Gå til innhold

Utdanningsvei etter IKT-Servicefag


vethau

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på å utforske mulige utdanningsveier etter skolegangen min, og tenkte kanskje forum kunne hjelpe meg på veien. Går nå IKT-Servicefag, som jeg synst er veldig lærerikt(Bortsett fra dølle ting som Word og Excel). Jeg liker utrolig godt å jobbe med datamaskiner å "mekke", men føler at jeg vil komme lengre i livet enn å sitte på en Helpdesk. Har gode karakterer - so far -, og jeg har planer om å søke meg inn som Lærling i Forsvaret, der jeg får god disipling og en god plan satt opp ( Tror jeg ? )

 

Om noen har sittet som lærling i forsvaret hadde jeg vert takknemlig om jeg kunne fått noen innspill ?

 

Etter lærlingtiden vil jeg gjerne studere til Ingeniør, men utdypning har jeg ikke peiling på. Som sagt, jeg liker å styre med datamaskiner, men også med internett språk som HTML eller "fysisk" emner innen Server / Nettverk. Design er utelukket.

 

Studiepåbygging vil jeg Ikke gå, men om noen er utrolig gode å overtale. Kanskje..

Dette er fordi jeg tror på en mer yrkesrettet vei en studiespesialiserende, og at jeg tror jeg vil ha bedre utbytte av å være lærling eller å gå Studiespes.

 

Refleksjoner ? Innspill ? Egne erfaring?

 

Anything will do!

 

- Vetle -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du gå ingeniør så må du ta allmenfaglig påbygning. Du må også ha minst forkurs i matte, fysikk og/eller kjemi. Lykke til.

 

Nei.

 

Det finnest noe som heter Y-Vei, der kravene er enten Tekning Fagskole, Fagbrev osv.

Kan også ta forkurs som varer et halvt år (?) og er vel kortere enn å ta et helt år innen studiespesialiserende.

 

-Vetle-

Lenke til kommentar

Ahaa, okey!

Tror du kan ta et forkurs nå som innebærer alle de fagene du gikk glipp av, som matte / fysikk eller noe sånt. Fant Y-Veien på en hjemmeside, som du sa :)Eneste som gjenstår er å finne ut hva jeg vil utdype meg i.

 

Men Generell Studiekompetanse er et pluss, ja.

Lenke til kommentar
Jeg liker utrolig godt å jobbe med datamaskiner å "mekke", men føler at jeg vil komme lengre i livet enn å sitte på en Helpdesk. Har gode karakterer - so far -, og jeg har planer om å søke meg inn som Lærling i Forsvaret, der jeg får god disipling og en god plan satt opp ( Tror jeg ? )

 

Om noen har sittet som lærling i forsvaret hadde jeg vert takknemlig om jeg kunne fått noen innspill ?

 

hei.

jeg har ikke sittet som lærling, men har hatt en god del lærlinger på teamet mitt de siste årene.

jada, jeg jobber i forsvaret.

 

vi har ihvertfall en grei plan, men en del blir tatt på "sparket", alt etter behov og ønsker fra både lærling og de som jobber der.

du får desverre ikke skrudd på noen pc`r i forsvaret, ikke som jeg vet om ihvertfall. mulig andre IKT-lærlinger får lov til det, men det er ikke noe som er gitt tilatelse til fra sentralt hold.

husk at du må ha GODE karakterer for å bli lærling i forsvaret, kravene der er ganske høye...

 

hvordan planen og kvaliteten er varierer fra sted til sted, det er ikke alle steder det er så bra det burde vært...

bare spør om det er noe mer du lurer på om lærling i forsvaret :)

Lenke til kommentar

Hei Aklla,

 

Ingen Mekking :O ? Vell, vell...

Sånn som jeg ser det er det bedre å vere lærling i forsvaret enn på en Helpdesk i ei kommune der du sitter og spiller spill? Ikke vet jeg, men har fått inntrykket av det.

 

Med gode karakterer, mener du da i yrkesfagene eller generelt?

Har ikke fått halvårskarakterene mine enda, men ligger på 5'er i det fleste fag. For noen er "gode karakterer" 3-4'ere.

 

Hvordan virker det med plassering forresten?

 

Det går ann å søke lærlingplass nå, og sånn som jeg ser det står det mellom

* Oslo

* Bergen

* Bodø

 

Vil jeg sitte med Marinen sine systemer, og båter og jeg drar til Bergen. Sitter jeg på sonarer, og flyforsvaret sine systemer om jeg drar til Bodø? Eller vil jeg sitte med ordinære systemer om jeg drar til Hæren i Oslo.

 

Tusen takk for gode svar!

Lenke til kommentar

du vil antagelig få jobbet litt med båter og deres systemer i bergen, samme opplegget i Bodø.

disse systemene går mer på transmisjon enn generell IKT.

husk at alle deler samme IT-system, så godt som ihvertfall. mange har egne lokale systemer som de drifter selv, men de er oftest ikke de beste systemene.

 

vil du jobbe med det sentrale systemet må du rundt oslo ett sted...

Lenke til kommentar
Okey,

Men takk skal du ha !

 

Et skritt nermere å søke nå.

Anbefaler du Forsvaret som lærling?

 

har enda ikke hatt en som har angret eller en som ikke har trivdes.

samtlige som har hatt fagprøva hos oss har fått meget godt bestått uten noe problem

så jeg tror de har det ganske bra, kan nok anbefalle Forsvaret ja.

men husk at det er ikke lett å komme inn som lærling der...

Lenke til kommentar

Lønn bryr jeg meg ikke noe om. Hadde jeg tenkt på lønna hadde jeg blitt fisker ;) Men nå vil jeg ikke stå å drage garn resten av livet. Så /skjerpings siste halvåret, så tror jeg Forsvaret blir neste trinn!

 

Tusen hjertelig Aklla, og ha et aldeles godt nyttår alle sammen..

 

Skål!

Lenke til kommentar
husk at du må ha GODE karakterer for å bli lærling i forsvaret, kravene der er ganske høye...

 

Etter det jeg mener og huske trenger du ikke GODE karakterer, det dem ser først på er fraværet ditt også helsa. Deretter karakterer og dem trenger ikke og være GODE.

 

jeg har hørt at det er ganske bra karakter-krav ihvertfall, selvfølgelig også fravær og helse

karakterer og fravær er jo stort sett det de har å gå etter.

helsa trenger bare å være normal.

 

vet at vi stiller ganske høye krav ihvertfall...

 

SixNineSoFine: håper jeg får se deg på teamet mitt nå du er ferdig da :)

Lenke til kommentar
SixNineSoFine: håper jeg får se deg på teamet mitt nå du er ferdig da :)

 

Takk i like måte!

 

så du håper du ser meg på teamet ditt også :p

neida, men skal du det må du jobbe hardt som lærling også, jeg gidder ikke ta inn folk som ikke prøver hardt, har verken tid eller lyst til å bruke tid på slikt...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...