Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Ser ut til at den drepte 21-år gamle jenta var norsk medisinstudent..

 

Skulle begynne på veterinærstudiet, og hadde gått "pre-vet" året før.

 

-----

 

En annen ting jeg lurer på, til nåværende nyutdannede leger, alt snakket om legeoverskudd, turnuskø osv., merker dere dette nå når dere begynner på turnusen? Evt. andre ting som var overraskende?

 

Køen blir lengre og lengre for hvert eneste år, snart må alle vente minimum 6mnd. Ass.legestillinger på Universitetssykehus begynner å bli vanskeligere å oppdrive og det er trangt om allmennlege-plassene i storbyene, men har inntrykket av at det fremdeles er rimelig greit å få seg jobb. Ihvertfall om man gidder å flytte på seg. Har man norsk navn, norsk utdannelse og/eller connections er mitt inntrykk at det går litt greiere.

 

Men nå er det bare 2-3 år siden at det begynte å gå skikkelig til helvete med turnusen da. Antallet utenlandsstudenter øker hvert eneste år og kommer til å øke de neste 6 årene, pluss at antallet utlendinger som søker seg inn også øker hele tiden.

 

Man kan jo tippe hvordan den suppa her ser ut om 3-4-5 år til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

" Hun er sannsynligvis ferdig i Budapest til sommeren, det avhenger om hun tar sjette og siste skoleår, praksisåret, ute eller hjemme.- Mange får praksisplass i Norge, men eksamenene må vi ta her i Ungarn, sier hun"

 

"http://www.aftenposten.no/jobb/article964516.ece"

 

Det der forvirret meg... Jeg trodde det var 6 obligatoriske år i ungarn også 1,5 år obligatorisk praksis man må ha i Norge jeg? Kan noen forklare?

Lenke til kommentar

Det der forvirret meg... Jeg trodde det var 6 obligatoriske år i ungarn også 1,5 år obligatorisk praksis man må ha i Norge jeg? Kan noen forklare?

Det sjette året er et praksis år. Dvs. man må fullføre antall dager med praksis til et fag, enten i Norge, utlandet eller Ungarn. Deretter er man kvalifisert til å ta eksamen til faget.

 

Jeg var neste et år på HUS.

Lenke til kommentar

han sa også at stedene rent utdanningmessig sett var ganske like og ville ikke anbefale den ene forran det andre :)

 

 

Men tjener ikke de penger på å formidle studieplassene dit? - Det gjør jo så de er særdeles lite troverdige som kilde. Skulle sett noe nøytral informasjon.

 

de formidler studieplass til alle de stedene jeg satt opp mot verandre, (polen - slovakia) siden de ikke ville anbefale noen fremfor den andre blir vel det et flyvende fett?

Lenke til kommentar

Hei!

Er det masse obligatorisk undervisning på medisinstudiet 1. semester? Eller er det helst egenstudier og valgfrie forelesninger?

 

Vil tro det varierer fra studiested til studiested, men her i Trondheim er det kun praksis hos Allmennlege og PBL som er obligatorisk. Dette tilsvarer vel ca 6 timer i uka. Resten er valgfritt. Det blir mer etter 1. semester tror jeg.

Lenke til kommentar

Er det nokon som veit noko om medisinstudie i Østerrike ? Er det vanskeleg å kome inn der? På eit universitet i Østerrike kjem alle inn, men etter eit år blir kullet mindre, og på resten er det opptaksprøvar. Stort meir veit eg ikkje. Østerrike virker som eit spennande land å studera i, så viss nokon skal studera der/ veit om noken som har studert der, så er det heilt topp viss de deler infoen med meg ;)

 

Titt litt på hjemmesidene til universitetene, f.eks Universitetet i Wien sin hjemmeside

Det har vært dødsmye rabalder i Østerrike pga en opptaksprøve som er en delvis IQ prøve (EMS), og som har ført til at jenter i større grad enn gutter, sammenliknet med karakterer fra videregående (ahs -allgemeine hochschule) gjør det dårlig. Hehehehe.

 

Graz, Innsbruck og Wien er byene hvor du kan studere medisin. Viktig å få med seg, er at turnus ikke er en del av utdannelsen i Østerrike, og skal du ta turnusen der nede, er det ventetid på nesten 3 år!!!.

 

Hvis du vet at du er god på basis-vitenskapsfag, har høy logisk evne, er glad i språk, så kan du spare deg selv for mye stress, ved å forberede deg til EMS-testen i Østerrike på et tidlig tidspunkt. Du kan også søke på massevis av tyske universiteter over hele tyskland, dersom du for enhver pris vil studere medisin.

 

Studiet i seg selv er kjennetegnet av knock-out prøver og ventetid, som varierer alt ettersom hvilken by du er i. Prisnivået i Wien har steget mye de siste årene, men Wien ligger konstant på topp 2-4 på Mercer sine årlige vurderinger av livskvalitet/hvor det er bra å bo.

 

Av fag, så må du ha fysikk, matte, kjemi, biologi og latin (!). Det er visst ikke karakterkrav, så om du er flink nok, kan du slacke'n skikkelig på skolen, bare du består opptaksprøven (men sjekk det på hjemmesidene for å være sikker). Det har ikke vært slik at de har hatt oversikt over om det er 2BI, eller 3BI du har, hovedsaken er at det må stå "biologi" på det oversatte, stygge vitnemålet ditt. Latinprøven er vel egentlig mer en bagatell, og er du heldig, så overser de det.

