CellularDude Skrevet 13. desember 2009 Skrevet 13. desember 2009 Min gamle mor er i stadig mindre stand til å utføre praktiske gjøremål, også når det gjelder økonomi. Derfor prøver jeg å hjelpe henne så godt jeg kan. Min mor har allerede ordnet med sin hovedbank at jeg kan betale regninger på nettet, og overføre penger mellom en bruks- og en sparekonto. Vi har nå besluttet at hun gir meg fullmakt til å ordne en fullmakt, slik at jeg kan representere henne på en rekke områder, blant annet: Banker: Konti, renteforhandlinger, kontantuttak, overføringer, utstede minibankkort osv. Eiendom: Evt. salg. Ligning og skatt: Selvangivelse og andre skattespørsmål Forsikringer Abonnementer og tjenester Kommunale tjenester Hva må med i fullmakten, utenom navn på fullmaktsgiver (mor), fullmektig (jeg) og tidsrom? Er det nok at min mor skriver under, eller skal det noen vitner eller advokat til?
Wlffrsether Skrevet 15. desember 2009 Skrevet 15. desember 2009 Det beste/enkleste hadde nok vært om du hadde blitt oppnevnt som hjelpeverge for din mor. Ta kontakt med Overformynderiet i den kommunen din mor bor i.
CellularDude Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Skrevet 15. desember 2009 (endret) Det beste/enkleste hadde nok vært om du hadde blitt oppnevnt som hjelpeverge for din mor. Ta kontakt med Overformynderiet i den kommunen din mor bor i. Takk for svar! Har vurdert hjelpeverge, men det ser ut til å være ei skikkelig papirmølle. Dessuten har min svigerfar jobbet med å bli oppnevnt til dette for sin mor, men det tar lang tid, sier han. Endret 5. januar 2010 av CellularDude
brukernavnkongen Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 1) Hvem gir? 2) Hvem får? 3) Omfang 4) Formalia (bevitnes, advokat gjør susen) Ellers er man fri til å utforme etter behov. Men konkretiser.
KS Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Jeg tror denne hadde passet bedre i jus-forumet. Generelt ville jeg sagt at en generell fullmakt er uheldig. Fullmakten burde være mest mulig spesifisert, direkte rettet mot de virksomhetene/personene som du skal ha kontakt med for din mor. Jeg tror også at for forholdet mellom deg og din mor (og evt. andre familiemedlemmer) at dere vil tjene på å ha spesifikke begrensete fullmakter som er veldig tydelige på rammene.
CellularDude Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Skrevet 17. desember 2009 Takk for svarene! Beklager dersom jeg har brukt feil forum. Jeg er helt med på at fullmakt helst bør være tilpasset, og i går utformet jeg en for mine foreldres hovedbank. Fikk den undertegnet, og tok den med i banken, og har nå fått ordne med forskjellig. Dermed er jeg et skritt videre på vei til å få hjelpe til med å bistå foreldrene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå