Gå til innhold

Objektivmatematikk: DOF, avstand, brennvidde osv

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten utfordring til dere. Man får i oppgave å ta et portrett der man skal ha med ~5cm luft over hodet og ~15 cm under haka. Fokus skal være på øynene. Bakgrunnen er "uendelig" langt unna. Oppgaven er å maksimere blur-effekten i bakgrunnen (bokeh). Noen forutsetninger for regnestykkene er at man bruker et kamera med 1,5x crop-sensor og har følgende objektiver tilgjengelige:

30mm f/1,4

50mm f/1,4

90mm f/2,8

70-200mm f/2,8

Hvilket objektiv (og innstillinger) velger du for å utføre oppgaven?

NB. Husk at hele hodet og litt over og under skal være med sånn at større brennvidde betyr lengre fokusavstand.

Bonusoppgave: Anta at dere bare har 4 meter avstand mellom kameraet og bakgrunnen tilgjengelig. Hvilket objektiv (og innstillinger) velger du nå og hvor mellom kameraet og veggen plasserer du modellen? Oppgaven er fortsatt den samme: maksimer bakgrunns-blur.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Jeg har en liten utfordring til dere. Man får i oppgave å ta et portrett der man skal ha med ~5cm luft over hodet og ~15 cm under haka. Fokus skal være på øynene. Bakgrunnen er uendelig langt unna. Oppgaven er å maksimere blur-effekten i bakgrunnen (bokeh). Noen forutsetninger for regnestykkene er at man bruker et kamera med 1,5x crop-sensor og har følgende objektiver tilgjengelige:

30mm f/1,4

50mm f/1,4

90mm f/2,8

70-200mm f/2,8

Hvilket objektiv (og innstillinger) velger du for å utføre oppgaven?

NB. Husk at hele hodet og litt over og under skal være med sånn at større brennvidde betyr lengre fokusavstand.

Bonusoppgave: Anta at dere bare har 4 meter avstand mellom kameraet og en vegg tilgjengelig. Hvilket objektiv (og innstillinger) velger du nå og hvor mellom kameraet og veggen plasserer du modellen? Oppgaven er fortsatt den samme: maksimer bakgrunns-blur.

Hm. :hmm:

Hvis bakgrunnen er uendelig langt unna vil den ikke synes, og det er det samme hvilket objektiv man bruker?

Hvis bakgrunnen er uendelig langt unna er det tøysete å plassere motivet 4 meter fra veggen bak fotografen?

:rofl:

Jeg er faktisk spent på utregninger og svar. Magefølelsen sier hhv 50 og 30 @ f/1.4, men jeg forventer egentlig at det er på feil jorde...

Jeg er ute etter valg av objektiv, brennvidde og blenderåpning i oppgave 1.

I oppgave 2 er jeg ute etter det samme som i 1 pluss fokusavstand.

Jeg er spent på svarene jeg også :)

Jeg har ikke regnet på det selv, men regner med at enten 50mm f/1,4 eller 200mm f/2,8 er svaret på nr 1, men på nr 2 er det mer åpnet. Der må man optimere mellom flere faktorer. Ved f.eks 200mm må motivet stå rett ved bakgrunnen og da får man jo ikke særlig mye bakgrunns-blur. Der er jeg virkelig spent på svaret.

Mulig Online Depth of Field Calculator kan være et hjelpende verktøy på veien mot svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...