Gå til innhold

Et samlet europeisk fagmiljø advarer nå mot aversjonstrening, Cesar Millan og metodene hans.


Anbefalte innlegg

Så med andre ord er du en type menneske som menneskeligjør hunder og hvrtfall synes det er greit at hunder dreper sauer side de er dyr og har mindre verdi, slik kan dine syn tolkes med andre ord.

 

Og dine syns så tolkes hunden som mindreverdig alle andre dyr og at hunden bare er i veien. Hvis du skal tolke så ille mye, og ikke lese deg jeg skriver så vil jeg si at det er tragisk. Har jeg snakket om dreping av andre dyr?

 

Siden det er en del som er så fan av å sammenlikne hund med ulv. Jakter ulven etter gitte tider, eller jakter ulven når den er sulten?

 

At man tilrettelegger betyr ikke at man tilegner hunden menneskelige kvaliteter. F.eks om jeg kommer hjem og en kompis har pissa på møblene mine så kan jeg med god grunn kjefte på han fordi han skjønner det, mens en hund så er dette bare idiotisk siden hunden lever i "nået". Hunder er levende individer med egne personligheter. Noen liker veterinær, andre ikke, noen liker å bite på kong, andre ikke osv. Hvorfor skal man da tvinge en hund til å f.eks bite på en kong om den ikke liker det?

 

Men, jo, jeg skal innrømme en ting. Hunden får ikke sove på soverommet. Hun har sin egen seng i stua. Hunden har aldri hatt behov for å ville være på soverommet siden det ikke har skjedd noe gøy der inne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
excaliBuR:

 

Da må du være den første i historien som har en hund som aldri gjør galt :thumbup:

 

Jo takk for det, men jeg tror nok det er flere av oss her ute.

 

Jeg er så heldig at jeg kjenner til en hel del hundemennesker, noen av dem konkurrerer på elitenivå i agillity også. Selv deres hunder gjør ting som ikke er tillatt, og da må komandoen NEI eller en kjapp form for korreks benyttes for å avlede osv. Men det skjer ikke hos deg? Utrolig.... :)

 

Er det tvang å bruke nei, hvis hunden gjør noe som den ikke burde gjøre? Jeg har aldri påstått at et nei ikke har kommet fra meg. Det spørs helt hvordan man har trent hunden, er man konsekvent (merk, med positiv forsterkning) så vil man etterhvert luke ut alt slikt, så ja, jeg bruker ekstremt sjeldent nei.

 

Har du tispe eller hannhund?

 

tispe

 

Jeg vil definere min hund som veldig lydig :) Men den finner fortsatt på rampestreker og ulydigheter, hunder er, som mange har poengtert tidligere, tenkende og selvstendige individ... Det betyr at de ikke bestandig gjør som en ønsker.

 

Så bra! Flere veier leder til rom! Igjen, jeg påstår ikke at noen her inne mishandler hunden sin!

 

Og det som er hele poenget med denne tråden er vel å ta enkelte metoder som brukes av Milan og opplyse om at det finnes mer lystbetonte metoder å gjøre dem på? =) Og at man kan få en bedre hund av å gjøre det også.

Lenke til kommentar
Nå bruker vel Milan og mange aversjonsteknikker som har eksistert i mange år, og jeg har ikke inntrykk at hundene led noe mer før enn nå.

Det ligger mange interesser bak alle disse initativene til nye teknikker, fra de som tjener penger på klikkeren som er så fantastisk, til de som skal lære deg å bruke den. Greit å ikke glemme det i sin fasinasjon for nye metoder.

Jeg er mer enn skeptisk til mye av aversjonsteknikkene, og jeg er mer enn skeptisk til teknikker på den andre siden.

Men, hunden er ikke et lite sårbart vesen som tåler mindre og mindre jo mer tiden går, og i visse situasjoner, som i mange av Ceasars sine tilfeller er det vel heller mangel på noen som helst trening som gjør at man tilslutt må sette hard lut til.

