Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]dataen slår seg bare av.. hjelp noen?


Anbefalte innlegg

Trekk ut alle de oandre kontaktene som står i samme stikkontakt som dataen. Skjermen bør også kobles til egen stikkontakt dersom den ikke er det. Dersom du har mange USB tilkoblinger til skrivere osv. prøv å fjerne noen av dem. Det kan være verdt et forsøk da det av og til kan være koblet til for mange strømkrevende bokser opp mot pcen noe som kan føre til at dataen får litt for lite strøm i oppstarten.

 

Lykke til.

 

det hjalp dessverre ikke. hadde da en stikkontakt med bare pcn kobla til, og skjermledning på en annen. hadde da bare tastatur og skjerm kobla til på pcn..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nja... ville nok prøvd vær 3 dag minst 5 ganger.. spredt på et tidsrom av 5 min... om dette ikke funker vet nå ikke jeg. Men om du er utolmodig... vil den aldri funke...

 

Nja... ville nok prøvd vær 3 dag minst 5 ganger.. spredt på et tidsrom av 5 min... om dette ikke funker vet nå ikke jeg. Men om du er utolmodig... vil den aldri funke...

 

får prøve dette. takk for en teori jeg kan prøve :) er ganske så utålmodig, i og med att jeg bare kan sitte på en dårlig skolepc. ble bedre når jeg kobla til monitoren, musa og tastatur, da :)

hei har du prøvd og starte maskinen i sikkerhetsmodus?

Lenke til kommentar
Nja... ville nok prøvd vær 3 dag minst 5 ganger.. spredt på et tidsrom av 5 min... om dette ikke funker vet nå ikke jeg. Men om du er utolmodig... vil den aldri funke...

 

Nja... ville nok prøvd vær 3 dag minst 5 ganger.. spredt på et tidsrom av 5 min... om dette ikke funker vet nå ikke jeg. Men om du er utolmodig... vil den aldri funke...

 

får prøve dette. takk for en teori jeg kan prøve :) er ganske så utålmodig, i og med att jeg bare kan sitte på en dårlig skolepc. ble bedre når jeg kobla til monitoren, musa og tastatur, da :)

hei har du prøvd og starte maskinen i sikkerhetsmodus?

 

ja, har prøvd alle. men det samma skjer gang på gang... sikkermodus, sikkermodus med internett, sikkermodus med ledetekst, start windows på sist fungerende måte og start windows på vanlig måte.

tror det var alle..

Lenke til kommentar
Nja... ville nok prøvd vær 3 dag minst 5 ganger.. spredt på et tidsrom av 5 min... om dette ikke funker vet nå ikke jeg. Men om du er utolmodig... vil den aldri funke...

 

Nja... ville nok prøvd vær 3 dag minst 5 ganger.. spredt på et tidsrom av 5 min... om dette ikke funker vet nå ikke jeg. Men om du er utolmodig... vil den aldri funke...

 

får prøve dette. takk for en teori jeg kan prøve :) er ganske så utålmodig, i og med att jeg bare kan sitte på en dårlig skolepc. ble bedre når jeg kobla til monitoren, musa og tastatur, da :)

hei har du prøvd og starte maskinen i sikkerhetsmodus?

 

ja, har prøvd alle. men det samma skjer gang på gang... sikkermodus, sikkermodus med internett, sikkermodus med ledetekst, start windows på sist fungerende måte og start windows på vanlig måte.

tror det var alle..

 

Hør på meg.. de har feil... det er ikke noe BIOS eller Modus som kan stoppe dette problemet... de har ikke opplevd dette "first hand" så jeg tror du burde ta mitt råd og vente eller sende PCn til reperasjon..., kan godt være en systemfeil som er midlertidig...

Endret av cocopara
Lenke til kommentar
Hør på meg.. de har feil... det er ikke noe BIOS eller Modus som kan stoppe dette problemet... de har ikke opplevd dette "first hand" så jeg tror du burde ta mitt råd og vente eller sende PCn til reperasjon..., kan godt være en systemfeil som er midlertidig...

