Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlig høy puls?

passionpit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 18 år. Er 170 cm høy og 60 kg, bare for å få med litt informasjon.

Problemet mitt er at jeg har så unormalt høy puls blandet med hjertebank. Til vanlig kan jeg få høy puls bare av å gå normalt fra stuen til kjøkkenet, hvilepulsen min er alltid over 85, har vært helt oppi 110. 3 forskjellige leger har reagert på dette, og lyttet på hjertet mitt, men ingen av de har tatt det seriøst. De trodde det var pga jeg var nervøs for å være der.. Flere ganger har jeg våknet opp om natten av at puls, blandet med hjertebank har steget noe voldsomt, så blir jeg svimmel, og det gir seg i løpet av noen sekunder. Når jeg trener kommer jeg fort opp i høy puls, rundt 200 hver gang.

Blodtrykket mitt er alltid helt normalt, ingen hjerteproblem i familien heller som jeg vet om. Kun min mor og bror har høyt blodtrykk, men siden mitt alltid har vært fint regner jeg med det ikke har noe med dette å gjøre.

Hva kan det være? En form for sykdom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, det behøver ikke å være angst. Dette kan høres ut som takykardi utifra de symptomer trådstarter skisserer. Dette er ikke farlig i seg selv. Særs om man er ung og hjertefrisk.

"Hjerteslagene styres av elektriske signaler som normalt oppstår i høyre forkammer (atrium), passerer via elektriske ledninger i hjertemuskulaturen til AV-knuten, som befinner seg mellom atriene og hjertekamrene (ventriklene), og derfra passerer impulsene videre ned i ventriklene. Hjerterytmeproblemer, arytmier, opptrer når de elektriske impulsene i hjertet ditt ikke oppstår eller sendes ut på riktig måte. Det kan medføre at hjertet ditt slår for fort, for langsomt eller uregelmessig - noe som gir uregelmessig puls."

Les mer om takykardi og andre rytmeforstyrrelser her.

Trådsatser bør ta opp dette med fastlegen sin.

Skrevet

Jeg slet med hjertebank for et par år tilbake. I mitt tilfelle kom det av angst. Legen gjorde ikke noe med saken egentlig... Men så kom det noen forandringer i min livssituasjon som gjorde at årsakene til angsten min forsvant, og hjertebanken ble borte.

Uansett, jeg ville krevd litt skikkelig testing med lege! slik hjertebank er ikke behagelig!

Skrevet

høy "hvile"puls og smårask hjertefrekvens ifm. legebesøk kan forklares med white coat syndrom, som er et "syndrom" mange pasienter "lider" av. Det betyr rett og slett at man blir nervøs når man skal sjekke seg hos legen. Leger vet om dette, og det kan være derfor de ikke har tillagt det noe mer tid.

At du får høy puls ifm. trening er normalt, men at du får så høy puls som du sier når du går fra stua til kjøkkenet. Hvor høy puls er _høy_ puls i dine øyne?

Hvis du blir svimmel pga. høy hjertefrekvens er jo frekvensen symptomatisk, men det kan jo også tenkes at du blir svimmel pga. orthostatisk hypotensjon, altså lavt blodtrykk ifm. at du reiser deg fra en stol eller lignende. Var du tidlig ute med pubertet og sånne ting? orthostatic hypotensjon kan ha en sammenheng med pubertet og slikt, og er ikke farlig i utganspunktet, heller normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...