Gå til innhold

Ulemper ved kjøp fra USA


Anbefalte innlegg

Har sett litt på prisar på f.eks. oly e-30 og 12-60mm ved kjøp frå USA og har funne ut at det er ein del tusen å spare, i alle fall i utgangspunktet.

Det er sjølvsagt ein del ulemper også, f.eks. om det skulle bli behov for garanti-reparasjon osv. Men vil eg kunne dra nytte av slike tilbud som gratis blitz eller grep, eller gjeld dette kun for utstyr kjøpt i Norge/Europa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4. Olympus' E-30 "Nytt utstyr - nytt nivå"-kampanjen er organisert av Olympus Imaging Europa GmbH og deres samarbeidskontorer og respektive distributører. For ytterligere detaljer, vennligst besøk våre nasjonale og regionale websider.

 

Dessverre har ikke kunder utenfor distribusjonsområdene til våre samarbeidskontorer og distributører mulighet for å delta.

 

Forsendelser til adresser utenfor deltakende land er ikke mulig.

 

5. Kjøp, registrering og krav må gjøres i deltakende land og deltakere må tilhøre dette landet.

 

Så nei, du kan ikke benytte deg av denne kampanjen om du kjøper i USA.

 

Du mister også 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
....

 

5. Kjøp, registrering og krav må gjøres i deltakende land og deltakere må tilhøre dette landet.

 

Så nei, du kan ikke benytte deg av denne kampanjen om du kjøper i USA.

 

Du mister også 5 års reklamasjonsrett.

 

OK, då blir det ikkje fullt så lønnsomt, men fortsatt pengar å spare... ;-)

 

Det med reklamasjonsretten er vel og bra på papiret, men det gjeld vel berre feil som beviselig ikkje er forårsaka av "uforsiktig" bruk e.l., og eg har mine tvil om kor bra det fungerer i praksis, ref nokia og fuktskader osv...

 

Men takk for oppklarande svar :-)

 

mvh

Helge

Lenke til kommentar

Det du sier om reklamasjonsretten er feil. Det dekker i praksis *alt*

som ikke skyldes "uforsiktig bruk" etc og bevisbyrden ligger hos leverandøre og ikke hos deg. Det vil si at de må bevise aller i hvert fall sannsynliggjøre uforsiktig bruk for å kunne nekte reparasjon i henhold til reklamasjonsretten.

 

Her gjelder det bare å "stå på krava" - veldig mange "prøver seg" med å henvise til at garantien jo er utgått når man forsøker å få ting reparert i henhold til reklamasjonsretten.

 

Men det er bare å kaldt og rolig henvise til kjøpsloven og reklamasjonsretten på 5 år. Da skal du se reparasjon går i orden - helt kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
4. Olympus' E-30 "Nytt utstyr - nytt nivå"-kampanjen er organisert av Olympus Imaging Europa GmbH og deres samarbeidskontorer og respektive distributører. For ytterligere detaljer, vennligst besøk våre nasjonale og regionale websider.

 

Dessverre har ikke kunder utenfor distribusjonsområdene til våre samarbeidskontorer og distributører mulighet for å delta.

 

Forsendelser til adresser utenfor deltakende land er ikke mulig.

 

5. Kjøp, registrering og krav må gjøres i deltakende land og deltakere må tilhøre dette landet.

 

Så nei, du kan ikke benytte deg av denne kampanjen om du kjøper i USA.

 

Du mister også 5 års reklamasjonsrett.

 

 

Men kjøp frå nettbutikker som f.eks. pixmainia.com og Dustin.com blir vel også å betrakte som kjøp i Norge? Eller...?

 

Helge

Lenke til kommentar

Jeg personlig er storfanatiker av handel fra USA og har mottatt mange hundre pakker fra over dammen opp igjennom. Dette er jo en glede med den lave dollarkursen som finnes nå :)

 

MEN...

Kamerautstyr har jeg alltid styrt unna og handle derfra.

