Gå til innhold

RedHat eller Debian?


Anbefalte innlegg

Altså!!!

 

På en slik pc vil linux kjøre som både DNS, DHCP, MAIL, WEB, FILSERVER osv. både kjapt og stabilt. (Så lenge du ikke har så altfor mange klienter)

 

Men dette krever:

 

En någenlunde minimal installasjon. Uten X.

Innstaller debian uten X, games og annet du ikke har bruk for, da er den yppelig for dette formålet.

 

Debian har ikke lagttil en bråte av programmer og services som du ikke trenger, men det har REDHAT, SUSE, MANDRAKE og andre "profitt-distroer". Altså, det er debian masse enklere å strippe.

 

Pluss, Debian har apt-get, et genialt pakkehånterings verktøy.

Det er i middlertid mulig å få til RH også, men det blir ikke helt det samme.

 

Jeg har driftet både LFS, Slack, Debain og RedHat i mange år, både som server og desktop, men må si at av disse så kommer debian ut som en klar vinner. Ryddig, rask og fin å administrere...

 

Konklusjon: All min erfaring, tilsier meg at jeg må anbefale deg å bruke Debian, fordi det er en topp distro!!! :D

 

PS. Redhat, suse og mandrake er et linux-kapittel, jeg for min del prøver å glemme... Og den griske politikken til Redhat begynner å ligne mistenkelig mye på MS sin politikk. Må jo for faen være medlem av redhat ett-eller-annet for å få laste ned nyeste distroen dems...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS. Redhat, suse og mandrake er et linux-kapittel, jeg for min del prøver å glemme... Og den griske politikken til Redhat begynner å ligne mistenkelig mye på MS sin politikk. Må jo for kjøss være medlem av redhat ett-eller-annet for å få laste ned nyeste distroen dems...

 

Hva tenker du på? at de legger ut for nedlastning for betalende medlemmer en uke før de legger ut for resten av verden & det kommer i hyllene i butikken? Her helt rettferdig det syns jeg, men..... Noen fordeler må det jo være i å betale....

Lenke til kommentar

PS. Redhat, suse og mandrake er et linux-kapittel, jeg for min del prøver å glemme... Og den griske politikken til Redhat begynner å ligne mistenkelig mye på MS sin politikk. Må jo for kjøss være medlem av redhat ett-eller-annet for å få laste ned nyeste distroen dems...

 

Hva tenker du på? at de legger ut for nedlastning for betalende medlemmer en uke før de legger ut for resten av verden & det kommer i hyllene i butikken? Her helt rettferdig det syns jeg, men..... Noen fordeler må det jo være i å betale....

 

Ok, men linux (kernelen) er en dugnad og det er distroen debian også.

Redhat er et profitt selskap, som vil tene penger.

Debian er dem som best følger ideologien til linux.

 

Støtt dem du synes fortener det mest...

Om få år så tror jeg du må betale for RH, Debian derimot fri og gratis for alltid.

 

PS.

 

RH pro, server og advanced server! Hallo?? Det er linux ikke windows...

Dustete markedsførings triks!!

 

Men for alldel...

Lenke til kommentar

PS. Redhat, suse og mandrake er et linux-kapittel, jeg for min del prøver å glemme... Og den griske politikken til Redhat begynner å ligne mistenkelig mye på MS sin politikk. Må jo for kjøss være medlem av redhat ett-eller-annet for å få laste ned nyeste distroen dems...

 

Hva tenker du på? at de legger ut for nedlastning for betalende medlemmer en uke før de legger ut for resten av verden & det kommer i hyllene i butikken? Her helt rettferdig det syns jeg, men..... Noen fordeler må det jo være i å betale....

 

Ok, men linux (kernelen) er en dugnad og det er distroen debian også.

Redhat er et profitt selskap, som vil tene penger.

Debian er dem som best følger ideologien til linux.

 

Støtt dem du synes fortener det mest...

Om få år så tror jeg du må betale for RH, Debian derimot fri og gratis for alltid.

 

PS.

 

RH pro, server og advanced server! Hallo?? Det er linux ikke windows...

Dustete markedsførings triks!!

 

Men for alldel...

 

Med tanke på at størstedelen av overskuddet til RedHat går til å støtte Open Source prosjekter & Free Software Foundation.... jaja...

 

 

Kommer til å skifte fra RH til Debian snart, p.g.a. at jeg har fått jobb hvor jeg skal drifte skolelinux/(debian) maskiner....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...