Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snike seg forbi sjåfør politiet


Gjest Guest_bart4805_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evnt. ikke bryt loven og vent til du er 18 med å drikke

 

Det er ikke ulovlig å drikke for mindreårige.

 

 

 

her falt jeg av. det er forsåvidt meg bekjent ikke lov å drikke alkohol for folk som er under 18. alkoholfritt derimot, der er jeg ikke sikker...

Lenke til kommentar
Du har ikke lov til å kjøpe alkohol før du er 18. Men du kan være beruset av alkohol vis du er over 16 år. Correct me if I'm wrong:)

 

Politiet bryr seg ihvertfall ikke vis du er over 16 og er full. Etter mine erfaringer.

Politiet bryr seg ikke så meget når du er 16 nei... men jeg tror ikke du finner noen steder at det er lov å være ruset av alkohol etter fylte 16... Det står vel bare at det er ulovlig å utlevere/selge alkohol til de under 18 (20 for diverse "voksnere" saker). Det står ikke direkte om det er ulovlig eller lovlig for noen under 18 å være ruset på alkohol ettersom jeg husker.

Derimot har mange lover/regler slike kjekke tillegg som forteller hensikten med de enkelte paragrafene. Dersom disse alkoholreglene har noe slikt og det står at det fordi at det ikke er lov for de under 18 å være ruset på alkohol, så er det nok slik lovene blir tolket skulle det hypotetisk sett bli en rettsak av det... men aldri hørt at noen har blitt anmeldt for å være full under 18...

 

Correct ME if I'm wrong ;)

 

Men... on topic...

Enkleste er ofte det beste... lever det til noen kompiser (som du stoler på)...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Det helt beste er å være åpen om alkohol til foreldrene dine, det som funket best for meg, og mange bekjente!

 

De var sannsynligvis akkurat som deg på sin alder, kanskje de blir litt irritert i begynnelsen eller W/E, men det er mye bedre en at de plutselig finner ut at du har drukket i skjul eller noe.

Da blir nok konsekvensene mye verre en når du er åpen om det.

 

Velger de fortsatt ikke å stole på deg vis du enda er åpen om det, konfronterer du det med de!

Lenke til kommentar

Siden du skal overnatte der, er vel det å pakke drikket inn i soveposen det enkleste.

 

Ifbm regler, er du under 18 kan du ikke kjøpe, ingen kan skjenke deg, og ingen kan selge deg alkohol. Det samme gjelder sprit for de under 20. Men, har du på mystisk vis anskaffet deg alkohol/sprit (også ulovlig å lage selv), er det ingen lov mot konsumering på privat eiendom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du har ikke lov til å kjøpe alkohol før du er 18. Men du kan være beruset av alkohol vis du er over 16 år. Correct me if I'm wrong:)

Etter hva jeg har skjønt er det bare ulovlig å SELGE alkohol til mindreårige, og lovens intensjon er ikke å kriminalisere mindreårige. Så noen må bryte loven for at mindreårige skal få alkohol, men den mindreårige bryter ingen lov. Det samme gjelder også tobakk og snus.

Lenke til kommentar
Du har ikke lov til å kjøpe alkohol før du er 18. Men du kan være beruset av alkohol vis du er over 16 år. Correct me if I'm wrong:)

 

Politiet bryr seg ihvertfall ikke vis du er over 16 og er full. Etter mine erfaringer.

Politiet bryr seg ikke så meget når du er 16 nei... men jeg tror ikke du finner noen steder at det er lov å være ruset av alkohol etter fylte 16... Det står vel bare at det er ulovlig å utlevere/selge alkohol til de under 18 (20 for diverse "voksnere" saker). Det står ikke direkte om det er ulovlig eller lovlig for noen under 18 å være ruset på alkohol ettersom jeg husker.

Derimot har mange lover/regler slike kjekke tillegg som forteller hensikten med de enkelte paragrafene. Dersom disse alkoholreglene har noe slikt og det står at det fordi at det ikke er lov for de under 18 å være ruset på alkohol, så er det nok slik lovene blir tolket skulle det hypotetisk sett bli en rettsak av det... men aldri hørt at noen har blitt anmeldt for å være full under 18...

 

Correct ME if I'm wrong ;)

 

Men... on topic...

Enkleste er ofte det beste... lever det til noen kompiser (som du stoler på)...

 

Hvorvidt det står i Norges Lover at mindreårige ikke kan drikke, vet jeg ikke, og gidder ikke ta meg tid til å sjekke det ut noe nærmere. Men, når det er sagt, politi eller rettsvesen har aldri holdt fulle ungdommer juridisk ansvarlig. Det er f.eks. ikke ulovlig for en 16-åring og gå på butikken og slenge en sekspakning på disken. Blir vedkommende spurt om legitimasjon, er det null problem for vedkommende og si at "Greit, busted", og gå. Personen i kassen kan ikke akkurat ringe Securitas og holde igjen vedkommende, eller holde igjen f.eks. visakortet og ringe foreldre. :)

 

Men selv om politiet ikke ville straffet TS, så ville sikkert ikke mor og far blitt så forferdelig glade.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har en far som skal kjøre meg til en fest på nyttårsaften, siden jeg ikke er 18 og ikke kan kjøre selv.

Jeg skal ikke overnatte etterpå så jeg skal ikke ha med meg noe særlig annet enn klærne jeg har på meg, men

hadde lyst å ta med noe øl eller cider også. Problemet er å skjule det for han siden han absolutt ikke vil godkjenne!

 

Noen forslag om hvordan jeg kan få sneket det med meg uten å bli oppdaget?

 

Du skulle satsa på sprit.. tar mindre plass :)

Lenke til kommentar

Nå svarer jeg en dag for sent, men jeg hadde det samme problemet. Jeg er 16 år gammel, jeg skulle på fest og jeg skulle drikke. Jeg undersøkte om det var noen andre som kunne ta med ølet for meg, men alle trengte skyss, og faren min var den eneste som kunne kjøre. Jeg prøvde å finne en lur måte å snike det med meg på, men jeg hadde ganske mye og jeg stolte ikke på at de andre som skulle sitte på ville klare å skjule sitt heller. Så jeg valgte den enkle løsningen og spurte faren min om det var greit at vi hadde med alkohol. Han sa at det var greit, for det var greit for foreldrene til de andre også, vi hadde bare øl, vi skulle bare være på et sted og vi ville bli hentet av foreldrene til en av de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...