Gå til innhold

Billån - Uten at noen merker det..


TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 19 å driver med ett bilprosjekt. Jeg skal kjøpe bilen av en kompis, men vil betale han hele summen med en gang. 45 000kr.

 

Jeg får lønning på 32-35 000kr nå (med skatt), men vil ha noe i jula også.

 

Jeg tenker da på ett lite lån. Jeg har aldri hatt noe lån før, å spør derfor.

 

Jeg sjekka ut DNB Nor, å de skulle ha 1044,- i mnd over en periode på 2år, noe jeg klarer MEGET bra. Dette er med 26 000 i egenandel.

 

 

Spørsmålet mitt er da siden foreldrene mine er kontroll-freaker å har åpna alt av brev som er til MEG før jeg i det hele tatt kommer inn døra hjemme :

 

Går det ann å holde dette hemmelig? Ikke få brev hjem ol.?

 

Gjennom tlf og data går det bra, de vet jo ikke hvordan man slår på en PC engang.

 

 

Edit ; Ett siste spørsmål.

 

Om jeg får 20 000 i neste lønning, kan jeg da sette inn 10 000 på lånet, selvom det går over 2år?

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror ikke det lar seg gjøre, hva med å skaffe deg postboks? evt flytte hvis du tjener såpass bra.

 

Joda, greit nok, men da går det X antall penger ut til leilighet og div. Jeg har ett friår fra studier og jobber mange ganger 15timer om dagen. Jeg jobber mye for å tjene mye for å ha råd til mye morro, å ha det mye morro.

 

Dermed er flytting ikke ett alternativ.

 

Postboks er ett alternativ. Jeg jobber jo også i Posten, så litt rart jeg ikke tenkte på det.

 

Jeg ser at DNB Nor ikke er den mest gunstige banken for små billån.

Skandiabanken var visst best på små lån.

 

Altså, jeg er HELT ny i lån å den sort.

DNB hadde to rentebegreper. Nominell og effektiv rente.

 

Den effektive er inkl alt av gebyrer ol etter alt jeg har forstått.

 

Hvem er da best til å gi et lån på ca 21000kr, valgfri nedbetalingsmengde (mao, ikke fast-rente?) med en egenandel på over 50% ?

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar

Vel; nummer en er at foreldrene dine bryter loven og privatlivets fred!

 

Nummer to er at om du tar opp billån vil bankens rettslige pant i bilen være registrert i brønnøysundregisteret og tilgjengelig for alle og enhver som søker opp skiltnummeret på bilen din. Man kan også ringe inn, med tanke på dine foreldre. Eller sende brevdue.

 

Nummer tre er at du med såpass høy månedlig utbetaling, og et såpass lite lånebehov kan skaffe deg kredittkort med 50 dager betalingsfrist, og greie tilbakebetalingen ved hjelp av neste lønning, uten å betale så mye som en krone i verken rente eller etableringsgebyr! Etableringsgebyr koster!

 

Nummer fire; Hva gjør du for øvrig med foreldrene dine den dagen du kjøper hus?

 

Nominell er den til enhver til gjeldende rente, effektiv er som du selv sier totalt hva lånet koster deg år, inkl gebyrer, rentes rente osv. Altså vil nominell grunnsats kombinert med størrelsesordenen på mnd gebyr avgjøre effektiv rente og forskjellene mellom banker. Du bruker effektiv rente som sammenligningsgrunnlag.

 

Kom heller til en avtale med din kompis eller noe; betal litt senere og gi han et par tusen i "tips". Det sparer både du og han på, eller hva?

Lenke til kommentar
Nummer tre er at du med såpass høy månedlig utbetaling, og et såpass lite lånebehov kan skaffe deg kredittkort med 50 dager betalingsfrist, og greie tilbakebetalingen ved hjelp av neste lønning, uten å betale så mye som en krone i verken rente eller etableringsgebyr! Etableringsgebyr koster!

 

 

Hva du enn gjør, styr langt unna kredittkortløsningen!!!

Det er IKKE en god løsning med tanke på store kjøp, med tanke på at man aldri vet 100% sikkert hvordan sin økonomiske situasjon er til enhver tid. Uforutsette utgifter kan dukke opp når som helst, og plutselig henger rentegjelda over hodet ditt.

Lenke til kommentar

Hold deg uansett borte fra billån. Pant i bilen blir som regel for dyrt å etablere på en så billig bil. De fleste banker tar mellom 3 - 4.000,- for dette (tinglysning og etablering). Det er i tillegg krav om full kasko på bilen (med 3. manns interesse), noe en bil til kr 45.000,- muligens ikke har behov for? En bil som er mer kostbar ville billånet være en grei løsning. Konklusjonene er da at et forbrukslån med rask nedbetaling trolig er det beste. Selv for banker som opererer elektronisk, blir det foretatt en kredittsjekk. Du får da brev hjem i posten om at du er kredittsjekket. Dette brevet kommer ikke fra banken, men fra kredittinformasjonsselskapet som f.eks CreditInform.

Lenke til kommentar
Hva du enn gjør, styr langt unna kredittkortløsningen!!!

Det er IKKE en god løsning med tanke på store kjøp, med tanke på at man aldri vet 100% sikkert hvordan sin økonomiske situasjon er til enhver tid. Uforutsette utgifter kan dukke opp når som helst, og plutselig henger rentegjelda over hodet ditt.

 

Bruker han litt vett så skal ikke det være noe problem som en "nødløsning" over en så kort tidsperiode. Kommer an på hvor kontroll han har på egen inntjening og forbruk. Planlegging kalles dette..

 

Det finnes en grunn til at mange makser ut kredittkortet på forbruk, selv om de har millioner i banken. Rentes rente kalles dette... Og de betaler selvfølgelig ved forfall..

 

Tjener han 35' i mnd er det nada stress.

Lenke til kommentar
Hold deg uansett borte fra billån. Pant i bilen blir som regel for dyrt å etablere på en så billig bil. De fleste banker tar mellom 3 - 4.000,- for dette (tinglysning og etablering). Det er i tillegg krav om full kasko på bilen (med 3. manns interesse), noe en bil til kr 45.000,- muligens ikke har behov for? En bil som er mer kostbar ville billånet være en grei løsning. Konklusjonene er da at et forbrukslån med rask nedbetaling trolig er det beste. Selv for banker som opererer elektronisk, blir det foretatt en kredittsjekk. Du får da brev hjem i posten om at du er kredittsjekket. Dette brevet kommer ikke fra banken, men fra kredittinformasjonsselskapet som f.eks CreditInform.

 

Er ikke krav om full kasko, all den tid bilens kjøpesum ikke overstiger en viss grense (60 000 i dnb?), minnes at denne summen er vestentlig mer enn 45'... Forbehold om forskjell finansieringsinstitusjonene mellom, samt egen erindring ;)

 

En annen ting; ja du får brev i posten ved kredittsjekk, f.eks dun og bradstreet. Men slikk "kredittsjekkbekreftelse" vil du få også ved opprettelse av mobilabonnement. Du kan unnskylde brevet ved å si at du byttet til telenor mobil etc.

Endret av brukernavnkongen
Lenke til kommentar

Ja, kredittsjekk er 0 stress, da jeg faktisk akkurat har bytta operatør. hehe.

 

Den gangen jeg skal kjøpe meg hus/leilighet er jeg i fast arbeid over lengre tid. Jeg har tatt meg ett friår, dermed er ikke min økonomi sikret over en lengre periode enn 6mnd iform av over 15 000kr + + pr mnd.

 

Jeg får 35 000kr utbetalt nå, men så har jeg jobba rundt 290-300timer + halv skatt. 35 000kr er ikke noe jeg får utbetalt hver eneste mnd.

 

Ang. Skandiabanken så fikk jeg svar.

 

Banken er hel-elektronisk når det gjelder betalinger, spørsmål, kontakt ol. Utenom kredittsjekk, men du må være over 21år, eller har en med-lån`s person. Noe jeg ikke har.

Lånegebyr : 1300kr, ikke værst!

 

Jeg får sende noe mailer rundt, så får jeg se. Eller så får jeg ta en prat med kompisen, selvom han ikke var så glad i forslaget sist.

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar

Ja, det skal jeg være enig i. DNB har i samla kr 4000 i gebyr ca.

 

Full kasko? Da er det ute av vindu. Usikker på om det blir skilt i det hele tatt, alt av skjermer og bagasje og panser og det som er av glassfiber, å det er påmontert en turbo. Ikke noe å bli stoppa med da, for å si det sånn.

 

Jeg må nesten bare høre med kompisen da. Er jo ikke det at han ikke skal få pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...