Gå til innhold

RedHat eller Debian?


Anbefalte innlegg

Fordi dette er første gang jeg bruker Linux og vil se litt på mulighetene...

 

1) Men nå installerer jeg uten GNOME, X, og KDE, som da bare blir tekst. Men hvor i f*** skal jeg finne alle kommandoene jeg trenger for den minste ting da?

 

2) Kan jeg f.eks bruke Opera til RedHat 9.0 uten x og GNOME osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvor i f*** skal jeg finne alle kommandoene jeg trenger for den minste ting da?

:)

 

Linux har en del bra kommandoer for å finne ut slikt, men du må ha litt bakgrunnskunnskap, eller være villig til å bruke en del tid på å lære det. Du sier du skal sette den opp som server, da har du vel en annen maskin som er operativ med nett på? Søking på http://www.google.com/linux gir gode resultater.

 

Om du bare vil ha hjelp til kommandoer er man -kommandoen helt nødvendig. Hvis man ikke husker hva kommandoen heter, bruk apropos.

 

-magnus

Lenke til kommentar

Jo jeg og hadde det, men gikk over til engelsk. Da kom jeg mye lengre i installasjonen men det sier stopp i installasjonen av packages.

 

Kjørte Media Test som ligger på CDen og den sier at det er noe galt med CD imaget så da er det ikke så rart det feiler... Men jeg skjønner ikke HVA... Lastet ned fra sunet.se, brente med Nero sin burn Images og alt funker jo til det stopper opp.

 

Skal jeg prøve på nytt med en ny cd fra en annen server eller skal jeg fortsette med SuSe?

Lenke til kommentar

Jeg hadde forresten samme problem med Red Hat, det fungerte ikke på norsk.

 

Jeg anbefaler jo SuSE 8.2, som jeg synes var merkbart raskere enn Red Hat 9 (begge med X), men andre har sikkert andre meninger.

 

Ellers kunne det være en ide å prøve en annen server.

Lenke til kommentar

Med SuSe fant jeg ut at installasjonen ikke fikk error dersom jeg valgte å Not save configuration data. Men på installasjonen får endel ting "Failed" osv... Så kommer det Linux login, der jeg taster root. Da kommer det "Have fun" og linux kommandolinje. Hva skjer da? Harddisken nekter i alle fall maskinen å boote fra.

 

Nå driver jeg å laster ned Mandrake Linux... Satse på at det går da....:)

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje helt på jordet, men jeg kan bare huske å ha fått valget "do not save configuration data" med SuSE 8.2 LiveEval. Du har ikke tilfeldigvis lastet ned denne?

 

Men Mandrake er jo også bra, har flere wizards f.eks. (Men de får man vel bare med X)

Lenke til kommentar

Helt korrekt! Jeg valgte do not save configuration data... Da kom jeg endel lengre i installasjonen, men endel "ting" kom det failed på.

 

Når det var ferdig kom det bare "Linux login:" og jeg skjønte ikke en drit. Tastet root, og det var rett, og da kom det "Have fun" og linux kommandolinje. Men dette var på CDen, når jeg restartet, var ingenting installert på harddisken.

 

Skal man gjøre noe i den kommandolinjen?

Lenke til kommentar

Nå installerer jeg Mandrake 9.1, men samme som på RedHat! Problem med å installere Xfree ettellerannet! Men her gikk det an å fortsette installasjonen. Har også fått noen andre ting som ikke kan installeres. Er det brenneprogrammet mitt som fokker alt eller hva er det som skjer?

 

Jeg har lastet ned alle Linux distroene fra ftpen til sunet.se. Jeg sjekke MD5SUMen til Mandrake 9.1 ISO mot den som stod på linuxiso.org, den var ikke den samme.

Lenke til kommentar

Det ligger MD5-sum-filer på Sunet også, bruk dem for å sjekke.

 

Siden du sliter slik med dette kunne du jo prøve ftp-install.

 

Jeg har lagt ut i faq-tråden linker til noen OpenBSD-man sider som tar for seg grunnleggende skallkommandoer. "The One Page Linux Manual", som du finner hvis du leter litt, er også grei å ha i starten.

Lenke til kommentar

Hm installasjon direkte fra FTP?

 

Men jeg skjønner pokker ikke hva som er galt.... Ble kanskje 7 packages som den ikke klarte å installere.

 

Nå er Mandrake ferdig installert og jeg kommer inn i kommandolinjer (bash eller hva det heter). Men hvordan starter jeg KDE?

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at X var skadet (som skjedde under install) og derfor kunne ikke KDE startes... Argh... Nå laster jeg ned Mandrake fra Linuxiso sitt hoved mirror. Skal sjekke MD5SUM.

 

Hvis ikke dette går nå så tror jeg jeg går tilbake til windows eller kjøper en CD med Linux. Er ikke akkurat glad for min

Lenke til kommentar

Du kan installere SuSE 8.2 direkte fra ftp, da unngår du å bruke brenneprogrammet (med ett unntak som kan unngås).

 

Du installerer f.eks. slik: Last ned boot.iso fra f.eks. ftp://ftp.solnet.ch/mirror/SuSE/i386/8.2/boot/

Brenn denne på CD og start opp med den. (Hvis dette heller ikke fungerer kan du starte fra disketter, men det er litt mere bry)

Du får så opp en meny, og en liten kommandolinje under. Der skriver du:

 

linux install=ftp://212.101.4.244/mirror/SuSE/i386/8.2

 

(forutsatt at i386 passer for din maskin, akkurat det har jeg ikke så veldig greie på)

 

 

 

Det skal fungere, hvis ikke kan du velge "Manual installation", og velge ting og tang selv. Det gjorde jeg selv, så kanskje kan jeg hjelpe deg hvis du får problemer der.

 

Håper det fungerer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...