Gå til innhold

Kjøling fra kaldvanns krana?


Anbefalte innlegg

Vurderer vannavkjøling.

Kan jeg droppe radiator og pumpe

og heller koble pc mellom vannkrana og vasken.

Lurer på om noen har prøvd dette. Vannet i krana mi holder ca 8 grader.

Er jeg helt ute eller kan dette gå. Det burde ikke være noe problem å få nokk trykk. Vil det oppstå kondens på slanger eller vannblokk, eller er det andre ting som vil skape problemer for meg.

 

Nytt medlem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent praktiskt vil det fungere, men du vil garantert oppleve mye kondens.

Bare se på armaturet/batteriet når det kalde vannet har rent en stund!

Så kommer vi inn på det "moralske" aspektet, hvis du vurderer dette som en permanent løsning, og la rent drikkevann gå rett i avløpsvannet for å kjøle din pc, så... håper jeg virkelig att det ikke er så mange fler av din type her i Norge!

 

mvh en som selv vannkjøler, men da med ett lukket system på 5L

Lenke til kommentar
Vil jo være helt idiotisk å la vannet stå å renne kostant. Selv man ikke betaler for det er det ingen grunn til å bare la vannet stå å renne.....en gang tar det jo slutt.

 

Tror ikke vann noengang tar sutt da, Det er nokk en av de mest fornybare

resursene vi har .

Lenke til kommentar
Rent praktiskt vil det fungere, men du vil garantert oppleve mye kondens.

Bare se på armaturet/batteriet når det kalde vannet har rent en stund!

Så kommer vi inn på det "moralske" aspektet, hvis du vurderer dette som en permanent løsning, og la rent drikkevann gå rett i avløpsvannet for å kjøle din pc, så... håper jeg virkelig att det ikke er så mange fler av din type her i Norge!

 

mvh en som selv vannkjøler, men da med ett lukket system på 5L

 

Kansje man kan bruke en timer , som kjører det i pulser ala et

plen vanningsystem (trenger vel ikke og ha det på konstant da).

 

Bare en tanke ....

Lenke til kommentar
Vil jo være helt idiotisk å la vannet stå å renne kostant. Selv man ikke betaler for det er det ingen grunn til å bare la vannet stå å renne.....en gang tar det jo slutt.

 

Tror ikke vann noengang tar sutt da, Det er nokk en av de mest fornybare

resursene vi har .

 

Ja, vann er en fornybar ressurs, men som drikkevann er vann bare betinget fornybart. Derfor skal man ikke sløse med det vannet man har. Nå blir det jo dette prosektet et veldig lite sluk hvis man ser på den globale skala, men det kan faktisk tenkes at man kan tømme et borrehull for vann. Man vet jo ikke hvor mye vann som er lagret i grunnen og hvor stort tilsig det er. Nå vet ikke jeg hvor mye vann med temp. på 8 grader man trenger for å kjøle en datamaskin, men hvis vi regner 2 liter i minuttet (mulig jeg er veldig langt unna realiteten), så blir det 2880 liter i døgnet. I løpet av en uke har det da gått med 20 kubikkmeter vann. En vanlig husstand bruker i gjennomsnitt 140-160 kubikkmeter vann i året.

 

Det er sikkert en god ide kjølingsmessig, men økonomisk er det ikke det.

Lenke til kommentar

Zamboo: Ja, rent vann er det mangel på mange steder i verden.

 

Her i Bergen f.eks, regner det stort sett hele året, er overflod av vann. Dessuten lekker vannledningene som ligger i jorden ganske mye. Er ikke lite.. at en nerd kobler vannkjøle sløyfen til vann nettet vil ikke merkes.

 

Poenget er at du må se ting i perspektiv.. hvorfor ikke utnytte den termiske energien til vann som uansett renner ut i havet ? Samler jeg regnvann og kjører igjennom eller henter vann fra egen brønn, vil du da også reagere ? Renner jo ned i sjøen rett nedenfor her uansett?

 

Vannet har en egen syklys i naturen som du kjenner til, så lenge solen skinner og bidrar til dette forløpet trenger ingen rope ulv i dette vann overflod samfunnet iallefall..

Lenke til kommentar

Som det er nevnt over her, er hovedproblemet kondens - ikke om det er "moralsk korrekt" å bruke svære mengder vann for å kjøle ned en PC. Dessuten - du trenger jo ikke å bruke fullt trykk...

 

Kondensproblemet kan løses ved å bruke isolasjon. På samme måte som Vapochill og Prometeia, samt TEC-løsninger, vil isolering hjelpe. Men jeg tror uansett at det _enkleste_ vil være å bruke en svær radiator - så stor som mulig - og så droppe vifter. På den måten får du et system som kjøles vha. fysikkens vidundere, samt at energien som går tapt i maskinen vil nyttiggjøres i form av oppvarming av rommet maskinen står i.

