en uting, hos en kompis bråker ps3en som et uvær når han putter den inn i tvbenk.

Lenke til kommentar
ok;) men har jeg noen krav på hvor lang tid ps3 kan være på reprasjon?

Man skal vel kunne få ett låneprodukt hvis det går over uken.

 

Snakk med selger på forhånd...

utklipp av paragraf 30

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

så jeg vil nå si at det ikke er en automatikk i det i denne saken, men det er igjen bare min mening.

Lenke til kommentar
ok;) men har jeg noen krav på hvor lang tid ps3 kan være på reprasjon?

Man skal vel kunne få ett låneprodukt hvis det går over uken.

 

Snakk med selger på forhånd...

utklipp av paragraf 30

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

så jeg vil nå si at det ikke er en automatikk i det i denne saken, men det er igjen bare min mening.

 

Så lenge det er presedens i en lignende sak er det automatikk i det.

"BARE dersomt kravet fremstår som RIMELIG i forhold til forbrkerens bbehov, sett opp mot selgers kostad/ulempe."

Om du har særskilte behov for ps3 som en vanlig forbruker ikke har så kan en nok overprøve tidligere presedens i lignende saker. Men ja.. du skal nok ha en jævla god grunn :)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Så lenge det er presedens i en lignende sak er det automatikk i det.

"BARE dersomt kravet fremstår som RIMELIG i forhold til forbrkerens bbehov, sett opp mot selgers kostad/ulempe."

Om du har særskilte behov for ps3 som en vanlig forbruker ikke har så kan en nok overprøve tidligere presedens i lignende saker. Men ja.. du skal nok ha en jævla god grunn :)

En løsning jeg ser som kunne vært bra er å kunne leie ut til forbruker fra dag 1 til en fast lav pris. Ikke for å tjene på det men for å yte service...

 

Hvis man betalte 100 kr i leie til ditt eget produkt var ferdig hadde jo det vært en god deal synes jeg...

 

Forbrukeren får ett "låneprodukt" fra første dag og butikken vil over tid ikke gå i tap, ihvertfall ikke mye.

 

Mener så klart at dette kun skal gjelde i situasjoner med produkter som ikke anses som så "viktig" til at forbruker har krav på låneprodukt etter 1 uke.

 

Tror mange hadde blitt fornøyd med en slik løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...