Og noen og enhver bør kanskje se litt hvordan han lever og hvordan hundene han har rundt seg er, for lide vil jeg ikke si det virker som de gjør.

 

Vel, klikkertrening har blitt brukt lenge av delfintrenere. Siden 60-tallet om det ikke huskes helt feil.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Nå bruker vel Milan og mange aversjonsteknikker som har eksistert i mange år, og jeg har ikke inntrykk at hundene led noe mer før enn nå.

Det ligger mange interesser bak alle disse initativene til nye teknikker, fra de som tjener penger på klikkeren som er så fantastisk, til de som skal lære deg å bruke den. Greit å ikke glemme det i sin fasinasjon for nye metoder.

Jeg er mer enn skeptisk til mye av aversjonsteknikkene, og jeg er mer enn skeptisk til teknikker på den andre siden.

Men, hunden er ikke et lite sårbart vesen som tåler mindre og mindre jo mer tiden går, og i visse situasjoner, som i mange av Ceasars sine tilfeller er det vel heller mangel på noen som helst trening som gjør at man tilslutt må sette hard lut til.

Og noen og enhver bør kanskje se litt hvordan han lever og hvordan hundene han har rundt seg er, for lide vil jeg ikke si det virker som de gjør.

 

Vel, klikkertrening har blitt brukt lenge av delfintrenere. Siden 60-tallet om det ikke huskes helt feil.

 

Det er fortsatt en relativt ny trend blandt hundeeiere med klikker, hvilket gjør at mange ser sitt snitt til å tjene penger på det også.

Jeg har som sagt ikke mindre eller større tro på den metoden kontra andre, jeg bare sier man må være obs på at mange av de som roper høyest, ofte kan ha en økonomisk interesse for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt en relativt ny trend blandt hundeeiere med klikker, hvilket gjør at mange ser sitt snitt til å tjene penger på det også.

Jeg har som sagt ikke mindre eller større tro på den metoden kontra andre, jeg bare sier man må være obs på at mange av de som roper høyest, ofte kan ha en økonomisk interesse for å gjøre det.

 

Kontra de som fronter strømbånd, strup med pigger osv? tja, tror jeg prøver klikkeren til 20kroner jeg. Er en grunn til at klikkeren blir frontet såpass også vil jeg påstå, det er fordi de tør rett og slett ikke fronte strømbånd og slikt fordi det er faktisk smerte det går ut på. Og de vet at det er etisk ukorrekt. Hadde ikke smerten vært involvert så hadde vi nok sett reklame for alt det andre også, mener jeg =)

Lenke til kommentar
Så med andre ord er du en type menneske som menneskeligjør hunder og hvrtfall synes det er greit at hunder dreper sauer side de er dyr og har mindre verdi, slik kan dine syn tolkes med andre ord.

 

Og dine syns så tolkes hunden som mindreverdig alle andre dyr og at hunden bare er i veien. Hvis du skal tolke så ille mye, og ikke lese deg jeg skriver så vil jeg si at det er tragisk. Har jeg snakket om dreping av andre dyr?

 

Siden det er en del som er så fan av å sammenlikne hund med ulv. Jakter ulven etter gitte tider, eller jakter ulven når den er sulten?

 

 

Da kan du kansje forklare jakt Norge hvordan man skal få en hund Saueren?? Vet ikke hvor mange eller hvilken typer hunder du har/hatt så er tisper mye enklere å få til enn hanhunder, i mine øyner er en hund hund, og alle dyr har likeverd, men i mine snart 40 år der jeg har hatt hund halve livet snart, så ser jeg stadig vekk en menneskliggjøring av hunder som ofte fører til slike problemer som de Cesar M prøver å hjelpe folk med. De med småe hunder slipper som regel billig ifra det, men de som ofte ender opp med større hunder kan fort oppleve frustrasjon grunnet manglende kontroll på dyra sine med uønsket adferd som igjen fører til negativ behandling av dyra og til sist omplassering. Vil tro det er en grunn til at det til stadighet er en del Rottiser på Finn til omplassering. ;)

Lenke til kommentar
Da kan du kansje forklare jakt Norge hvordan man skal få en hund Saueren??

 

Ja, hvis du ordner en audiens slik at de faktisk hører på meg så skal jeg med glede vise hvordan de kan få en hund saueren uten bruk av strøm, ved hjelp av positiv forsterkning. I Forsvaret hadde vi null problemer med å lære inn uten strøm at dyr generelt var dritkjedelig. Jeg tror hovedgrunnen er at de ikke gidder å bruke tiden sin på å lære hunden sin at sauene er møkk kjedelige dyr, slik at de kan bruke mest mulig tid på å skyte andre dyr. Latskap rett og slett.

 

Hvordan kan man vite med 100% sikkerhet at hunden forbinder smerten med sauene? Kan hende hunden faktisk dret i sauene, men ville bort å snuse på en stein, eller faktisk var dempende mot sauene? Det er mange som driver med jakt som har dårlig peil på hundens språk. Og, ja, jeg kjenner flere som driver med jakt.

 

Vet ikke hvor mange eller hvilken typer hunder du har/hatt så er tisper mye enklere å få til enn hanhunder, i mine øyner er en hund hund, og alle dyr har likeverd, men i mine snart 40 år der jeg har hatt hund halve livet snart, så ser jeg stadig vekk en menneskliggjøring av hunder som ofte fører til slike problemer som de Cesar M prøver å hjelpe folk med. De med småe hunder slipper som regel billig ifra det, men de som ofte ender opp med større hunder kan fort oppleve frustrasjon grunnet manglende kontroll på dyra sine med uønsket adferd som igjen fører til negativ behandling av dyra og til sist omplassering. Vil tro det er en grunn til at det til stadighet er en del Rottiser på Finn til omplassering. ;)

 

Vel, Rottweileren er en hund med masse energi, derfor blir de fleste omplasserte. Og mange skal på ferie. Hvis du spør de fleste om hva slags hund de ønsker seg så vil det være en overvekt med Rottweiler.

 

Mange av disse hundene får ikke utløp for sin energi i den form av at de må brukes. Rasen er en brukshund! Dermed kommer den uønskede atferden i den form av at hunden kjeder dritten av seg. En hund har et helt annet energinivå enn mennesker. Vi kan gjerne sitte å glo på TVen flere timer i strekk... En hund er ikke slik.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Kontra de som fronter strømbånd, strup med pigger osv? tja, tror jeg prøver klikkeren til 20kroner jeg. Er en grunn til at klikkeren blir frontet såpass også vil jeg påstå, det er fordi de tør rett og slett ikke fronte strømbånd og slikt fordi det er faktisk smerte det går ut på. Og de vet at det er etisk ukorrekt. Hadde ikke smerten vært involvert så hadde vi nok sett reklame for alt det andre også, mener jeg =)

 

Har du en link til noen som fronter strømbånd på denne måten da?

Meg bekjent er dette kun tillat brukt ved aversjonstrening mot jakt på sau og vilt, og skal utføres av kyndige personer, så ser ikke den helt store fronten du snakker om her, da det er veldig få å fronte det til.

Eksemplene du kommer med er nok for å male det så sort som mulig, men har ingen rot i noen virkelighet jeg kjenner.

 

Strømbånd er lovlig kun i få tilfeller og av spesielle personer, og jeg tror og håper du ikke finner mange her inne som bruker slikt utenom regelverket.

Lenke til kommentar
Har du en link til noen som fronter strømbånd på denne måten da?

Meg bekjent er dette kun tillat brukt ved aversjonstrening mot jakt på sau og vilt, og skal utføres av kyndige personer, så ser ikke den helt store fronten du snakker om her, da det er veldig få å fronte det til.

Eksemplene du kommer med er nok for å male det så sort som mulig, men har ingen rot i noen virkelighet jeg kjenner.