Jeg har vurdert og handle bl.a. flere objektiver fra USA, for det er jo noen kroner og spare.

Jeg kunne spart noen tusenlapper på å handle Canon 70-200 f/2.8 IS fra USA, men slo dette raskt fra meg. Allikevel måtte jeg fort ut med rundt 9000,- fra statene (17.000,- i Norge). Pluss frakt og MVA så er man jo fort oppe i 12.000,-

 

Her kunne jeg altså spart 5000,- kanskje på kjøp derfra.

Men jeg var ikke villig til å spare 5000,- og samtidig risikere f.eks. et objektiv med produksjonsfeil eller feil som oppstår etter kort tid, skade under transport etc. etc.

Her er det mye som kan skje, og det blir fort mye styr om man må begynne å benytte seg av reklamasjonsrett, OM man får benyttet seg av den.

 

En annen viktig faktor er jo at når man handler enkelt utstyr til flere tusenlapper så tilbyr jo noen butikker egen skadeforsikring som jeg personlig benytter meg av om det er kostbare ting. Jeg vil jo ikke risikere og ødelegge et objektiv til 20.000,- etter èn måned uten forsikring.

 

Men på en annen side, om det er snakk om rimeligere ting så er det jo alltids en sak og vurdere.

Skal du handle et objektiv som koster deg 3000,- i USA, eller 7500,- i Norge (For å ta et eksempel ut i fra løse lufta), så kan det jo fort være verdt et forsøk :)

 

Mvh

Lars

Lenke til kommentar
Det du sier om reklamasjonsretten er feil. Det dekker i praksis *alt*

som ikke skyldes "uforsiktig bruk" etc og bevisbyrden ligger hos leverandøre og ikke hos deg. Det vil si at de må bevise aller i hvert fall sannsynliggjøre uforsiktig bruk for å kunne nekte reparasjon i henhold til reklamasjonsretten.

 

Her gjelder det bare å "stå på krava" - veldig mange "prøver seg" med å henvise til at garantien jo er utgått når man forsøker å få ting reparert i henhold til reklamasjonsretten.

 

Men det er bare å kaldt og rolig henvise til kjøpsloven og reklamasjonsretten på 5 år. Da skal du se reparasjon går i orden - helt kostnadsfritt.

 

Nja - dette er jo ikke riktig, bevisbyrden til forhandler hviler de første 6 månedene, etter det hviler den på kjøper. Hva angår bevisbyrden så tror jeg ikke den er all verdens, men en vil ha en byrde mhp. å vise til at mangelen ikke skyldes egen bruk.

 

Min D3x er engelsk - men det spiller for meg liten rolle siden lovverket der er relativt bra, og på høyde med vårt så vidt jeg kunne se. Som regel vil en uansett kunne ordne seg med såkalte after marked warranties som kan dekke mye forskjellig.

 

Hva angår siste setning er den rimelig flåsete - det er ikke noe automatikk i at butikken gir deg rett bare fordi det står der, noen ganger må du bruke krefter, det er ikke slik som du skrev at "alt" dekkes.

 

 

4. Olympus' E-30 "Nytt utstyr - nytt nivå"-kampanjen er organisert av Olympus Imaging Europa GmbH og deres samarbeidskontorer og respektive distributører. For ytterligere detaljer, vennligst besøk våre nasjonale og regionale websider.

 

Dessverre har ikke kunder utenfor distribusjonsområdene til våre samarbeidskontorer og distributører mulighet for å delta.

 

Forsendelser til adresser utenfor deltakende land er ikke mulig.

 

5. Kjøp, registrering og krav må gjøres i deltakende land og deltakere må tilhøre dette landet.

 

Så nei, du kan ikke benytte deg av denne kampanjen om du kjøper i USA.

 

Du mister også 5 års reklamasjonsrett.

 

 

Men kjøp frå nettbutikker som f.eks. pixmainia.com og Dustin.com blir vel også å betrakte som kjøp i Norge? Eller...?

