Gå til innhold

EOS 7D vs 5D MkII?


Anbefalte innlegg

Hvis du ender opp med 7D'en, så bør du kanskje vurdere 17-55 f2,8 IS USM før 15-85'en.

 

Nå er det kvelden for min del :)

Hei igjen.

Jeg har tidligere eid Canon 17-55, brukt den på 350D, 30D og 40D. Veldig godt objektiv. Men det er noen ganger litt kort. Det er med det i tankene at 15-85 kanskje passer bedre. Jeg ble "dessverre" veldig glad i Canon 18-200 så lenge jeg hadde den, perfekt til ferieturer, parker og annet.

Kvaliteten er jo ikke på L nivå, men det viser seg at f.eks 50D, ISO 1600 og 18-200 holder i lange baner til fullside i en fotobok.

 

Men etter å ha tatt noen bilder i går kveld, ser jeg jo at kvaliteten på 5D mk II er helt rå, og at 24-105 passer som hånd i hanske på 5D'n.

 

Jeg la med et bilde fra 5D, 24-105, ISO 2500, rett fra kamera.

post-33411-1262862517_thumb.jpg

Endret av Glenn Østerud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var valget tatt, og jeg åpnet nettopp esken med et splitter nytt EOS 7D! :)

Har ikke fått prøvd det enda, men kvalitetsmessig virker det helt topp. Grepet passet meg meget bra, og nå som jeg har brukt backup kameraet 450D en periode er jo grepet helt sjef i forhold ;) (Og meget bra generelt).

 

Gleder meg til å prøve litt...

Håper andre også har glede og nytte av denne tråden om det store valget ;)

Lenke til kommentar
Jeg er også i samme båt som resten av denne tråden, men jeg har dessverre trått litt for langt. Jeg kjøpte 5D Mk II her om dagen, men nå får jeg ikke sove om natta. Var det riktig kjøp?

Er jeg "verdig" en 5D Mk II? Jeg tar jo bare bilder til hobbybruk, noe for å vise frem på web, resten for å evt. lage en fotobok til familien, fra turer og slikt.

Klinket selv til med en egentlig alt, alt for dyr 5D. ..Og jeg nyter det... :love:

 

Det er skikkelig digg med vide 24mm (bruker ikke 16-35 så mye som jeg gjorde på 20D), og kjempesnadder å skyte på 3200 ISO - unngår ISO 6400 og høyere, men med optikk på full åpning og ISO 3200 får jeg kanske så fine håndholdte lukkertider, selv i dunkelt innelys.. :)

 

Tror du kommer til å nyte det, jeg.

 

Med mindre du savner høyere skuddtakt og enda litt bedre autofokus, så kan jeg ikke se noen grunn til å selge 5D2. ..Og så blir 70-200/2.8 et digg portrettobjektiv.. :)

 

 

..Og grats til de som har kjøpt 7D også! :)

Lenke til kommentar

EDIT: Gratts med 7d.

 

7D er bare bedre til å ta sport/action bilder. Bedre bygge kvalitet og bedre skjerm enn 5d2

 

5D2 er så mye bedre enn 7D på alle andre områder, særlig på pris.

 

5D2 er alt jeg kunne ønsket meg, eller kanskje 1ds2.

Endret av XiFF
Lenke til kommentar

Jeg har testet kamera på min sønns bursdag, vi fikk låne en gymsal, og der fikk jeg testet ut ISO 6400. Jeg synes egentlig at ISO 6400 er helt OK på 5D Mk II, kanskje en grunn til å beholde det..?

 

Jeg nyter jo på en måte 5D, men siden jeg ikke tjener penger på det, så ville jeg vel kanskje hatt stor glede av 7D også, samt noen ekstra kroner til enten flere objektiver eller andre ting...

post-33411-1263140884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har testet kamera på min sønns bursdag, vi fikk låne en gymsal, og der fikk jeg testet ut ISO 6400. Jeg synes egentlig at ISO 6400 er helt OK på 5D Mk II, kanskje en grunn til å beholde det..?

 

Jeg nyter jo på en måte 5D, men siden jeg ikke tjener penger på det, så ville jeg vel kanskje hatt stor glede av 7D også, samt noen ekstra kroner til enten flere objektiver eller andre ting...

 

Kort (som sikkert andre og har sagt før) så er 5DII bedre enn 7D over 1600 ISO, noe som er naturlig pga forskjellen i sensorstørrelse. Rent praktisk har 7D et bedre og mer avansert forkussystem enn 5DII. Og en dobbel skuddtaktshastighet i forhold til 5DII.

 

Det er for de fleste av oss et valg vi må ta, prioritere det som vil bety mest når vi kjøper nytt kamera. Fullformat er best på statiske mål som f.eks portrett og landskap, crop har sine fordeler ofte mot bevegelige mål, samt teleefekten man får ekstra med crop. Dette og enkelt sagt, dog allikevel slik det i store trekk er.

 

Når det er sagt så betyr ikke dette at f.eks crop ikke kan brukes med ypperlig resultat også på både landskap og portrett. Og fullformat kan og brukes på bevelige mål, dog må man opp i pris (over 5DII) for å dra likheter med f.eks 7D på det området.

 

Tar du mye bilder i dårlig lys, portretter, landskap etc, så er fullformat nok det beste valget. I grunnen kan man enkelt si at dersom du tar endel bilder av action i tillegg så bør du kanskje vurdere litt begge og veie. Begge format har sine sterke sider. Og det ideelle er jo begge deler, et av hver, men det koster.

