Gå til innhold

Flekker på bildene.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Er ny her, håper jeg har postet i riktig kategori :-)

Sitter å kikker gjennon bilder jeg har tatt med mitt EOS 400D, og ser til min skrekk at det er noen mystiske flekker på mange av bildene, over tid!- vet ikke hvordan jeg har oversett

det tidligere!?

Tenkte først det måtte være objektivet, men da jeg ser gjennom infoen til bildene ser jeg at jeg har brukt to forskjellige objektiv, så må jo være kamera.....

Kan det være støv?

Noe jeg kan fjerne selv, eller må det leveres inn?

Reiser på en ferie om 14 dager der kameraet MÅ være med....

Noen som har noen råd?

Her er et eksempel, opp mot venstre hjørne, får ikke til å vise bilde direkte på forumet, men her er link:

bilde med flekk

Birthe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med KSolfjeld, ser ut som støv på sensoren, men uvanlig stort. Sannsynligvis raskest å gjøre det selv, fotoforetninger har gjerne renseutstyr du kan kjøpe. Jeg spurte i en butikk og de ville ikke rense for meg, men tilbød å sende inn kameraet. Det koster mer og tar en del tid.

Skrevet

Tusen takk for raske svar!!

Da får jeg ta turen innom fotobutikken å kjøpe "blåsebelg"

-hadde en for noen år siden, men turde aldri bruke den, tror jeg var redd for å blåse støv inn i kamera- men nå kan det jo ikke bli stort verre!

Skal oppdatere når kamera forhåpentligvis er blåst rent :-)

Birthe

Skrevet

Bruk det rommet som er minst støvfylt "badet" og hold kamera opp ned,ikke slipp ut blåsebelgen ved kamera men litt ved siden av og flytt det tilbake hver gang du blåser inn i kamera.

Bare husk og bruk speil-opp funksjonen i kamera og ikke bruk makt.

Skrevet

Hadde en sånn flekk på mine bilder også ei stund.

De vises aller best hvis du tar bilde mot en helt hvit flate med mye lys, for eksempel mot et lysrøraramatur.

Jeg blåste ren min sensor med ei luftmadrasspumpe jeg har.

Ett blås og vips.. flekkfrie bilder! :thumbs:

Hold kameraet med sensoren ned når du skal blåse.. så støvet faller ut av kamerahuset.

Skrevet (endret)

Støv er helt normalt, det pumpes støv gjennom huset når speilet beveger seg. Større sensor = større speil og problemet blir enda større. Sensor-shake og lignende hjelper litt, men blåse av sensor og eventuelt rens av sensor er en del av "pliktene" man har med å eie DSLR, se på det som normalt vedlikehold på samme måte som du må bytte vindusviskere på bilen og fylle spylerveske av og til.

Blåsebelg løser det aller meste, samt bildene du allerede har kan relativt lett fikses i bildebehandlingsprogram; så ingen grunn å slette/kaste alle bildene du har tatt ;)

Anbefaler også at du vurderer en slik som dette:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=87355

eller tilsvarende. Dette sparer deg for mye arbeid, og du ser umiddelbart om du har klart å blåse bort støv fra sensoren.

Lønner seg også å støvsuge kamerasekken med jevne mellomrom samt holde fotoutstyret så rent og støvfritt som mulig (jeg tørker alltid over alt jeg har brukt hver gang jeg kommer hjem). Finnes også sett for å rengjøre kamerahuset innvendig; bidrar lite å rense sensor om man kamerahuset er fullt av støv; neste gang speilet flipper har du nye støv :)

Lykke til, først kommer frustrasjonen; så innfinner man seg med at verden bare fungerer slik og man lærer seg å leve med dette "problemet".

Edit:

Klarte i halvsøvne skrive "bildebehandlingsproblem" i stedenfor "bildebehandlingsprogram".... program/problem, spørs på øynene som ser :D

Endret av TGB
Skrevet

Først kommer angst for støv, så går det over til angst for hotpixels... ta bilder og glem slike detaljer er mitt syn, man får et bedre liv av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...