 

om jeg sender til reperasjon (komplett, blir det vell?) så tar det vell 3-4 uker om ikke mer før jeg får den igjen. så velger og vente og la den stå og hvile seg.

viser det seg da att jeg dreit meg ut, får jeg sende den til rep. :)

Lenke til kommentar
Hør på meg.. de har feil... det er ikke noe BIOS eller Modus som kan stoppe dette problemet... de har ikke opplevd dette "first hand" så jeg tror du burde ta mitt råd og vente eller sende PCn til reperasjon..., kan godt være en systemfeil som er midlertidig...

 

om jeg sender til reperasjon (komplett, blir det vell?) så tar det vell 3-4 uker om ikke mer før jeg får den igjen. så velger og vente og la den stå og hvile seg.

viser det seg da att jeg dreit meg ut, får jeg sende den til rep. :)

 

Vell.. enten kan du ringe til komplett, og forklare problemet.. jeg hadde det samme problemet og spurte X-en til mamma og han viste ikke hva det hvar (han er en IT dude). Så enten vent toppen 4 uker på at PCn skal fungere.. kjør virus programm og gjøre masse tester sånn at det ikke vil gjenta seg.. eller send til reperasjon hos komplett.. ville nok tatt et par tlf til komplett jeg.

Lenke til kommentar
Hør på meg.. de har feil... det er ikke noe BIOS eller Modus som kan stoppe dette problemet... de har ikke opplevd dette "first hand" så jeg tror du burde ta mitt råd og vente eller sende PCn til reperasjon..., kan godt være en systemfeil som er midlertidig...

 

om jeg sender til reperasjon (komplett, blir det vell?) så tar det vell 3-4 uker om ikke mer før jeg får den igjen. så velger og vente og la den stå og hvile seg.

viser det seg da att jeg dreit meg ut, får jeg sende den til rep. :)

 

Vell.. enten kan du ringe til komplett, og forklare problemet.. jeg hadde det samme problemet og spurte X-en til mamma og han viste ikke hva det hvar (han er en IT dude). Så enten vent toppen 4 uker på at PCn skal fungere.. kjør virus programm og gjøre masse tester sånn at det ikke vil gjenta seg.. eller send til reperasjon hos komplett.. ville nok tatt et par tlf til komplett jeg.

 

yes :) tenkte det, men drøyern til i morra..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det første jeg ville gjort er å slutte å høre på fjaset fra cocopara. En systemfeil som bare er midlertidig.. tror du bit'ene bare flipper mellom 1 og 0 basert på når det er fullmåne?

 

Du har stort sett tre alternativ:

1.

Hvis du ikke har noe vitalt på pc'en, prøv med en ren install. Da får du samtidig tatt en full format av partisjonen og hvis pc'n funker fint etterpå så er det bare å sette av en dag til reinstallering av programmer. Step by step må du: 1. Gå inn i bios og sette boot priority til CD/DVD først. HDD som nr andrevalg. reboote og sett i windows cd'n og du er i gang.

 

2.

Hvis du har noe du absolutt må beholde på pc'n og ikke har noe backup så kan du gjøre dette trikset:

Igjen, sett boot priority som beskrevet over. Sett i windows cd'n og reboot. Du får beskjed om at windows har funnet en windows install på pc'n og spør om fersk install eller reparering. Det som er viktig her at den spør på to forskjellige trinn om dette. Den første krever admin passord (skipp denne), mens den andre er en automatisk repareringsfunksjon. Det er denne du vil ha. Jeg vil fortsatt anbefale en ren install, men på denne måten kan du få kopiert ut viktige dokument og filer før du kjører trinn en. Dette vil kun fungere hvis det ikke er noen fysisk feil på harddisken.

 

3.

Hvis det er en fysisk feil på harddisken, eller du ikke har særlig greie på hvordan du går fram med det jeg skrev over, kan det være greit å sende inn pc'n til reparasjon. Men merk deg at de normalt sett ikke tar noe ansvar for det som ligger på harddisken din.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar
Tror det skyldes høye temperaturer eller et virus som prøver og crashe Pcn.. hadde et lignende problem 2 uker etterpå skulle jeg skru på maskinene og den funka helpt fint.

 

høye temperaturer trur jeg nok ikke det er. ettersom jeg har ganske bra pc.

 

men virus kan vi ikke se bort ifra. har lasta ned endel filmer og serier..

pluss att det kommer sånn norton antivirus varsel " ett angrep har prøvd og blablalbla" men norton blokka det liksom. fant aldri stedet det lå på heller, så fikk liksom aldri sletta mappa..

