Gå til innhold

Utdanning i retning kvantemekanikk?


Julian_B

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skall ta allmenn påbygg til neste år men er usikker på hvilke linjer jeg burde ta videre, om fag jeg må/burde ta før jeg begynner (annet en de jeg får på allmenn påbygg), hvilke skoler/universitet er best på det jeg er interessert i og (vet ikke om det er vanlig eller ikke men) hvis det er mulig og ta studiet på engelsk i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg skall ta allmenn påbygg til neste år men er usikker på hvilke linjer jeg burde ta videre, om fag jeg må/burde ta før jeg begynner (annet en de jeg får på allmenn påbygg), hvilke skoler/universitet er best på det jeg er interessert i og (vet ikke om det er vanlig eller ikke men) hvis det er mulig og ta studiet på engelsk i Norge.

Da må du studere fysikk, for eksempel på UiO, UiB, NTNU eller et annet universitet. Akkurat når det gjelder kvantemekanikk ville jeg valgt Oslo som studiested. Virker som de er best på den teoretiske fysikken.

 

Fagkravene står på universitetenes nettsider. Du bør ta R1, R2, FY1, FY2 samt kjemi på vgs.

Endret av Lyngfisk
Lenke til kommentar

R1, R2, FY1 og FY2 og helst litt kjemi (kan ta basisfag i kjemi på universitet også) er et must. Start på et bachelorstudium i fysikk, og finn deretter ut om du vil satse innenfor nevnte spesialisering. Det vil nok fort ta minst 2 år på universitetet før du i det hele tatt kommer noe særlig borti kvantemekanikk, da det er mange grunnkunnskaper som må til.

Lenke til kommentar
R1, R2, FY1 og FY2 og helst litt kjemi (kan ta basisfag i kjemi på universitet også) er et must. Start på et bachelorstudium i fysikk, og finn deretter ut om du vil satse innenfor nevnte spesialisering. Det vil nok fort ta minst 2 år på universitetet før du i det hele tatt kommer noe særlig borti kvantemekanikk, da det er mange grunnkunnskaper som må til.

 

ja, et stort tema men det er interessant ^^ vel, takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...