Gå til innhold

[Løst]cpu-hastighet og telefonkjøp


silfen

Anbefalte innlegg

Må man, som på datamaskiner, se på hastigheten på CPU`en når man skal kjøpe en mobil som er rask?

 

Jeg får det nemlig ikke helt til å stemme. Orker ikke å legge ut noen sammenligningstabell med MHz på CPU og telefoner, men jeg har ofte sett på forbruketestene at det ikke alltid er noen samsvar med CPU-hastighet og generell hastighet på de forskjellige applikasjonene. Noen ganger kan det stå lynrask telefon, men CPU-hastigheten, eller type CPU varierer voldsomt. Det nye Motorola Milestone http://www.welectronics.com/gsm/Motorola/M...TONE-DROID.HTML har for eks CPU-hastighet på 550 MHz og HTC HD2 på 1000 MHZ.

 

Det betyr vel ikke at HTC HD2 er nesten dobbelt så rask? Eller gjør det det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må IKKE se på klokkefrekvensen på prosessoren på en PC! Det er blir totalt feil, og stemmer langt i fra med prosessoren sin ytelse. Du kan egentlig sammenlikne det med å måle hastigheten på en bil ut i fra hestekreftene. Den eneste riktige måten å finne ut ytelsen på dagens CPUer er rett og slett å teste dem.

 

På telefoner er det det samme. Det kommer helt ann på hva slags type prosessor det er. På mobil (også på PC, men på mobil er det litt mer "aktuelt") har softwaren også veldig mye å si.

Endret av program
Lenke til kommentar
Man må IKKE se på klokkefrekvensen på prosessoren på en PC! Det er blir totalt feil, og stemmer langt i fra med prosessoren sin ytelse. Du kan egentlig sammenlikne det med å måle hastigheten på en bil ut i fra hestekreftene. Den eneste riktige måten å finne ut ytelsen på dagens CPUer er rett og slett å teste dem.

 

På telefoner er det det samme. Det kommer helt ann på hva slags type prosessor det er. På mobil (også på PC, men på mobil er det litt mer "aktuelt") har softwaren også veldig mye å si.

Takk for svar.

 

Nå litt kverulering. Det er en årsak til at overklokkere pusher frekvensen opp på PC`er. Det er for å øke hastigheten og ytelsen.

Lenke til kommentar
Man må IKKE se på klokkefrekvensen på prosessoren på en PC! Det er blir totalt feil, og stemmer langt i fra med prosessoren sin ytelse. Du kan egentlig sammenlikne det med å måle hastigheten på en bil ut i fra hestekreftene. Den eneste riktige måten å finne ut ytelsen på dagens CPUer er rett og slett å teste dem.

 

På telefoner er det det samme. Det kommer helt ann på hva slags type prosessor det er. På mobil (også på PC, men på mobil er det litt mer "aktuelt") har softwaren også veldig mye å si.

Takk for svar.

 

Nå litt kverulering. Det er en årsak til at overklokkere pusher frekvensen opp på PC`er. Det er for å øke hastigheten og ytelsen.

 

Det stemmer, men en pentium 4 kan du få opp i 8 GHz. Hvordan yter den i forhold til en core i7-975 med 3,33 GHz? Det er ikke klokkefrekvensen som har mest å si i disse dager på hvor mye en prosessor får gjort (men det er en faktor!).

Lenke til kommentar

Ja, det har du helt rett i. Og man øker ytelsen på motorer med mer hestekrefter og. Men poenget er at forskjellige typer CPUer yter ulikt. F.eks. en AMD Athlon II X2 som har klokkefrekvens på 3Ghz yter langt dårligere enn en Intel Core 2 Duo E8400 som også har klokkefrekvens på 3Ghz.

 

Edit: Og som Azzbicker sa. Nå tok jeg utgangspunkt i to CPUer som har samme antall kjerner også, bare for å poengtere at det heller ikke bare er antall kjerner som teller med tanke på at telefonene det er snakk om også har samme antall kjerne.

Endret av program
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor dere vil. Mhz på cpu på mobiltelefonen kan altså bare gi en indikasjon på hastigheten/ytelsen.

 

Vel, det gjør det hele litt vanskeligere når jeg skal velge ny og rask mobiltelefon. Jeg må da desverre bare stole på testjournalister når de skriver "rask telefon" "lynrask telefon" osv. Jeg har jo ikke kapasitet til å sette meg inn i hva slags muligheter det bor i de forskjellige CPU`er som settes inn i telefonene...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hvor dere vil. Mhz på cpu på mobiltelefonen kan altså bare gi en indikasjon på hastigheten/ytelsen.

 

Vel, det gjør det hele litt vanskeligere når jeg skal velge ny og rask mobiltelefon. Jeg må da desverre bare stole på testjournalister når de skriver "rask telefon" "lynrask telefon" osv. Jeg har jo ikke kapasitet til å sette meg inn i hva slags muligheter det bor i de forskjellige CPU`er som settes inn i telefonene...

Nei det er forvirrende, men husker jeg riktig har omnia HD og n900 samme prosessor. Begge har 600Mhz (iPhone 3gs har også 600 MHz). Og prosessorstrukturen er samme som sitter i htc hd2. iPhone er meget responsiv og kjapp. Men den har ikke noe særlig multitasking (kan ha hvis du jailbreaker, ytelse med dette vet jeg ingen ting om). Tror du gjør lurt i å snoke en del rundt på nettet om de forskjellige telefonene du er interessert i. Sjekk også youtubevideoer av telefonen i bruk, dette gir deg en indikasjon på hvor rask telefonen er.

Lenke til kommentar

Motorola droid, Nokia N900, Iphone 3GS, Palm Pre og Omnia HD har ARM Cortex A8 600 MHz, PowerVR SGX graphics.. Droid er jo klokket ned til 550 for og få bedre batteritid.. Men disse mobilene har også en GPU(altså en grafikk prosessor) på circa 350mhz.. Det har ikke Touch HD2, den har 1000mhz som dekker CPU og GPU..

 

Så forskjellen mellom HD2 og de nevte telefonene i starten av teksten er nok ikke så stor..

 

Håper noen retter meg vist de mener dette er helt feil.. men ut i fra hva jeg har lest.. skal det være slik det henger sammen på de mobilene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...