Gå til innhold

Hvordan koble 184 LED på en god måte?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem, jeg skal hjelpe en kamerat med litt med LED-skilt. Men jeg har litt vanskeligheter med å finne en god måte å gjøre dette på.

Det er tilsammen 184 dioder i skiltet. Jeg har tenkt tanken med å paralellkoble alle med induvidiell formotstand, men dette er ganske mye arbeid og komponenter.

En annen tanke var å seriekoble noen dioder slik at jeg slipper formotstanden (dette skal kjøres på 14.4 Vmaks forsyning) så jeg kan ikke koble så veldig mange i serie (5 har jeg kommet fram til , dermed blir det vel noen lenker (seriekoblete dioder) i paralell.

 

Totalt har jeg regnet ut at diodene kommer til å trekke 5,52A maks (30mA*184) hvis alle er koblet i paralell med induvidiell motstand, men jeg er usikker på hvordan disse tingene fungerer ved seriekobling av flere dioder.

 

Her er foresten dataen på diodene:

post-6212-1260900542_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kom du fram til 5 i serie? Det kan ikke bli mer enn 3, 4 V * 3 = 12 V.

Du må uansett ha en motstand i serie med disse 3. Det vil gå 30 mA i hver lenke.

Jeg tok utgangspunkt i at det kunne være inntil 14,4V (dette skal være tilkoblet et batteri som også blir ladet). Dermed 14,4 / 3,5 = 4,11 så fant jeg ut at jeg kunne gå opp til 5 for å være sikker. Men jeg ser nå at der resulterer i 2,88V, som er for lite (fra nå tror jeg det er en idé å beregne tall før jeg tar dem ut av lufta.

Lenke til kommentar
Fra nå tror jeg det er en idé å beregne tall før jeg tar dem ut av lufta.

For å sitere en eller annen: "Where's the fun in that?"

 

Fra spøk til revolver, du må også se på hvor mange "lenker" du kan koble i parallel på en formotstand, eventuelt koble flere i serie/parallel for å spre effekten litt. Hvis du har sett på mitt prosjekt så har jeg koblet 99 leds opp med totalt 9 motstander a 1/4W.

 

Ønsker deg iallefall lykke til med prosjektet :)

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Hvis du har flere LED i serie (deler en formotstand) må du huske å sette av nok spenningsområde for formotstanden.

 

La oss anta 3 LED i serie, det gir 3,5v*3 = 10,5V

 

Nå må du tenke på hvordan spenningen overbatteriet varierer med bruk/lading.

Hvis batteriet ditt på 14,4V er laget av 1.2V NiMH celler (12stykk) eller tilsvarende vil spenningen over cellene kunne være alt fra 1.0 til 1.7V (batteriet er tomt ved ca 1.0V, og maks ladespenning kan være så høy som 1.7v). Total spenningen varierer altså fra 12V til 20,4V. Du må velge formotstand ut fra det værst tenkelige, altså 20,4V. Hvis du regner litt på det nå, vil du se at variasjon i strømmen blir større jo flere LED du putter i serie gitt at spenningen kan variere.

 

 

20,4v-1,5v= 18,9V -> 30mA -> 630ohm

 

12v-10,5V = 1,5V -> 630ohm -> 2,4mA ->veldig svakt lys fra LEDene

 

 

Er det snakk om bilbatterier, så er vell ikke ladespenningen så høy, og den trenger ikke være det for NiMH eller NiCd batterier heller, men den kan være det (spesielt for batterier som holder på å bli ødelagt)...

 

Håper dette ga litt forklaring på problemstillingen med formotstander...

Lenke til kommentar

Det du gjør, er å bruke lavstrøms-LED - 5mA typiskt (ca. 1A totalt for 184stk.), kobler en LM317 regulator som strømbegrenser. Disse lavstrømsdiodene lyser vel så bra som de ''gamle'' 30mA typene. Bruk en stor og god kjølefinne og en regulator av ikke allt for obskurt fabrikat, så går dette kjempefint. Sett gjerne en 1A treg sikring foran regulatoren. På denne måten kan kameraten din bruke allt mulig av strømkilder, så lenge spenningen ligger over regulatorens Vref. Den store fordelen er at du ikke trenger formotstander og kan koble alle LED'ene i paralell.

post-6223-1260931619_thumb.png

Lenke til kommentar

5 mm LEDs som skal lyse lenge, f.eks. skilt som står på kontinuerlig, bør ikke kjøres på full lysstyrke om man ønsker å holde nogen lunde samme lysstyrke over lengre tid. Dette pga. at de har notorisk dårlig holdbarhet ved denne belastningen ved at lysutbyttet synker fort. Driv dem heller på 50%. Da vil di holde lysstyrken mye lenger. Lysstyrken vil være mer enn 50% selv om de belastes med 50%.

 

 

space

Lenke til kommentar

Takker for gode svar her!. :thumbup:

 

Har kommet fram til at det blir 390 ohm resistorer i serie med hver diode. Det skulle tilsvare rett i overkant av 28mA ved 14,4V.

Alt parallelkobles (er heldigvis ikke jeg som skal gjøre loddejobben :roll: ). .

I tillegg skal det være dimming på dette ved hjelp av en 555 som kjører PWM. Styrken vil nok sjeldent ligge på 100%. Dog er det kanskje litt andre regler som gjelder med PWM i forhold til å regulere strømmen.

 

Er det snakk om bilbatterier, så er vell ikke ladespenningen så høy, og den trenger ikke være det for NiMH eller NiCd batterier heller, men den kan være det (spesielt for batterier som holder på å bli ødelagt)...

Det er nok bilbatterier det er snakk om, så jeg har tatt utgangspunkt i at ladespenningen er 14,4V. Uten lading vil spenningen være noe lavere, men det skulle ikke by på spesielt store problem, da det aktuelle batteriet stortsett blir ladet hele tiden siden belysningen blir montert inni en bil.

 

Delene er forresten bestilt nå (det endte med 1000 stk blåe LEDs og 800 stk 390 Ohm motstander. Så det blir sikkert noen flere LED prosjekter i tiden som kommer.

Jeg tror jeg skal prøve meg på en 4x4x4 kube en gang etter jul (når delene har funnet veien fra Hong Kong og Thailand).

Lenke til kommentar

Man bruker som regel en mikrokontroller (en programerbar IC).

Dessuten trenger man ikke én utgang pr. diode. Hvis man multiplexer, benytter felles katode osv. Så kan du klare deg med rundt 20 utganger til 64 dioder, og kontrollere hver enkelt, og samtidig få flere til å lyse tilsynelatende samtidig (selv om de egentlig ikke gjør det).

 

En PLS med relé utganger er ikke spesielt egnet til dette, for det første er programeringen ugunstig, for det andre kommer du til å slite ut reléene relativt fort hvis du skal multiplexe i tillegg til at den både er dyr og bråkete (relé lager klikke lyder).

 

Her står det litt om hvordan man kan gjøre det.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...