Gå til innhold

Trekt skatt, hva skjer nå?

Sigurdl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettop ein god del tusen i lønn i dag, men ser at det mangler ca 8000 av det eg igrunnen skulle fått. Sidan eg er avløyser og sjølv leverte lønsarket reknar eg med at dei 8000 eg ikkje fekk er skatt.

Kvifor må eg betale så mykje i skatt? Vil eg få tilbakebetalt noko av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor mye var det du fikk utbetalt da? Enklere å si om det er skatt eller ikke.

Alle betaler (mye) skatt, og betaler du for mye får du dette igjen.

Endret av archongamer
Skrevet

Fikk utbetalt 27 026 kr. og skulle fått 35 000kr. Har ellers nytta meg av frikort, men har fått noko ellers så har sikkert komt noko øve. Er 15 år vis det skulle ha noko å seie..

Skrevet

Litt usikker på regler osv når du er så ung.

Men tar du utgangspunkt i en skatteprosent rundt 35% havner du ikke så langt unna de 8000,- i skatt.

Synes det virker riktig, men andre har nok mer greie på regler osv når man er så ung, frikort og alt det der :)

Skrevet
Ufff, hørtes mye ut, har aldri betalt skatt før. Men må vel bare bli vandt med det....

Skatt kan være en sur post på lønnslippen det ja.

Og det blir bare verre jo mer du tjener, så bare å bli vant med skatt ja.

Grei lønning i desember for en 15 åring uansett vil jeg si da :)

Skrevet

Man betaler vel 35% hvis man tjener flere hundre tusen i året. Hvis man bruker frikort vil vel alt man tjener over den grensa der du ikke betaler skatt bli trukket 50%. I 2008 var frikortskattegrensa 39 997 kr. Hvis man tjente 15000kr mer enn det, vil 7500kr bli trukket i skatt.

Skrevet
Så det betyr at eg heller ikkje får noko igjen av dei 8000?

Regnskapet blir jo gjort opp etter selvangivelsen! Da vil du få penger tilbake dersom du har betalt for mye skatt, eller du må betale mer dersom du har betalt for lite. Vanligvis betaler man for mye for å unngå baksmell.

Skrevet (endret)
Fikk utbetalt 27 026 kr. og skulle fått 35 000kr. Har ellers nytta meg av frikort, men har fått noko ellers så har sikkert komt noko øve. Er 15 år vis det skulle ha noko å seie..

Kor mykje har du tent i år, brutto?

Er du usikker på om det mangler 8000 pga. skatt eller om det er ein feil så tar du ganske enkelt ein telefon til arbeidsgjevar.

Det burde for øvrig stått på lønnslippen om du er trukket for skatt.

8000 av 35000 er 22%, eit snodig nummer. Dersom du ikkje har skattekort skal dei trekke 50% ved det som overskyt frikortet.

Endret av Zeph
Skrevet (endret)

Om de 35k er det du totalt har tjent i år vil du få tilbake alt du har betalt i skatt pluss renter.

edit: Det burde ikke stå på lønnsslippen, det skal stå.

Endret av geil
Skrevet
8000 av 35000 er 22%, eit snodig nummer. Dersom du ikkje har skattekort skal dei trekke 50% ved det som overskyt frikortet.

Ikke så snodig dersom han ved den siste lønninga tjente f.eks. 16000 mer enn frikortgrensa.

Kanskje han har tjent 21000 så langt i år. Denne måneden tjener han 35000. Til sammen har han tjent 56000 og hvis minstegrensa er 40000 så ligger han 16000 over denne. 50% av 16000 er jo 8000.

Skrevet

Kanskje, kanskje, kanskje ja. Me veit jo ikkje kva som er tilfelle i denne saken. Me veit ikkje kven som har fått frikortet, kor mykje han har tent osv.

Er det normalt at arbeidsgjevar sjølv har oversikt over årsinntekta til ein person og trekker det dei trur er riktig i skatt?

Skrevet (endret)

Har hatt frikort på alt eg har tjent. Uten dei 35 000 eg fekk for ei lita tid sidan har eg tent ca 15 000 etter slik som det ser ut på kontoen.

Hvor mykje kan eg rekne med å få igjen???

Endret av Sigurdl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...