 

Det sa jeg og om min PC, fjernet et par tonn med støv så var problemet borte :)

Lenke til kommentar

Helt enig med deg Vinterulv, derfor jeg spurte nå om hvordan det går.

Jeg kom med et konstruktivt forslag tidligere i tråden, men virker som en del forslag er helt på jordet.

 

Feilsøking på et problem med en datamaskin vil ikke løse seg ved å prøve å slå på maskina gjentatte ganger over tid, man må gå systematisk til verks.

 

Overtro og synsing vil ikke funke.

Lenke til kommentar
Hør på meg.. de har feil... det er ikke noe BIOS eller Modus som kan stoppe dette problemet... de har ikke opplevd dette "first hand" så jeg tror du burde ta mitt råd og vente eller sende PCn til reperasjon..., kan godt være en systemfeil som er midlertidig...

 

om jeg sender til reperasjon (komplett, blir det vell?) så tar det vell 3-4 uker om ikke mer før jeg får den igjen. så velger og vente og la den stå og hvile seg.

viser det seg da att jeg dreit meg ut, får jeg sende den til rep. :)

 

Vell.. enten kan du ringe til komplett, og forklare problemet.. jeg hadde det samme problemet og spurte X-en til mamma og han viste ikke hva det hvar (han er en IT dude). Så enten vent toppen 4 uker på at PCn skal fungere.. kjør virus programm og gjøre masse tester sånn at det ikke vil gjenta seg.. eller send til reperasjon hos komplett.. ville nok tatt et par tlf til komplett jeg.

 

yes :) tenkte det, men drøyern til i morra..

Hallo!

 

Du skal bare ta den som vinterulv sier, finn fram XP installasjons cd en.

 

Gå inn i setup, hold inne del knappen når maskinen begynner å boote.

 

I bios setup går du inn i boot valgene, der hvor det står hvem som er 1. prioritet. Her endrer du til cd boot. Så lagre bios og exit. Det står gode veiledninger i menyen om dette, ikke hast av sted, men les og forstå.

 

Når du så starter maskinen i neste boot, så vil det komme opp en liten melding nede til venstre boote fra cd. Klikk en tast og det må du gjøre nå, så begynner installasjonen av windows.

 

Nå er det slik at dennne reparasjonen gjør det slik at du vil få beholde alt som er på maskinen, så sant ikke disken er ødelagt. (Men det finner vi ut etter hvert.)

La maskinen jobbe seg feridg, og du får opp en blå skjerm. Les dette for å gjøre deg kjent med info, men ikke gjør annet enn å klikke på enter her. Så kommer du til neste valg, her får du beskjed om å godta policyen, trykk da F8. Så vil maskinen komme opp med neste meny, her står det at den har funnet en partisjon på hard disken og at den kan reparere denne eksisterende partisjonen. Det er hva du akter å gjøre, derfor trykk E.

 

Så vil maskinen arbeide lenge. Den vil så boote- etter dette. DA skal du IKKE røre noen ting HUSK det!!

Ved denne booten skal maskinen selv velge oppstartsfil og begynne å laste inn windows systemfiler og reparere systemfilene. Og til slutt må du ha WIN XP nøkkelen liggende klar. Så skal du etter hvert stille klokka osv. og du er da snart ferdig, ca 25 min gjenstår...

 

 

Vennligst

 

 

BmOnline

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Du skal bare ta den som vinterulv sier, finn fram XP installasjons cd en.

 

Gå inn i setup, hold inne del knappen når maskinen begynner å boote.

 

I bios setup går du inn i boot valgene, der hvor det står hvem som er 1. prioritet. Her endrer du til cd boot. Så lagre bios og exit. Det står gode veiledninger i menyen om dette, ikke hast av sted, men les og forstå.

 

Når du så starter maskinen i neste boot, så vil det komme opp en liten melding nede til venstre boote fra cd. Klikk en tast og det må du gjøre nå, så begynner installasjonen av windows.

 

Nå er det slik at dennne reparasjonen gjør det slik at du vil få beholde alt som er på maskinen, så sant ikke disken er ødelagt. (Men det finner vi ut etter hvert.)