 

Strømbånd er lovlig kun i få tilfeller og av spesielle personer, og jeg tror og håper du ikke finner mange her inne som bruker slikt utenom regelverket.

 

Vel, faktisk foreldrene mine skaffet seg strømbånd for 2 år siden ihvertfall. hvis det ikke går an å få seg et slikt bånd med mindre man er registrert berettiget bruker av slikt utstyr så er det en fremgang i det minste.

 

Men, igjen, Milan frontet dette i hvertfall en av sine episoder.

Lenke til kommentar

USA og Norge er veldig forskjellige på veldig mye når det kommer til hunder, og Milan bruker vel de mulighetene han har innenfor sitt regelverk. Jeg støtter ikke slikt, så er det sagt.

 

Skal man først gå løs på hundehold over fjorden er det mange ting jeg synes er langt verre enn at Milan sendes i beste sendetid.

Fjerning av stemmebånd på hunder som bjeffer er jo et eksempel på hva de tillater over der som vi aldri ville vurdert engang.

Klipping av ører for det estetiske er noe annet.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
USA og Norge er veldig forskjellige på veldig mye når det kommer til hunder, og Milan bruker vel de mulighetene han har innenfor sitt regelverk. Jeg støtter ikke slikt, så er det sagt.

 

Skal man først gå løs på hundehold over fjorden er det mange ting jeg synes er langt verre enn at Milan sendes i beste sendetid.

Fjerning av stemmebånd på hunder som bjeffer er jo et eksempel på hva de tillater over der som vi aldri ville vurdert engang.

Klipping av ører for det estetiske er noe annet.

 

Ja, og er det ikke det denne tråden handler om da? Milan sin fronting av teknikker? Til og med i USA har jo dette showet skapt store reaksjoner.

 

Denne tråden handler ikke om hva du eller jeg gjør med hundene våre, men heller om en som er på riksdekkende TV gjør med hundene. Tråden her, etterhva jeg har skjønt, har som hensikt å opplyse at det finnes helt andre metoder som innebærer mye mindre stress på hunden enn det Milan fronter i sine show.

 

Men, jeg skjønner at showet hans er populært. Mennesket elsker å fronte at det er sterkest alle andre.

Lenke til kommentar

Showet hans er nok populært fordi det handler om hunder først og fremst, en hobby svært mange har i verden.

Nå har det også vært nevnt ørten ganger at hundene i showet på ingen måte er vanlige stabile og rolige hunder, men desverre hunder som har gått helt over kanten av hva man kan godta fra hundene man har.

De er problemhunder, som gjerne har en sprøyte og evig søvn som sitt andre alternativ.

Om disse kan få et normalt liv igjen ved at Milan bruker sin dominanseteknikk så er jo det bare bra, og det er også en grunn til den tydelige advarselen før programmet starter.

Det er ikke ment for mannen i gata at de skal ta etter han.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Det er ikke ment for mannen i gata at de skal ta etter han.

Dessverre er det ikke bare du som ser på dette programmet. En hel mengde andre mennesker ser det, og har åpenbare problemer med å se advarselen og ikke minst nyansene i slikt. Derfor får atferdskonsulenter besøk av folk med hunder med skader, frykt og aggresjon som etter all sannsynlighet kommer av bruk av metoder folk har "lært" av Cesar Millan.

Bare det at ett menneske skulle finne på dette, kvalifiserer egentlig til å fjerne programmet fra skjermen.

Lenke til kommentar
Det er ikke ment for mannen i gata at de skal ta etter han.

Dessverre er det ikke bare du som ser på dette programmet. En hel mengde andre mennesker ser det, og har åpenbare problemer med å se advarselen og ikke minst nyansene i slikt. Derfor får atferdskonsulenter besøk av folk med hunder med skader, frykt og aggresjon som etter all sannsynlighet kommer av bruk av metoder folk har "lært" av Cesar Millan.

Bare det at ett menneske skulle finne på dette, kvalifiserer egentlig til å fjerne programmet fra skjermen.

