Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD, OpenBSD eller NetBSD


Anbefalte innlegg

Skal ha web/ftp-server, har Debian nå, men merker at det bugner litt på ytelse.. har hørt at BSD yter bedre.....

 

Hvilken bør jeg velge... hvis noen va dem hadde noe ala apt-get ville det vært ypperlig... Sikkerhet er bare ett pluss....

 

Kan noen anbefale en av BSD'ene, eller iallfall fortelle meg hva som er forskjellen? ikke bare hva dem støtter, men selv installasjons/oppdaterings-runtinene dems??

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør gå for FreeBSD. Mitt inntrykk er at FreeBSD etter versjon 5 mest avanserte kjerne-funksjoner relatert til ytelse. Du kan enten installere 4.8 nå, eller så bør du kansje vente i alle fall til 5.1 slippes hvis du bruker maskina di til noe seriøst.

 

FreeBSD er veldig lett å holde oppdatert. Som oftest gjøres dette ved at kildekode automatisk lastes ned, kompileres og installeres og ikke med binærfiler som med Debian. Ports-systemet håndterer tilleggsprogrammer, og er nesten referansesystemet for kildekodebaserte programhåndteringssystemer. Gentoos emerge er en "kopi" av FreeBSDs ports.

 

FreeBSD er veldig lett å installere, ikke bruk tid til å lese om det.

Gode informasjonskilder er håndboka, google groups, www.freebsddiary.org, www.bsdforums.org og linken i signaturen min.

Lenke til kommentar
Skal ha web/ftp-server, har Debian nå, men merker at det bugner litt på ytelse.. har hørt at BSD yter bedre.....

 

Hvilken bør jeg velge... hvis noen va dem hadde noe ala apt-get ville det vært ypperlig... Sikkerhet er bare ett pluss....

Alle bsd variantene har ports-systemet, som vel apt-get kan sammenlignes med. her er stort sett de kommandoer du trenger:


make search key=<programnavn> (søk etter program i ports, ved delte ord bruk "")

make install clean(installerer programmet som du er i mappen til)

make deinstall(avinstallerer programmet du er i mappen til)

pkg_info (lister opp alle programmer du har installert)

ports kan oppdateres via cvs

Kan noen anbefale en av BSD'ene, eller iallfall fortelle meg hva som er forskjellen? ikke bare hva dem støtter, men selv installasjons/oppdaterings-runtinene dems??

Takker

 

OpenBSD = for de som krever høy sikkerhet

NetBSD = Støtte for mest maskinvare(selv om det fortsatt mangler endel på nyere maskinvare)

FreeBSD = allrounderen, også den som er lettest

 

Jeg vil anbefale FreeBSD, den får deg raskt inn i systemet og er grei og ha med å gjøre. Anbefaler å bruke cvsupit som del av oppdateringsrutinen(/usr/ports/net/cvsupit). Når det gjelder installasjonen skjer den i fullt "grafisk" grensesnitt, ganske vansklig å gjøre feil her, men handbook(på freebsd.org) kan vere kjekt å ha i bakhånden hvis noe skjer.

Lenke til kommentar

Jeg vil veldig gjerne prøve FreeBSD. Problemet er at jeg har 56k forbindelse til internett. Jeg bruker Gentoo Linux til vanlig og har en mengd .tar.bz2/gz source-filer til alle programene jeg trenger i linux. De er kanskje litt "bleeding-edge" når det gjelder versjon da. Kan jeg bruke de i forbindelse med ports systemet så jeg slipper å laste ned alt på nytt? I så fall vil jeg helst ha en minimal "boot-disc" til å installere fra. Jeg ser at minicd-isoen er godt over 200MB noe jeg syns er i meste laget. Hva er den beste måten for meg å installere FreeBSD på og måtte laste ned minst mulig nytt?

 

btw. Er ikke alt for viktig med kjempe-stabilitet, så jeg kan gjerne bruke 5.0 evt. 5.1 beta om de har andre fordeler. Tips? Jeg sjekka hw-støtten til 5.0 som ser ut til å støtte min hardware bra.

Lenke til kommentar

hmm, tror kanskje jeg har funnet en slags løsning. Noe med å laste ned fra ftp og installere fra en dos partisjon. Filene i ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/release...0-RELEASE/base/ blir bare 40MB eller noe. edit: 5.1b2 er 57MB :( men ok det også.

 

Dette burde gå greit?

Boote med floppy da eller no?

Pakkene i 5.1 beta2 ser ut til å stemme bra med versjonene på tar.bz2 filene mine (kildekode). Rekner med den er trygg nok til desktop?

 

Hahaha kanskje Linux blir gaming-oset mitt nå siden nvidia ikke har gitt ut drivere til freebsd. Hmm, enda et argument for ATI det...

 

EDIT: :oops: kom akkurat på at jeg flytta diskett-stasjonen over på en annen maskin for ikke så lenge siden. Må jeg flytte denne tilbake eller fins det en mini-mini iso jeg kan mekke cd av? Det burde gå ann å mekke en cd iso like liten som floppy-isoene da.

 

Oj! kan faktisk bruke wildcard(*) med wget! Da slipper jeg kopiere/qeue en og en fil/mekke script.

Lenke til kommentar
Nvidia har drivere til FreeBSD, sjekk sida dems :)

Da får vi se om gentoo må vike plass for freebsd etterhvert :) Las på et annet forum at nvidia ikke hadde drivere til freebsd, men kanskje den posten var gammel.

 

Skal flytte over en diskettstasjon og prøve å installere via diskett. Jeg har lastet ned base-filene til FreeBSD 5.1beta2. Jeg har en god følelse av at de fleste av filene mine fra /usr/portage/distfiles kan brukes i /usr/ports/distfiles. Versjonene ser ut til å stemme bra, og jeg kan vel endre litt på versjonene til installasjonsfilene i freebsd om nødvendig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...