La maskinen jobbe seg feridg, og du får opp en blå skjerm. Les dette for å gjøre deg kjent med info, men ikke gjør annet enn å klikke på enter her. Så kommer du til neste valg, her får du beskjed om å godta policyen, trykk da F8. Så vil maskinen komme opp med neste meny, her står det at den har funnet en partisjon på hard disken og at den kan reparere denne eksisterende partisjonen. Det er hva du akter å gjøre, derfor trykk E.

 

Så vil maskinen arbeide lenge. Den vil så boote- etter dette. DA skal du IKKE røre noen ting HUSK det!!

Ved denne booten skal maskinen selv velge oppstartsfil og begynne å laste inn windows systemfiler og reparere systemfilene. Og til slutt må du ha WIN XP nøkkelen liggende klar. Så skal du etter hvert stille klokka osv. og du er da snart ferdig, ca 25 min gjenstår...

 

 

Vennligst

 

 

BmOnline

 

Hei! må si takk for en veldig fin brukerveiledning : )

 

men problemene er som før.. fikk en kompis som kan endel om data og sånt, til og hjelpe meg med bios greiene. har satt "hard disk boot priority" som 1. bootable add-in cards. og 2. harddisken.

 

og på "first boot priority" har jeg valgt CDROM. på second boot har jeg valgt HardDisk, og på 3. er det Floppy..

 

men den legger liksom ikke merke til att cdrom er i bruk. det skjer og kommer akkurat det samme uten cd, som med cdn i.

 

har forresten Windows Vista, ikke XP. men det er vel stort sett samma greia?

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Du skal bare ta den som vinterulv sier, finn fram XP installasjons cd en.

 

Gå inn i setup, hold inne del knappen når maskinen begynner å boote.

 

I bios setup går du inn i boot valgene, der hvor det står hvem som er 1. prioritet. Her endrer du til cd boot. Så lagre bios og exit. Det står gode veiledninger i menyen om dette, ikke hast av sted, men les og forstå.

 

Når du så starter maskinen i neste boot, så vil det komme opp en liten melding nede til venstre boote fra cd. Klikk en tast og det må du gjøre nå, så begynner installasjonen av windows.

 

Nå er det slik at dennne reparasjonen gjør det slik at du vil få beholde alt som er på maskinen, så sant ikke disken er ødelagt. (Men det finner vi ut etter hvert.)

La maskinen jobbe seg feridg, og du får opp en blå skjerm. Les dette for å gjøre deg kjent med info, men ikke gjør annet enn å klikke på enter her. Så kommer du til neste valg, her får du beskjed om å godta policyen, trykk da F8. Så vil maskinen komme opp med neste meny, her står det at den har funnet en partisjon på hard disken og at den kan reparere denne eksisterende partisjonen. Det er hva du akter å gjøre, derfor trykk E.

 

Så vil maskinen arbeide lenge. Den vil så boote- etter dette. DA skal du IKKE røre noen ting HUSK det!!

Ved denne booten skal maskinen selv velge oppstartsfil og begynne å laste inn windows systemfiler og reparere systemfilene. Og til slutt må du ha WIN XP nøkkelen liggende klar. Så skal du etter hvert stille klokka osv. og du er da snart ferdig, ca 25 min gjenstår...

 

 

Vennligst

 

 

BmOnline

 

Hei! må si takk for en veldig fin brukerveiledning : )

 

men problemene er som før.. fikk en kompis som kan endel om data og sånt, til og hjelpe meg med bios greiene. har satt "hard disk boot priority" som 1. bootable add-in cards. og 2. harddisken.

 

og på "first boot priority" har jeg valgt CDROM. på second boot har jeg valgt HardDisk, og på 3. er det Floppy..

 

men den legger liksom ikke merke til att cdrom er i bruk. det skjer og kommer akkurat det samme uten cd, som med cdn i.

 

har forresten Windows Vista, ikke XP. men det er vel stort sett samma greia?

Hei!

 

Du skal sette cd som nr 1, i bios, så vil den starte. Så endrer du dette når alt er på stell i siste akt. Når windows fungerer igjen. Sett hd som nr 2. De andre diskene skal du ikke ha strøm på. Bare HD med systemfiler og cd. Hekt av strømmen til den disken som er ekstra. Datakabelen kan du bare la stå i, så man slipper å stresse de kontaktene og kablene. De blir nemlig skjøre av å slite i, og da kan man få vakkel kontakt i dem.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

PS: Når systemet er oppe og går, da slår du av maksinen, setter i den andre disken, retter så opp i bios, slik at disken med OS blir nr 1 og cd som nr 2.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
Det første jeg ville gjort er å slutte å høre på fjaset fra cocopara. En systemfeil som bare er midlertidig.. tror du bit'ene bare flipper mellom 1 og 0 basert på når det er fullmåne?

