Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Xbox og ps3, problemer med å få IP-adresse


Anbefalte innlegg

Jeg har nå et ekstremt irriterende problem her, og problemet er som følger:

Jeg har en xbox 360 og en Ps3 konsoll, og jeg kan kun få internett på en om gang uhavhengig om den ene er skrudd av.

 

Når jeg har vært på xboxen og nettet fungerer flott der og jeg skru den av og bytter il ps3en min så får ikke denne nett automatisk og jeg må restarte ruteren får å få nett på den. Og når jeg er ferdig med å ha vært på ps3en og jeg skal over på 360n må jeg igjen restarte modemet. Dette er kanskje ikke verdens undergang, men jeg er ikke den eneste som benytter seg av nettet her i huset, og det blir et helvete hver gang jeg må restarte.

 

Jeg antar at problemet er at jeg ikke får automatisk IP-adresse, i alle fall så sier både xboxen og ps3en det og det ville etter mitt hodet også vært logisk. Problemet VET jeg ligger i modemet da det er denne jeg restarter hver gang, så det er ikke switchen sin skyld.

 

Modemet er av typen Thomson TCM420 og er en vi fikk fra Canal Digital.

 

Modemet er koblet til et telefonadapter med det så ganske selvforklarende navnet Canal Digital Telefonadapter GR10000CD som igjen er koblet til en Jensen Switch, har etter det jeg forstår ingen ruter i mellom der. Kan problemet ligge her? At jeg ikke har en ruter?

 

 

Hadde vært flott om noen visste noe om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør skaffe deg en router, for da vil alle disse problemene forsvinne.

Når du skal koble til routeren første gang, så plugg den i modemet og resett så modemet ved å stikke en pennespiss inn bak i det lille hullet i 10 sekunder.

Etter noen minutter skal modemet begynne å lyse/blinke på de 4 lampene og internett funker via routeren.

Jeg har link til et par gode routere i linkene mine under.

Lenke til kommentar

i og med at det er flere som bruker internettet i huset ditt, så har du allerede en ruter.

 

Enkelte rutere har problemer med automatisk ip mot xbox360 (vet ikke hvordan det er med ps3), så det du kan prøve er å sette manuell IP på xboxen og ps3'en, og se om det fungerer da. Du må da finne ut hvilken IP du får automatisk (når det fungerer), og så sette denne IP'en manuelt på xboxen etterpå, men bytt ut det siste tallet. (får du 10.0.0.3 automatisk, så sett 10.0.0.9 f.eks, og 10.0.0.8 på ps3'en).

 

Gateway og subnet skal være det samme som du får tildelt automatisk.

 

Du kan og sjekke på pcen din hvilken ip/gateway du får der.

Lenke til kommentar
i og med at det er flere som bruker internettet i huset ditt, så har du allerede en ruter.

Når ISP deler ut flere ipadresser kan du ikke dra en sånn konklusjon.

 

sant nok. og den Thomson TCM420 kan visst gi ip til 2 pcer/enheter samtidig.

Så hvis trådstarter er helt sikker på at han ikke har en ruter koblet til (sjekk hvilken ip pcen får, post gjerne her så ser vi fort om den kommer fra en ruter eller rett fra isp), så er den enkleste og beste løsningen å følge la7dfa sitt tips og kjøpe en ruter.

Lenke til kommentar

IP på xbox: 212.251.147.9

 

Regner med det er denne du spør etter?

 

Har til all tid 2 pcer på nett, og xboxen får nett når jeg skrur den på med en gang, men problemet er kun med ps3 og xboxen, mister aldri noe nett fra de andre pcene, men har ofte problemer med å koble til andres pcer her, er flaks om de kommer på nett.

 

Setter utrolig pris på hjelpa så langt!

Endret av thadon
Lenke til kommentar

ok, du har ingen ruter nei. Den ip'en der en public ip gitt fra din ISP.

Du trenger altså en ruter :)

En hvilken som helst ruter vil antakeligvis fungere fint (noen andre får evt anbefale en), og du vil mest sansynlig ikke trenge å konfigurere den noe særlig heller. Bare å koble modemet til riktig inngang på ruteren (WAN-porten), og så kobler du begge pcene, xboxen og ps3'en i ruteren på LAN-portene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...