Gå til innhold

Hjelp til Website Programmering (PHP og CSS)


Anbefalte innlegg

Er helt grønn når det gjelder programmeringen, og jeg har tenkt å starte litt enkelt. Så om noen har en idiots guide, så hadde det vært fint xD Neida, men jeg vil ha et par tips til helt nybegynnere. Jeg kan ikke forskjellen mellom PHP og CSS en gang. Og hvilket programmerings språk er enklest? Hva slags program burde jeg bruke? Etc. Kommer nok fler spørsmål ...

 

 

 

 

 

Hjelp?!

- NiiiK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HTML brukes for å presentere data, CSS brukes for å bestemme utseendet på det som presenteres og PHP brukes til å generere det som skal presenteres.

 

Så dvs; Med HTML så kan jeg legge tekst, etc. Med CSS fikser jeg designet/utseendet. Og med PHP kan jeg lage f.eks funksjoner, som å registrere seg, og logg inn?

 

 

Har skjønt litt av HTML, men skal lære mer senere.

 

 

Fint om fler kommer med tips ; p

Lenke til kommentar
HTML brukes for å presentere data, CSS brukes for å bestemme utseendet på det som presenteres og PHP brukes til å generere det som skal presenteres.

 

Så dvs; Med HTML så kan jeg legge tekst, etc. Med CSS fikser jeg designet/utseendet. Og med PHP kan jeg lage f.eks funksjoner, som å registrere seg, og logg inn?

 

 

Har skjønt litt av HTML, men skal lære mer senere.

 

 

Fint om fler kommer med tips ; p

Jess det er helt rett.

Lenke til kommentar
Jess det er helt rett.

 

Da vet jeg hvertfall forskjell på de. Skal kanskje prøve meg litt etter trening i dag. Tror jeg starter med HTML, men hva er lurest å starte med egentlig da?

Du starter med HTML og CSS, noe annet valg har du ikke. Hva skal du med programmering om du ikke vet hva du skal bruk det til.

Lenke til kommentar

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Utviklingen av XHTML2 er for tiden stoppet (bremset kraftig), mens HTML5 utvikles for fult. Ville konsentrert meg om HTML4.01 hvis jeg skulle lære noe nytt nå. HTML4.01 er kompatibelt med HTML5, og dermed mer framtidsrettet.

 

Det er også et problem at nettlesere i dag ikke tolker XML (XHTML), men leser dette som HTML, altså alle fordelene forsvinner.

 

En helt annen diskusjon er selvfølgelig hvilken standard som er best..

Lenke til kommentar

Ja lær deg HTML, og sats på å få den validert til HTML 4.01 Transitional, rett og slett fordi den er enklest. Når du kan HTML er det uansett ikke ikke en stor sak å gå over til andre doctypes (som HTML 4 Strict/XHTML).

 

Når du kan grunnleggende HTML, lær deg CSS.

 

Så lær deg PHP. Skaff deg en bok om PHP, de omfatter gjerne både PHP og SQL.

 

Så lær deg SQL.

 

 

Denne siden var det en på forumet som anbefalte: http://hjemmeside.org/koding

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...