 

Helge

 

Dustinhome er et norsk as faktisk - selv om det er en del av et svensk selskap, de vil være underlagt norsk lov så vidt jeg vet. De annerkjenner den selv uansett - synd de bare er kranglete på den...

Lenke til kommentar

Dette med garanti og reklamasjonsrett var egentlig eit lite sidesprang; det eg egentlig lurte på var om dette olympus-tilbudet om gratis blitz/grep ved kjøp av E-30 også gjeld ved kjøp frå nettbutikkar som pixmania.com og liknande, er det nokon som har peiling på det? :hmm:

Lenke til kommentar
Dette med garanti og reklamasjonsrett var egentlig eit lite sidesprang; det eg egentlig lurte på var om dette olympus-tilbudet om gratis blitz/grep ved kjøp av E-30 også gjeld ved kjøp frå nettbutikkar som pixmania.com og liknande, er det nokon som har peiling på det? :hmm:

Du finn betingelsane her: http://www.olympus.no/consumer/208_22106.htm

 

 

E-30 - "Nytt utstyr - nytt nivå"

 

Kjøp et E-30 kamera og få et batterigrep eller blits gratis!

 

For kunstneriske fotografer som ønsker en oppgradering, er Olympus E-30 en drøm. Spekket med nye egenskaper og den seneste teknologien, er E-30 et kraftig, mobilt kreativt studio som imponerer med fokus på uttrykk, hurtighet og kvalitet.

 

HLD-4 batterigrep leverer stor brukerhåndtering ved forlenget fotograferingstid. En ekstra lukkerutløser knapp bidrar til at HLD-4 er meget bra når du skal fotografere portretter vertikalt.

 

Og med den trådløse FL-36R blitsen trenger du ikke bekymre deg for rotete ledninger når du skal konsentrere deg om det perfekte lyset.

 

Vilkår og betingelser

 

1.Olympus' E-30 "Nytt utstyr - nytt nivå"-kampanjen tilbyr en HLD-4 batterigrep eller en FL-36R ekstern blits til alle kjøpere av et nytt E-30 som imøtekommer alle kvalifiseringskrav.

 

2. Tilbudet gjelder ved alle kjøp av nye E-30 (kamerahus eller hvilken som helst kit) i perioden 01.10.2009 - 31.01.2010.

 

3. Det nyinnkjøpte E-30 og tilbehør må registreres på nettet ved å benytte denne linken: https://www.olympus-consumer.com/no/promoti...promo2009.popup

Registrering og krav må være oss i hende før 28.02.2010.

 

Bevis for kjøp.

For berettiget deltakelse, må du sende inn:

1. Kopi av kvittering,

2. Utskrift av ditt registreringsskjema fra nettet,

3. Den originale strekkoden fra produktesken til ditt E-30 kamera

 

Bevis på kjøp sendes til følgende adresse:

Olympus D-SLR Promotion

Postfach 1420

32773 Lage

Germany

 

Deltakere må også legge ved leveringsadresse for HLD-4 batterigrep eller for FL-36R ekstern blits

 

4. Olympus' E-30 "Nytt utstyr - nytt nivå"-kampanjen er organisert av Olympus Imaging Europa GmbH og deres samarbeidskontorer og respektive distributører. For ytterligere detaljer, vennligst besøk våre nasjonale og regionale websider.

 

Dessverre har ikke kunder utenfor distribusjonsområdene til våre samarbeidskontorer og distributører mulighet for å delta.

 

Forsendelser til adresser utenfor deltakende land er ikke mulig.

 

5. Kjøp, registrering og krav må gjøres i deltakende land og deltakere må tilhøre dette landet.

 

6. Deltakere må godta leveringsbetingelser fra Olympus' websider i løpet av produktregistreringen.

 

7. Tilbudet er ikke gyldig for Olympus' ansatte eller deres familier.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...