Gå til innhold

Altibox og 2 routere


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noe spesielt å tenke på hvis jeg skal ha 2 routere med forskjellige nettverk ut ifra min Altibox?

Har en leieboer jeg sender trådløst til, og vil ikke ha han på samme nett som meg p.g.a NAS disker osv...

 

Så det jeg har gjort nå er å sette opp en switch etter Altibox`en for så å dele fra den til mine 2 routere. Men ett eller annet stemmer ikke, for når jeg gjør dette så blir internet ustabilt og detter til tider helt ut.

 

Hva vil være den beste løsningen for meg på dette?

 

Jeg har nå koblet slik:

 

ALTIBOX

|

|

|

SWITCH - - - - Router2 (192.168.2.1)

|

|

|

Router1

(192.168.1.1)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at det skal fungere så må du ha minst to ipadresser fra sentralen.

Hvis den fungerer som modem, så har du trolig bare 1 IP og må ha en router før switchen.

 

Hvis det er routerfunksjon i sentralen så sjekk at den ikke deler ut 192.168.1.x eller 192.168.2.x. slik at du får konflikt.

 

Kjøper du en DIR-655 som vi diskuterte i den andre tråden, så har den mulighet for 2 trådløsnett. Dvs du kan kjøre et eget gjestenett som er helt isolert fra dine maskiner.

Lenke til kommentar
Switch med Vlan vil vel funke. Har dere 2 nett. Så ikke han kan komme inn til deg eller omvent.

 

 

vlan.jpg

 

 

Takker for svar. Skal prøve å forske/lese litt rundt switch med VLAN.

Må ha 2 trådløse sendere p.g.a huset er på 3 etasjer og jeg har betong dekke ned til leieboer. Så sender til han fra et rom jeg disponerer i kjeller.

 

Det var godt å få bekrefta at dette ikke ville fungere, for jeg har byttet ut routere og switch med tanke på at jeg trodde det var der feilen var.

Endret av trodys
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...