 

Du mener det samme om sensur i alle saker der mennesket må tenke selv, og dermed være utsatt for å kunne gjøre gale eller fæle ting du da?

Nei takk, vi har alle et ansvar for det vi tar til oss av lærdom, og et sensur samfunn trenger vi på ingen måte å jakte etter.

 

Så lenge de advarer mot at dette ikke er noe for hvermannsen og at det krever kyndige personer så mener jeg folk har fått den advarselen de trenger.

Så må heller flere gjøre som deg å prøve å opplyse om at det finnes alternativer.

Skader, frykt og aggresjon vil alltid forekomme, da mange som skaffer seg dyr aldri burde det. Å skulle legge all skyld for dette nå på Milan er tullprat for å si det mildt, og jeg har enda til gode å høre om en hundeeier som har "ødelagt" sin hund etter å ha sett på Milan.

Lenke til kommentar

Vel, sensur er sjelden en god ting, i utgangspunktet. Men om noe er såpass åpenbart til direkte og indirekte fare for både dyr og mennesker, så bør en vurdere om det har noe som helst på skjermen å gjøre.

Selv om du ikke har hørt om hundeeiere som har fått trøbbel etter å ha brukt metoder lært (eller misforstått, alt etter hvordan en ser det) fra dette programmet, synes jeg ikke du skal avvise det totalt. Mye tyder på at det har skjedd.

 

Men selvfølgelig skal en også bedrive informasjonsarbeid og jobbe for bevisstgjøring og forbedring av holdningene til hundeeiere. Denne "kampanjen" er sånn sett egentlig bare en del av den jobben som faktisk gjøres, eller som blir forsøkt gjort, i miljøene. Det er dog temmelig inngrodde og fastkjørte holdninger som her må opp til vurdering hos tildels sære og vrange mennesker, så det krever både innsats og tid. Slikt er ikke gjort over natta.

 

(Merk nå at uttrykket "sære og vrange mennesker" er et spark til mennesker generelt, og ikke til noen spesielt ;) )

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Vel, sensur er sjelden en god ting, i utgangspunktet. Men om noe er såpass åpenbart til direkte og indirekte fare for både dyr og mennesker, så bør en vurdere om det har noe som helst på skjermen å gjøre.
Det er her du er på bærtur. Du har ikke noe belegg for å si dette. "Mye tyder på at dette har skjedd". Svada.

 

Hvis folk er så dumme at de ukritisk prøver ting de ser på tv på hundene sine, selv om de blir fortalt at de IKKE skal gjøre det, er det snakk om folk som er for dumme til å ha ansvar for levende vesener og aldri kunne gjort en god jobb med hunder uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Ser ikke helt flaminga mot Millan her. For det første gjør han ikke mer enn det han må og på hvert eneste program står det også skrevet at man ikke skal prøve på de samme teknikkene hjemme.

Lenke til kommentar

ExcaliBuR, regner med at du aldri har hatt noe med Fuglehunder å gjøre ?? Du skjønner det at når du er på fjellet med en slik hund som fort søker bredt og skulle plutselig komme over en Sau som begynte å løpe, ja da er det over og ut for den. En jakthund med gode instinkter vil du aldri klare å trene bort uønsket instinkter med postiv trening, den er avlet for jakt over flere 100 år. Og at disse hundene jakter på mere enn fugler er en del av naturen, GS tispe mi på snart 5 månd jakter stadig på de 2 kattene vi har i huset, de har virkelig tatt henne hardt og satt klørene godt i henne med skikkelige sår uten at hun respekterer dem mere av den grunn. SÅ håper på sikt at hun klarer å leve med dem etter hvert. ;)

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor det er så ille det Millan gjør jeg... det er jo sånn hunder (hunde-dyr) ordner opp seg i mellom ... værken ser, er eller høres pent ut det heller. han bruker jo bare hundens egne metoder for å skape en underkastelse. bare at han har ikke tenner så han får bitt dem til blods.

Eneste jeg er meget i mot er bruk av strøm! DET er ikke naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...