 

Du har stort sett tre alternativ:

1.

Hvis du ikke har noe vitalt på pc'en, prøv med en ren install. Da får du samtidig tatt en full format av partisjonen og hvis pc'n funker fint etterpå så er det bare å sette av en dag til reinstallering av programmer. Step by step må du: 1. Gå inn i bios og sette boot priority til CD/DVD først. HDD som nr andrevalg. reboote og sett i windows cd'n og du er i gang.

 

2.

Hvis du har noe du absolutt må beholde på pc'n og ikke har noe backup så kan du gjøre dette trikset:

Igjen, sett boot priority som beskrevet over. Sett i windows cd'n og reboot. Du får beskjed om at windows har funnet en windows install på pc'n og spør om fersk install eller reparering. Det som er viktig her at den spør på to forskjellige trinn om dette. Den første krever admin passord (skipp denne), mens den andre er en automatisk repareringsfunksjon. Det er denne du vil ha. Jeg vil fortsatt anbefale en ren install, men på denne måten kan du få kopiert ut viktige dokument og filer før du kjører trinn en. Dette vil kun fungere hvis det ikke er noen fysisk feil på harddisken.

 

3.

Hvis det er en fysisk feil på harddisken, eller du ikke har særlig greie på hvordan du går fram med det jeg skrev over, kan det være greit å sende inn pc'n til reparasjon. Men merk deg at de normalt sett ikke tar noe ansvar for det som ligger på harddisken din.

 

ja har gjort det sånn att den booter fra cdrom først, men det skjer ikke noe, bare det vanlige. starter, må velge mellom "sikkermodus, start på vanlig måte osv osv", så komme den windows bar'en, som går først en runde, så stopper den litt over halveis på andre runde, så restarter den av seg selv. og sånn gjør den gang på gang, på gang.

 

driter i alle filmene og bildene jeg har. og av programmer som jeg bruker tar ikke lang tid og laste ned.. men så, tror dere det funker og bare formatere?

eller bare sende inn til rep?

 

er nødt og få den til og funke FØR The Gathering! :D

Lenke til kommentar

yeees.. kall meg dum, men jeg fant ut av det :) jeg boota med feil ting. boota med cdrom, og ikke cddvd (pluss noen bokstaver jeg ikke husker). og da ordna deg seg serru : )

så må bare si takk for hjelpa, mulig jeg kanskje har missforstått noen, men det får så være.

og om det er noen jeg ikke har svart, eller det har tatt lang tid før jeg har svart, så kan det være fordi jeg ikke la merke til det.. så beklager til dere. :)

Lenke til kommentar
Hør på meg.. de har feil... det er ikke noe BIOS eller Modus som kan stoppe dette problemet... de har ikke opplevd dette "first hand" så jeg tror du burde ta mitt råd og vente eller sende PCn til reperasjon..., kan godt være en systemfeil som er midlertidig...

 

Blir nesten svett når jeg ser slike tips du fikk av han her. Har man ikke mer peiling enn at du må vente i noen uker og håpe at det fikser seg selv, så bør man finne andre forum å gi tips på. Og i tillegg sier "hør på meg, ikke der andre" (Som da faktisk har noen konstruktive forslag). Nesten så man har lyst til å beklage på vegne av forumet at det var dette tipset som ble mest fremtredende i tråden din.

Lenke til kommentar

Jeg var en av de som kom med kontruktivt forslag ang å sette dvd som boot pri i BIOS, da jeg senere så innleggene til cocopara ble jeg helt oppgitt, orket faktisk ikke prøve meg på en diskusjon med han selv om jeg så at han var helt på jordet.

Han framsto jo som en selverklært verdensmester som hadde løsningen og at alle andre hadde feil.

 

Så jeg er enig med deg koko, hvis man ikke har peiling så ikke kom med dumme forslag som faktisk bare fører til forvirring og ingen løsning på problemet.

 

Bra det til slutt ble en løsning på problemet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...