Gå til innhold

RedHat eller Debian?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker. Og en enkel installasjons guide finner jeg?

 

...ved å søke her på forumet eller på google. Tipper du kan finne noe på f.eks. linux.no eller linuxmagasinets websider. I RH og Mandrake er installasjonen nokså selvforklarende, men det er selvfølgelig alltid en fordel å lese litt først.

 

Og dersom cd-romen ikke er bootable? Hva gjør jeg da?

 

Hvis du har brent den fra iso-imaget (altså ikke som en .iso-fil på CDen) så skal CD1 være bootable.

Selve CD-stasjonen (spilleren) må du sette først i bootrekkefølgen i bios.

Lenke til kommentar

Joa vet det med bootable cd 1. Men saken er den at noen BIOSer ikke støtter booting fra cd-rom så jeg lurte på om det fantes en diskett som fikset bootingen.

 

Men det er ikke så nøye da jeg oppdaget at cd-romen er bootable.

 

Men: Klarer min 200 Mhz (server) RH Linux 9.0?

Lenke til kommentar

Jeg er nybegynner på linux, og har kort prøvd Red Hat 9, Mandrake 9.1 og SuSE 8.2. Konklusjonen min er at SuSE er enklest, og har best hardware-støtte.

 

F.eks. koblet SuSE opp mine Windows-partisjoner automatisk, noe jeg måtte redigere /etc/fstab for å å til i RedHat og Mandrake.

 

Installasjonen av SuSE er fra ftp, men det er veldig enkelt.

 

Jeg anbefaler SuSE 8.2!

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale deg å installere RedHat 9.0. Har det selv installert hjemme, men det er bare fordi det er eksamenstid nå, og rett og slett ikke tid til å hive inn et nytt operativsystem... Har hatt en del problemer med RH, bla med lyd og litt ustabil X. Det går å få det til å fungere, men om man er nybegynner vil man kjøre seg fast på de aller enkleste problemer. Det beste er derfor en distro som fungerer "out-of-the-box", så får man begynne å konfigurere og leke seg med den etterpå.

 

Vil anbefale Mandrake, som jeg selv har testet. Veldig enkelt å installere, og det ser lekkert ut. Suse 8.2 har fått masse bra kritikker og mye bra omtale, bla her på forumet. Test en av disse, du blir sikkert ikke misfornøyd :)

 

-magnus

Lenke til kommentar
Vil ikke anbefale deg å installere RedHat 9.0. Har det selv installert hjemme, men det er bare fordi det er eksamenstid nå, og rett og slett ikke tid til å hive inn et nytt operativsystem... Har hatt en del problemer med RH, bla med lyd og litt ustabil X. Det går å få det til å fungere, men om man er nybegynner vil man kjøre seg fast på de aller enkleste problemer. Det beste er derfor en distro som fungerer "out-of-the-box", så får man begynne å konfigurere og leke seg med den etterpå.

 

Vil anbefale Mandrake, som jeg selv har testet. Veldig enkelt å installere, og det ser lekkert ut. Suse 8.2 har fått masse bra kritikker og mye bra omtale, bla her på forumet. Test en av disse, du blir sikkert ikke misfornøyd :)

 

-magnus

 

RedHat virker fint her i alle fall, både lyd og X virker bra.

Lenke til kommentar
Den serveren jeg skal installere på er 200 MHz. Går det bra? 96 MB RAM...

 

Skal bruke GNOME.

 

Du bør vurdere å klare deg uten X-server hvis maskinen kun skal kjøre som server. Det vil du spare mye ressurser på.

 

Hvis dette ikke er aktuelt: Gnome er ganske tung, så jeg ville gått for noe mindre og lettere, for eksempel en fluxbox/openbox. Hvis det kun er for å administrere serveren så vil denne gjøre samme nytten som Gnome.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...