 

Ikke for det - jeg har visse planer som involverer vannkrana, en varmeveksler på 4 kilowatt og diverse annet snadder. :)

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Hondaen her. Man må selvfølgelig vurdere hvor vannet kommer fra, og om det faktisk gjør noe om du tapper vann der DU bor. Men de fleste vannverk kommer fra et stort vann, eller en elv. Begge deler renner "over" hele tiden, og rett i sjøen og i grunnen. Om man bruker en mikroskopisk del av dette vannet, å kjører det ut i den samme sjøen via kloakken er egentlig ett fett.

 

Har man derimot grunnvann, ville jeg nok ha spart litt. Spesielt med tanke på at det blir brukt dyr strøm for og pumpe vannet opp. Og der kan også tilsiget være begrenset. Jeg har selv pumpet tom en slik brønn på 4 minutter...

 

I størstedelen av Norge har vi overflod av rent, kaldt vann. Hvis noen ønsker og benytte seg av dette til et lite prosjekt, og kan ordne opp med noen små problemer, så vil jeg ønske lykke til med god samvittighet! :yes:

 

PS, jeg vil anbefale et 2 delt system. Min aller første post på dette forumet omhandlet akkurat det! :woot:

Lenke til kommentar

Nå kan man vel ikke si at vi har ubegrensede vannressurser her i Norge heller. Det er ofte om somrene at det må iverksettes restriksjoner på vannforbruk, bl.a. ikke tillatt å vanne plen/blomster, fordi drikkevannskildene har lavt nivå p.g.a. tørke. Da må det jo være litt av en egotripp å la drikkevann renne rett gjennom PC'en.

 

Mer moralpreken når vi er inne på temaet vann og sløsing: Hvorfor i hule h..... er det så mange som lar PC'en stå på 24/7? Spesielt med tanke på situasjonen i vannmagasinene denne vinteren. Vil gjerne ha svar på dette!

:grumpy:

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at dette er sløsing med vann, men jeg kom opp med samme ideen for noen måneder siden, så jeg loddet et kobberrør fast på en stålplate. Den var ment til å kjøle en pentium 90MHz. :D Selve kjøleren fungerte utmerket, men jeg fikk dessverre aldri testet den ut i praksis.

Lenke til kommentar

man trenger jo ikke å bruke drikke vannet da. jeg bor siden av et sag bruk som lar vannet stå på 24/7 som blir pompet opp fra en stor elv rett neden for. det er jo ingen som kommer til å drikke det vannet uansett.... så det kan ikke skade å bruke noe av det vannet til å kjøle ned pc`en.

Lenke til kommentar
Vil jo være helt idiotisk å la vannet stå å renne kostant. Selv man ikke betaler for det er det ingen grunn til å bare la vannet stå å renne.....en gang tar det jo slutt.

 

Det visste jeg ikke. Når er det a' ?

 

Jeg har vanlig kjennskap til vannets kretsløp; fordampning, skyer, regn, tilsig, vannoppsamling og transport i sjøer, elver, bassenger, rør, kopper og kar.

 

Deretter forbruk. Når tar det slutt a'? :roll:

Lenke til kommentar
Liker tanken .

For oss som ikke betaler liter avgift må da dette være en mulighet ?

Ehh, hva tror du er grunnen til at f.eks. et borettslag går over til separate vannmålere for hver husstand? Man får ingenting GRATIS veittu!!

Jeg får vann gratis, borrevann, trykk fra bakken, kosta oss no rør bare
Lenke til kommentar
Jeg har vanlig kjennskap til vannets kretsløp; fordampning, skyer, regn, tilsig, vannoppsamling og transport i sjøer, elver, bassenger, rør, kopper og kar.

 

Deretter forbruk. Når tar det slutt a'? :roll:

 

I prinsippet tar det jo ikke slutt, men praktisk sett er det ikke like enkelt.

Her i landet kan vi ofte bruke så mye vi vil. I andre land er det verre, i f.eks. Spania ba de for noen år siden folk dusje to sammen for å spare vann. Det var fordi grunnvannstanden var faretruende lav, noen ganger hjelper det ikke å ha brønn heller og kretsløpet kan ta ufattelig mange år når det er grunnvann man bruker.

Lenke til kommentar

Er enig med alle som synes det er sløsing med vann..

Ja, det tar sikkert lang tid før vi går tom for drikkevann..men selvom jorda består av 70% vann (rett meg hvis jeg tar feil) så betyr ikke det at alt detta er drikkevann.. Det er jo faktisk mangel på drikkevann rundt om kring, og det blir mindre hele tia. Så da hjelper det lite at en eller annen PC entusiast bestemmer seg for å lage vannkjøling med konstant tilførsel av drikkevann som kunne blitt spart. Hva er galt med en radiator, et par-tre vifter osv egentlig?

 

Bare unødvendig sløsing, akkurat som det er å la PC'n stå på 24/7, man bruker den da ikke om natta, gjør man vel? :grumpy:

Lenke til kommentar
Jeg får vann gratis, borrevann, trykk fra bakken, kosta oss no rør bare

OK. Jeg trodde du mente at dere hadde faste avgifter på vann, som man f.eks. har i borettslag. Men grunnen til at mange lag går over til separatte målere, er jo at noen i laget bruker usannsynlig mye vann, og da blir jo regningen høyere for de andre naboene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...