Gå til innhold

Test: HIS Radeon HD 5970


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 stk 5870 er bedre angående ytelse enn 5970, men bruker jo mer strøm og koster mer. så på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...rocessing_units

der stod det for noen uker/dager siden at 5990 kommer:yes:. er fjernet nå. det er det samme som 2x5870, mens 5970 er 2x5950.

Er vel bare rykte foreløpig.

 

Dette er feil.

 

HD5970 = 2 stk HD5870 på samme kort. Frekvensene er det eneste som ikke stemmer, mens antallet shadere etc er nøyaktig likt 2x HD 5870 kort.

 

2x 5850 har et lavere antall shadere etc, og blir ikke det samme.

 

Frekvensene er lavere siden spenningen er lavere på HD5970, siden kortet ikke kan overstige 300W grunnet standarder. Derimot kan man lett stille spenningen opp igjen til HD5870 sitt nivå, og deretter klokke kortet opp til "korrekt" frekvens igjen.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Litt gøy at hd4870x2 enda følger toppen ;) Personlig venter jeg sikkert noen genrasjoner før jeg oppgrader. Men det er et sykt kort ati har fått til å lage denne gangen også.

 

Nvidia 300serien kommer nok ikke før Q2 i 2010, og jeg har egentlig ikke så store fårhåpninger til dem. Ati tar mye innpå Nvidia og det er jo veldig godt pga. utviklingen på nye teknologier og pris?

Lenke til kommentar

Er veldig glad for at dere har standardiserte testoppset, og også veldig glad for at dere har testet alle de nye kortene fra AMD.

 

Men syns også dere kunne testet kortet med en overklokk på '920. Det er nok mer å få både fra dette kortet og 5870 crossfire ved å overklokke, og det er strengt talt ikke en stor påkjenning tidsmessig. (5min inn i bios + testene på nytt).

Kunne forsåvidt skippet de lavere oppløsningstestene på et kort som dette. Ingen spiller vel med noe lavere enn (1440/1650)x1080 med dette kortet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du sliter jo faktisk med 2560x1600 uten AA / AF så er jo de fleste spill helt i grenseland til hva som kan bli sett på som akseptabel FPS og flyt? Hvordan er det med micro stuttering og dette kortet? Føles det som bilde flyter dårligere sammenlignet med single-GPU løsninger med samme FPS? Er det noe tegn til synkroniseringsproblemer? Opplevde endel problemer med mitt tidligere GTX295 og spesielt Lord of the Rings Online som gjorde at jeg helle falt tilbake på et GTX285!

 

Jeg har spilt Crysis en del med 5970. Spilt gjennom Island-levelen (den første levelen i spillet), og nå har jeg kommet til den andre levelen (tror den heter Village eller noe sånt). Jeg spiller på High, 1280x1024 og ingen AA. Men har testet med 4xAA også. Var ikke noen særlig reduksjon i fps.

 

Jeg vil si at på ca. 80 % av Island-levelen var det helt SILKEGLATT fps. Dvs 60+. Enkelte steder sank den til ca. 50-55 %, og da kunne man se antydninger til små hakk, men ikke noe som kan beskrives som microstuttering (ja, jeg har lest om og er klar over hva microstuttering er). Bare "naturlig" hakking som skyldes litt lavere enn 60 fps. Altså fremdeles veldig bra flyt. Og når jeg sier hakking, så høres det litt feil ut. Man kan knapt nok se det selv om man ser etter det.

 

På Village-levelen var det også helt silkeglatt, helt til man kommer opp til huset øverst i fjellskrenten. Der hvor man finner Precision Rifle og en RPG og man kan se ned på landsbyen gjennom kikkertsiktet på et av de nevnte våpnene. Her sank fps til ca. 40, og det bler litt mer hakkete. Når jeg så gikk ned til landsbyen og stod på sjøsiden og så innover, sank fps ned til 36-40 fps. Da ble det omtrent samme hakking som oppe i fjellskrenten.

 

Jeg husker ærlig talt ikke hvordan flyten var på mitt gamle 8800GTX akkurat her, men jeg synes ikke akkurat det var noe mindre hakking på 5970 når fps-en var rundt 40. Fikk umiddelbart inntrykk av at det kanskje var litt mer hakkete på 5970. Om dette skyldes AFR-synkroniseringsproblemer (microstuttering) er jeg ikke sikker på. Kanskje det bare skyldes at jeg driver og ser etter microstuttering og tror at alt jeg ser er microstuttering. :-) Jeg må nesten sammenligne med et kort med én GPU på, og det har jeg ikke tilgjengelig for øyeblikket. Jeg tror mye av grunnen til at jeg la merke til hakkingen var at spillet for det meste gikk HELT glatt, og så plutselig ikke. Skjønt, i kampens hete legger man jo ikke så mye merke til denne hakkingen. Jeg la nok kanskje bare merke til det fordi jeg så etter det.

 

Uansett tror jeg det bare er Crysis og noen få andre spill dette vil være "problematisk" i, om jeg skal bruke det ordet. Dette kortet vil jo holde fps-en godt over 60 i de fleste spill, til og med med AA og høy oppløsning. Det vil nødvendigvis bli en litt "ujevn" opplevelse når fps-en ligger litt over og litt under 60 fps, for der går grensen for hva som oppleves som "helt glatt". Men som sagt, mesteparten av levelene føles helt smooth, og det er helt fantastisk å oppleve skogene, palmene og strendene i 60+ fps :-). Skal gi ytterligere kommentarer når jeg har spilt enda lenger i spillet. Noen senere leveler vil sikkert være enda mer belastende på kortet.

Endret av Whitestar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...