Gå til innhold

Uke 50mm – Euklid – 50/1.4


Anbefalte innlegg

Brukernavn: Euklid

Deltagernivå: Purist*

Utstyr: Pentax K20D, FA50/1.4

Tilleggsutfordring: Fort og gæli, samt ingen etterbehandling utenom crop.**

 

*Pen måte å si at jeg ikke gidder å bytte objektiv.

**Fint at jeg kan kalle det en utfordring, siden det egentlig bare er latskap og dårlig tid.

 

Mandag – Et in terra pax

4169357761_c2e507e158.jpg

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå må jeg bare finne ut hva Et in terra pax betyr.

«Og fred på jorden» er en grei oversettelse. Jeg driver ivrig lytting til Bach-kantater og salmer nå i adventstiden, en trenger ikke være plagsomt religiøs for å sette pris på denne fantastiske delen av kulturarven vår.

 

En skal ikke kunne så mye latin for å følge en katolsk messe på latin, gjentagelsene er ganske frekvente, og to av linjene en nok kommer oftest over er

«Gloria in excelsis Deo

Et in terra pax»

 

Oversettelse i den norske liturgien er «Ære være Gud i det høyeste. Og fred på jorden ...»

 

Her fra fjorårets Nobelkonsert hos söta bror, John Eliot Gardiner dirigerer Monteverdikoret gjennom et utdrag fra Mozarts C-mollmesse (K427):

Se filmen hos Youtube

 

Nå må du ikke røpe alle triksa våre da ;)

Skal holde de andre skjult! :D

Lenke til kommentar

Tirsdag – Ratio est radius divini luminus*

4169367701_13115e1bd3.jpg

f/8, 20s

 

*Tanken er en stråle guddommelig lys.

 

Satt på en ganske så tom topp og fiklet med kameraet en halvtimes tid i dag (memo til neste gang: ta med lykt! iPod som eneste lys er kronglete.), veldig effektiv måte å klarne opp tanker – i alle fall på kvelder med stille, kald luft som i dag. En bonus er at Bach & en liten single malt føles ekstra godt når kulda sitter i tærne.

Se filmen hos Youtube

BWV61, Nun komm, der Heiden Heiland – skrevet for første søndag i advent.

 

Linker til flickr fra nå av – så blir alt synkronisert i alle kanaler uten at jeg trenger å gjøre stort – klikk på bildene for stor versjon.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

 

(Helt enig i at første ble i mørkeste laget – reflekterer simpelthen hva jeg fikk til håndholdt på største blender uten alt for høy ISO. Så en skokk fotografer som ruslet rundt Lille Lungegårdsvann med stativ, så da så jeg mitt snitt til å dra frem eget kamera – men stativet hadde jeg lagt igjen hjemme ...)

 

Onsdag – Where are they now?

4172714142_54e5efa6e3.jpg

f/3.5, 30s, ISO 400

 

Dagens tittel er hentet fra The Kinks' fantastiske album Preservation Act 1. I aprilfesten hadde jeg et bilde fra samme sted i tilnærmet samme vinkel, men det ser ikke helt likt ut en mørk kveld i desember.

Where on earth did they all go?

And where are all the protest songs?

Yes, where have all the angry young men gone.

I wonder what became of all the Rockers and the Mods.

I hope they are making it and they've all got stead jobs,

Oh but rock and roll still lives on,

Yeah, rock and roll still lives on.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer! The Kinks er sjelden feil, men dessverre er ikke Preservation Act 2 på nivå med 1. Var litt overrasket over hvor godt gårsdagens bilde endte opp, bortsett fra at jeg får en del støy i lange eksponeringer var jeg ganske fornøyd med det. Aldri godt å si akkurat hvordan himmelen ender opp i slike eksponeringer, en ser jo bare antydning til rette farver med det blotte øyet.

 

Torsdag – Arven

4175064500_8f923f1df3.jpg

f/2.4, 10s, litt slapt lys fra en sliten MagLite i noen sekunder.

 

Sånn i anledning dagen.

 

Furtwängler dirigerer begravelsesmarsjen i Wagners Götterdämmerung. Ingen detaljer på YouTube, men det kan høres ut som liveopptaket fra Bayreuth-festivalen i 1943. Ganske historisk signifikant, altså.

Lenke til kommentar

Igjen, takk for kommentarer! Enig i plasseringen bareanton, skal notere det bak øret til neste gang – ble litt på måfå i mørket der oppe, så må nok innrømme jeg pakket sammen når jeg så jeg hadde et brukbart resultat.

 

[bad_taste]Ehm - var det ellers ikke Tyskland som falt for Norge og bare måtte ha det?[/bad_taste]

:ph34r:

 

Fredag – Shepherds Of The Nation

4177532802_7f86f0b938.jpg

f/11, 30s, ISO 100

 

Har hatt The Kinks spillende så det dundrer i veggene de siste dagene, og i dag dro jeg bevisst til byen med tanke på å få et bilde med denne tittelen – en glimrende sang fra det tidligere nevnte Preservation Act 2 fra 1974. Preservation Act var i utgangspunktet tiltenkt å være utgitt som én samlet rock-opera, men slik gikk det ikke. Likevel mange perler å ta av. Harmoniene i The Kinks-kor må være noe av det beste som er prestert gjennom historien (jeg hadde donert høyre arm, en nyre og venstre ben for å være i koret på «We are the village green preservation society»), bitende tekster har de også:

«We are the new Centurions

Shepherds of the nation

We'll keep on our guard

For sin and degradation

 

We are the national guard

Against filth and depravity

Perversion and vulgarity

Homosexuality

Keep it clean»

http://open.spotify.com/track/6SPdQOKJe19RJkmkFmDMoU

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...