Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Teller første halvår i Videregående Skole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det teller jo ikke akkurat mindre.. Men første halvåret er jo med på å gi lærerene et inntrykk av hvordan du er som person og hvor mye du er villig til å jobbe for å få gode karakterer. Viss du gjør det dårlig og driter i skolen første halvåret så setter jo det et dårlig førsteinntrykk på lærerene, men du kan jo alltids rette opp i det :)

 

Så jeg vil ikke si at det teller noe spesielt mindre...

 

Bare stå på ! :D

Lenke til kommentar

Går siste året på videregående, og karakterene til jul har også vært litt skitne :p

Men nei de teller ikke etter min erfaring.

De fleste lærerne har jo allerede en viss oppfatning av deg, utenom de du har i nye fag selvsagt. Det eneste store negative er at det blir mye å ta igjen om du ikke har gjort det du skal fram til nå :p

Lenke til kommentar
Det har jo en viss påvirkning, men det er jo selvsagt de avsluttende karakterene som teller mest, heldigvis. :)

Formelt sett teller de ikke i det hele tatt.

Det du derimot bør spørre deg selv om er de dårlige karakterene et tegn på dårlige arbeidsvaner/innsats? Isåfall hvis du ikke er et geni hvordan skal du få bedre karakterer til sommeren?

I de fleste fag er du da nødt til å skjerpe deg skikkelig, og for de litt tyngre fagene er du da nødt til å lese godt siste halvår for å kunne få bedre karakterer OG du drar med deg at du sannsynlig ikke kan det dere lærte før jul skikkelig. Dermed må du dobbelt skjerpe deg, både for at karakterene går opp og for å ta igjen det forsømte.

 

Med andre ord skaffe seg masse motivasjon er nok en god ide.

 

Cobos

Lenke til kommentar
Det har jo en viss påvirkning, men det er jo selvsagt de avsluttende karakterene som teller mest, heldigvis. :)

Formelt sett teller de ikke i det hele tatt.

Det du derimot bør spørre deg selv om er de dårlige karakterene et tegn på dårlige arbeidsvaner/innsats? Isåfall hvis du ikke er et geni hvordan skal du få bedre karakterer til sommeren?

I de fleste fag er du da nødt til å skjerpe deg skikkelig, og for de litt tyngre fagene er du da nødt til å lese godt siste halvår for å kunne få bedre karakterer OG du drar med deg at du sannsynlig ikke kan det dere lærte før jul skikkelig. Dermed må du dobbelt skjerpe deg, både for at karakterene går opp og for å ta igjen det forsømte.

 

Med andre ord skaffe seg masse motivasjon er nok en god ide.

 

Cobos

 

Mange gode ord er. Gikk selv opp frå en 4'er til en 6'er i naturfag når jeg gikk VG1, det krever mye arbeid, men er ikke umulig.

Endret av Fadeless
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke opplevd at det teller uformelt heller. Sløvet litt og fikk 4 i geografi i løpet av det første året på VG1, men tok meg sammen og endte med å få 6 i standpunkt, både i faget generelt og på geografieksamenen jeg hadde, jeg tror egentlig de fleste lærerne er lært opp til å gi karakter basert på innsats og ikke inntrykket de får av elevene. :)

Endret av magneman
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Naturfaglæreren min sier i hvertfall at det er "forbedringen" fra første til andre termin som teller mest, altså at de ser forbedringspotensiale.

Altså ikke at man skal drite i første termin, men at dersom du er uheldig på en eller to prøver, så teller det mest dersom du klarer å rette opp i det :)

Lenke til kommentar

Første termin teller ikke like mye som andre termin, da lærerne skal sette karakter etter hvilket nivå du er på når karakteren settes.

Jeg vil anbefale deg å stå på som bare det i denne terminen. Karakteren settes også etter forbedring, trur jeg. Så hvis du høyner nivået ditt vil læreren skjønne at du prøver så godt du kan, og det er kanskje en større sjans for å få bedre karakter :) Det funka ihvertfall for meg, men det var på ungdomsskolen da :p

Lenke til kommentar

Første termin skal sees totalt bort i fra når læreren setter karakteren i andre termin. Hadde du stryk første termin, men 6er andre termin skal man allikevel ha en 6er. Det er ihvertfall slik vi ble fremstilt reglene.

 

Derimot som sagt, det er lurt å prøve å ha gode karakterer begge semesterne både for lærernes inntrykk av deg, og for din egen læring :)

Lenke til kommentar
Innsats førar berre til betre karakter dersom den auka innstatsen faktisk førar til betre karakter på prøvar/muntleg innsats i skuletimane, det er ikkje slik at du får pluss i boka for "godt forsøk".

Formelt sett er det helt riktig, men en del lærere bruker vurderingsmetoder som er treningsbasert eller innsatsbasert hvor dette kommer inn. Eksempler er mapper hvor du kan forbedre tekstene, her vil en eller flere runder med forbedring i 99% av tilfellene hjelpe den med høy innsats. Tilsvarende med tunge emner som krever modning, da vil sjelden toppkarakter kunne oppnås med innsats bare siste kveldene.

 

Så med andre ord er det riktig at du hvis du ikke kan noenting men har god innsats får du lite utteling, men hvis du jobber hardt med faget og fortsatt ikke skjønner noenting har du enten store etterslep fra tidligere eller jobber feil.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...