Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]-94 Volvo 850 2,5 10v stv hoster og dør


Rabagastn

Anbefalte innlegg

Har en 94-modell 850 stv. 2,5 10v

 

Sliter med at bilen hoster noe jævli, før den dør ut. Det skjer primært når jeg gir gass, men nå har den begynt å dø på tomgang også.

Hvis bilen får stå i .. 10-20 minutter, og jeg går ut og starter den kan jeg kjøre et stykke før den dør.. Eller, jeg KUNNE. Nå dør den hele tida..

 

Jeg hører en pipelyd når jeg vrir om tenningen(pumpa), og den pipelyden(ulelyd) øker i frekvens når jeg starter bilen. Jeg mistenger matepumpa i tanken, dette også fordi jeg prøvde å følge lyden, og den høres best under bilen ved tanken...

 

En mekaniker sa at han trodde det var katalysatoren, og at den kanskje skulle ha en runde med spettet.

Dog, tok ut skruen under lambdasonden, slik at det ble frieksos for å prøve å gå unna en tett katalysator, men det ble liksom ikke noe bedre. Tviler ikke på at katalysatoren er somewhat tettere enn det som bra er, men det er ikke den som er drepende årsak..

 

Noen andre som kanskje har tips til hva det eventuelt kan være dersom det ikke er matepumpa? Vil det ha samme effekt hvis trykkpumpa dør?

 

Har rensa fordelerlokket og litt sånt uten at det hjalp særlig.

 

En annen ting, -94modeller, er det krav til katalysator på dem, eller er det bare "luksusutstyr"?

Vurderer å åpne katalysatoren og hamre ut all kjeramikken, men lurer på om den kanskje kommer for høyt på co2-utslipp?

 

EDIT: Dro opp matepumpa i tanken, og filteret på denne hadde masse dritt på seg. Rensa det, og nå går den igjen. Er dog en litt rar brumming fra pumpa, men tror det kan komme av at det er kaldt ute.

Endret av Rabagastn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men når jeg åpner for frieksos FØR katalysatoren, og det ikke blir noen forandring.. hvordan kan det likevel være den som kan være årsak i det? Da er jo ikke den involvert i prosessen, og det blir ikke motstand så da skal jo ikke lambdasonden kutte?

Og en ting er nå løse deler i katalysatoren, men jeg ser jo gjerne for meg at den er helt tett? Trenger ikke å være slått løst for at det skal skje..

Endret av Rabagastn
Lenke til kommentar

Hadde i hvertfall samme greia på mutter´s bil, (samme slags makan) der den mista mer og mer trekkraft, døde tilslutt ut, for så å etterhvert dø på tomgang..

 

Fikk opp et par feilkoder som jeg prøvde å slette, og da dukket en opp igjen uten at jeg er sikker på om det hadde noe med saken å gjøre..

Husker ikke koden, men var på AIT-sensoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...