Gå til innhold

Kritikk på Speidernettside-hakon.freeehostia.com


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver fortiden å tar et speidermerke som heter Webmaster. Har bytta ut punkt en med å lage en nettsiden for patruljen (Liten gruppe av 5-6 speideren i Troppen).

 

I og med at gruppa jeg er med i allereda har egne nettsider (http://www.as-speider.org/1tropp.htm) har jeg prøvd å hente litt farger derifra så sidene blir litt gjennkjennelige, selv om jeg har gjort mye annerledes.

 

Sidene jeg har satt opp ligger for øyeblikket på hakon.freehostia.com. Scriptene er enda ikke ferdig, å burde etter all sunn fornuft egentlig ikke ha lastet de opp. Sidene valideres vell ikke helt enda, men det skal fikses før jeg "publiserer de".

 

Men, har dere noe spesielt å kommentere? Tviler på at jeg gidder å holde disse sidene oppe så lenge, da det bare er for merke, men kan i allefall ta det med meg videre.

 

Spesielt er det en ting jeg lurer på, det er menylinja. Passer den inn nå sånn som den er? . Jeg prøvde først med en helt enkel grønn linje (#77aa39), men synes det ble litt dødt. La da til litt svarte skygger for å få en litt rundere linje, men er fortsatt ikke helt sikker.

Har også tenkt å skille menyelementene litt fra hverandre, å legge til en mørkere bakgrund når man tar musa over, eller blir det bare rart? Skal sjekke det ut nå.

 

Har heller ikke så mye erfaring med CSS enda. Har jeg gjort tin "riktig", med tanke på id'er. klasser, divs o.s.v? Er litt usikker da alt jeg kan av CSS har jeg funnet via guider på nettet.

 

Når jeg sjekker sidene i IE8, så ser jeg at bakgrunden til logoen til Norges Speider Forbund blir mørere, hva kommer dette av? Går ut i fra at jeg bare må fjerne bakgrunden å gjøre den gjenomsiktig.

Tar gjerne i mot skarp kritikk, bare den er sakelig. Dette er også den første siden jeg faktisk legger ut på nettet.

 

Takk for alle svar :)

 

Edit: Ser at koden laster all grafikk fra localhost. Koden min er vist ikke så portabel som den skulle. Må ha glemt å oppdatere config fila. Skal være i orden nå.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Underlinede tekstlinker gjør seg ikke på den grønne bakgrunnen. La menyknappene være litt av samme stil som bakgrunnen.

-Du vil kanskje ha flere innslag i menyen. Forslag: om oss, om jerver, om kretsen, om forbundet, aktiviteter, leirer, speidertips etc

-Ikke skriv "Under konstruksjon" eller "under construction". Alle nettsider som ikke er døde, er under konstruksjon. Fyll heller inn med noe pseudodata, lån feks noen innlegg fra forbundet om du ikke har noe eget material.

-Lag en banner, og ikke en 3-delt header av bilde-tekst-bilde.

-Det er det samme under alle menyinnslagene.

 

Jeg ville beholdt nettsiden oppe, og ikke kun la den stå til merke er fått. Hvor mange patruljer har en egen nettsiden? Sikkert ikke så mange, og det gjør jo Patrulje Jerv litt spesiell ;)

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

-Oppdatert nå. Er blåfargen på menyteksten litt lit bakgrunden? Synes de forsvinner litt

-Kommer antakeligvis mer her, må ornde ferdig all koden først. Mangler fortsatt et administrasjonssystem og noen andre småting. Det er kansje litt over kill med et fullverdig CMS system bare til det her, men skal bruke scriptene til en del andre sider etterhvert.

-Kommer etterhvert

-Står på lista over ting som skal fikses.

-Kommer etterhvert.

 

Takk for svar ;)

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Jeg synes det ble litt tomt uten underline i menyen, men skal som sagt ordne litt mer på den antakeligvis. Skal sjekke det ut en gang til.

 

Skal også endre på innleggene nå

Jeg mente ikke at menyen ble bedre bare du tok vekk underlinen. Men det ser ut som du har et utgangspunkt i en meny som består av knapper. Du kan la knappene skifte farge til blå når musen er over (css hover). Det er ganske vanlig og det ser ganske bra ut. Her er et eksempel på en slik meny med en kode du kan kopiere: http://www.javascriptkit.com/script/script2/csstopmenu.shtml

Du kan lett endre menyteksten og fargene.

 

Ellers er det alltid noe å skrive om. Ikke spar på detaljene, skriv nyhetsinnslag om patruljemøtene, la de andre patruljemedlemmene kunne skrive innlegg, skriv om dyret Jerv, om Baden Powell, om merker dere har tatt, leirer dere var/skal på, profil (bilde/navn/info) om hvert patruljemedlem - gjerne med bildeikoner av alle merkene han har + ikon etter hvilket skjerf han har, bilde av samlingsstedet m/adresse osv osv. La det være gøy for andre speidere, spesielt de i samme krets, å gå inn på siden. Legg også inn en gjestebox/chattebox/shoutbox (helst sistnevnte) hvor dere kan diskutere neste møte, eller bare si "hei".

Lenke til kommentar
Jeg synes det ble litt tomt uten underline i menyen, men skal som sagt ordne litt mer på den antakeligvis. Skal sjekke det ut en gang til.

 

Skal også endre på innleggene nå

Jeg mente ikke at menyen ble bedre bare du tok vekk underlinen. Men det ser ut som du har et utgangspunkt i en meny som består av knapper. Du kan la knappene skifte farge til blå når musen er over (css hover). Det er ganske vanlig og det ser ganske bra ut. Her er et eksempel på en slik meny med en kode du kan kopiere: http://www.javascriptkit.com/script/script2/csstopmenu.shtml

Du kan lett endre menyteksten og fargene.

Sitter og jobber litt med det nå. Driver og tester litt forskjellige varianter. Har forresten allerede lagt inn en liten hover effekt, vis du ser etter så skifter fargen på menyteksten når du tar musa over ;) Fargen jeg bruker nå er ikke endelig, skal se litt mer på den senere. Har en del andre ting som skal ordnes nå.

Ellers er det alltid noe å skrive om. Ikke spar på detaljene, skriv nyhetsinnslag om patruljemøtene, la de andre patruljemedlemmene kunne skrive innlegg, skriv om dyret Jerv, om Baden Powell, om merker dere har tatt, leirer dere var/skal på, profil (bilde/navn/info) om hvert patruljemedlem - gjerne med bildeikoner av alle merkene han har + ikon etter hvilket skjerf han har, bilde av samlingsstedet m/adresse osv osv. La det være gøy for andre speidere, spesielt de i samme krets, å gå inn på siden. Legg også inn en gjestebox/chattebox/shoutbox (helst sistnevnte) hvor dere kan diskutere neste møte, eller bare si "hei".

Kommer etterhvert. Fra starten tenkte jeg å legge inn en type gjestebok, har bare ikke kommet så langt enda.

 

Men er det noe mer på designet som kan kommenteres?

 

Edit: Har ordna litt på menyen nå, men er forsatt noen småfeil.

Edit: Ser at siden er nede, ne mp ha gått feil under en update -.- Skal se på det senere i dag, da siden må være ferdig i dag, så har ikke tid nå

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...