 

Dog kan en vel si at man kan legge mye kroner i et fullformat, så kan en investere i et betydelig rimeligere crophus til den delen av bildene som blir best med dette. Andre veien blir det dyrere, dvs hvis en (som meg) tar f.eks 75% action og 25% statiske scener. Da bør crophuset være best mulig, samtidig vil fremdeles et nr 2 hus med fullformat koste flesk. I tillegg vil objektivparken og måtte speile at man har begge. I lengden legges pengene i objektiver, og ikke så mye i hus.

 

Kan du prøvelåne et 7D? Da vil du nok få svaret ditt tror jeg..

 

Tor

Lenke til kommentar

Ser at mange snakker om at 5D MkII har så dårlig AF , spessielt følgefokus og egner seg da ikke til fuglefotografering osv.

Men hvordan er 5D MkII sammenlignet med det autofokussystemet man finner i 50D ? , det var jo mange som snakket om at 50D var et egnet kamera til fugl/dyr i flukt...

At 7D er bedre på dette er greit men vil eiere av 50D merke forskjell om de går til 5D MkII?

Lenke til kommentar
At 7D er bedre på dette er greit men vil eiere av 50D merke forskjell om de går til 5D MkII?

Etter det lille jeg har brukt og teste 5D mk II, virker det som AF er mer sikker på 5D enn noe annet Canon kamera jeg har brukt. Med 50D ble det ofte mange bilder i søpla pga. at de var uskarpe og litt ut av fokus, selv med forskjellige objektiver. 50D var bedre enn 40D på det punktet synes jeg, men 5D er rett og slett enda bedre. Så for meg som har sliti litt med AF på APS-C sensor kameraer fra Canon, så er 5D et stort løft i riktig retning.

 

Kan dette ha noe med fullframe sensor å gjøre?

 

Jeg opplever ikke AF på 5D som treg, men det er klart at med 3.9bilder/sek så rekker AF å sjekke mer nøye før bilde blir tatt? Her må de som virkelig kan Canon sitt AF system svare.

 

Jeg var innom butikken og fikk teste 7D i dag, sammen med 15-85. Det er jo et litt mer hendig kamerahus, men med 15-85, så veier det nesten like mye som 5D med 24-105. Men å teste et kamera i 15 min i butikken, det blir ikke det samme som å få det hjem, kjøre noen testbilder av diverse, og virkelig kjenne på kroppen om man liker dette eller ei.

 

Med 50D'n var alt liksom så greit, det hadde jeg bestilt på nettet i USA, det lå bare det å ventet på meg når hele familien kom til frem til Houston i sommer. Det var ikke noe angrefrist eller annet da, ikke fant jeg noen fotobutikk heller. At 5D mk II og 7D er såpass like gjør hele byttegreia ganske så vanskelig...

 

Glenn :)

Lenke til kommentar

Min erfaring, i likhet med Glenn, er at autofokusen på 5DII både er rask og presis - omtrent på samme nivå som f.eks D700. Følgefokusen derimot, ligger nok noen hakk bak både 7D og D700.

 

Og Glenn, når din "buyers remorse" har forsvunnet om et par dager, da er jeg helt sikker på at du blir kjempefornøyd med 5DII :thumbup:

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Ser at mange snakker om at 5D MkII har så dårlig AF , spessielt følgefokus og egner seg da ikke til fuglefotografering osv.

Men hvordan er 5D MkII sammenlignet med det autofokussystemet man finner i 50D ? , det var jo mange som snakket om at 50D var et egnet kamera til fugl/dyr i flukt...

At 7D er bedre på dette er greit men vil eiere av 50D merke forskjell om de går til 5D MkII?

 

Neida 5D MK ll er fullt brukbart her og hakket bedre enn 50D, men dårligere enn 7D.

Det er iallefall min erfaring .

Lenke til kommentar
Når det gjelder hva slags objektiver jeg har, så benytter jeg følgende mest; Canon 70 - 200mm f2.8L IS (Min absolutte favoritt!), Canon 50mm f1.4 og Canon 24 - 70 f2.8 IS.

 

LarsFromasj, fortell oss gjerne kor du fikk tak i 24-70 med bildestabilisator, den vil iallefall eg gjerne

ha... :-)

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar

Til alle dere i tråden.

Jeg har nå byttet inn 5D'n, og valgt Canon 7D med 15-85 IS USM. Etter mange runder om hva jeg tar bilder av, økonomi (bare det å kjøpe en skikkelig ultra vidvinkel på 5D koster jo...), og etter å ta testet 7D og 15-85 i butikken, tatt med bildene hjem og studert på skjermen.

 

Det er ikke veldig stor forskjell før du kommer over ISO 3200... Og for meg som også liker å skifte litt utstyr nå og da, håper jeg 7D passer meg bedre.

 

Men jeg må nok kjøpe Canon 10-22 igjen, solgte jo den dagen før jeg kjøpte 5D'n... Buhu.

 

Takk alle for gode innspill rundt valg av kamera.

 

 

Glenn :)

Lenke til kommentar
Til alle dere i tråden.

Jeg har nå byttet inn 5D'n, og valgt Canon 7D med 15-85 IS USM. Etter mange runder om hva jeg tar bilder av, økonomi (bare det å kjøpe en skikkelig ultra vidvinkel på 5D koster jo...), og etter å ta testet 7D og 15-85 i butikken, tatt med bildene hjem og studert på skjermen.

 

Det er ikke veldig stor forskjell før du kommer over ISO 3200... Og for meg som også liker å skifte litt utstyr nå og da, håper jeg 7D passer meg bedre.

 

Men jeg må nok kjøpe Canon 10-22 igjen, solgte jo den dagen før jeg kjøpte 5D'n... Buhu.

 

Takk alle for gode innspill rundt valg av kamera.

 

 

Glenn :)

 

Jaja , ikke enkelt dette her og jeg forstår deg godt. Uansett gratulerer med nytt verktøy..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...