 

Ellers er det ingeniør som er tingen å studere i Østerrike. Tekniske universitetet i Wien holder høy kvalitet internasjonalt. :yes:

Endret av Leiwand
Lenke til kommentar

Til utenlandsstudenter: Du bør merke deg at det er gode sjanser for at folk ikke vil satse på deg, om du studerer i utlandet, og det blir individuell søkeprosess. Da vil stigmaet som hefter ved å "ikke være god nok for Norge" sannsynligvis gjøre det vanskelig for deg å finne et sted som ikke er langt pokker i vold. Om du syns det er fett i Odda eller i Finnmark, så vel bekomme.

 

Arbeidsmarkedet for leger er relativt dårlig, og det vil bare bli dårligere i årene framover. Jeg håper at den nye turnusordningen går igjennom, slik at systemet blir mer som i USA, hvor residency-flaskehalsen hindrer folk i å studere hvor de vil. På den måten bremses veksten av leger. For mange leger gjør det vanskelig for legeforeningen å opprettholde en boble hvor leger tjener halvveis bra, og har arbeidsforhold som er til å leve med. Fordi Hdir ser seg tjent med å slippe å administrere turnusplasser (via SAFH), og heller kan outsource dette til hvert sykehus, så vil nok dette gå igjennom, uansett hva hver enkelt måtte ha av rettferdighetsargumenter for å legitimere sine egeninteresser. For samfunnet som helhet, hadde nok det beste vært å gjort som i Tyskland - fjernet den kostbare turnusen, og latt alle begynne rett i spesialisering. La folk søke disse stillingene selv, som vil presse prisene ned voldsomt. Personalkostnadene utgjør mesteparten i helsevesenet. For håpe legeforeningen klarer å stå imot. Jeg er stygt redd for at EØS-reglene vil tvinge igjennom en forandring uansett.

 

Dette går hånd i hanske med interessene til alle som allerede er igjennom nåløyet, til din ulempe som utenlandsstudent.

 

Anbefaler alle å lese OECD rapporten over helsevesenet i OECD medlemsnasjoner. Det er mye kult i medisin, men du skal holde ut lenge før du kommer til bløtkakeposisjonen. Som sakset fra layer cake: "You're born, you take shit. You get out in the world, you take more shit. You climb a little higher, you take less shit. Till one day you're up in the rarefied atmosphere and you've forgotten what shit even looks like. Welcome to the layer cake son." Vil du gå i vikariater til du blir 40, så vær så god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For samfunnet som helhet, hadde nok det beste vært å gjort som i Tyskland - fjernet den kostbare turnusen, og latt alle begynne rett i spesialisering.

 

Her sto det mye rart, men for å ta tak i dette først:

 

Å sammenlikne helsevesenet i Tyskland og Norge blir feil på flere måter.

Tyskland er et kompakt land med særdeles godt utviklet infrastruktur. De aller fleste tyskere bor i umiddelbar nærhet til større sykehus og et stort mangfold av spesialistklinikker.

 

I Norge har vi veldig mange mindre sykehus og store deler av befolkningen bor langt unna et sykehus av betydelig størrelse. Dette setter et stort krav til legene som er avhengig å ha et større register enn bare spesialisering på et felt.

 

Legene i de mest perifere distriktene må kunne håndtere alvorlig syke pasienter og akutt sykdom i et helt annet tidsperspektiv enn det man må i Tyskland. Nord-Norge dekkes vel av 3-4 helikoptre og disse brukes ikke i utrengsmål.

 

Med andre ord er det meget viktig at norske leger får en god og bred turnustjeneste som gjør at de blir kjent med de vanligste medisinske og kirurgiske tilstandene som krever akutt intervensjon. Om man går rett ut i spesialisering etter utdannelsen, jobber 2 år ved en Øye-avdeling og så bestemmer seg for å bli allmennlege i Sogn og fjordane så sier det seg selv at dette er risikabelt. Det samme gjelder forsåvidt om man går over til en medisinsk avdeling ved et av de mindre sykehusene som må håndtere hjerte/kar, gastro, nevro osv.

Lenke til kommentar

Er det nokon som veit noko om medisinstudie i Østerrike ? Er det vanskeleg å kome inn der? På eit universitet i Østerrike kjem alle inn, men etter eit år blir kullet mindre, og på resten er det opptaksprøvar. Stort meir veit eg ikkje. Østerrike virker som eit spennande land å studera i, så viss nokon skal studera der/ veit om noken som har studert der, så er det heilt topp viss de deler infoen med meg ;)

 

Titt litt på hjemmesidene til universitetene, f.eks Universitetet i Wien sin hjemmeside

Det har vært dødsmye rabalder i Østerrike pga en opptaksprøve som er en delvis IQ prøve (EMS), og som har ført til at jenter i større grad enn gutter, sammenliknet med karakterer fra videregående (ahs -allgemeine hochschule) gjør det dårlig. Hehehehe.

 

Graz, Innsbruck og Wien er byene hvor du kan studere medisin. Viktig å få med seg, er at turnus ikke er en del av utdannelsen i Østerrike, og skal du ta turnusen der nede, er det ventetid på nesten 3 år!!!.

 

Hvis du vet at du er god på basis-vitenskapsfag, har høy logisk evne, er glad i språk, så kan du spare deg selv for mye stress, ved å forberede deg til EMS-testen i Østerrike på et tidlig tidspunkt. Du kan også søke på massevis av tyske universiteter over hele tyskland, dersom du for enhver pris vil studere medisin.

 

Studiet i seg selv er kjennetegnet av knock-out prøver og ventetid, som varierer alt ettersom hvilken by du er i. Prisnivået i Wien har steget mye de siste årene, men Wien ligger konstant på topp 2-4 på Mercer sine årlige vurderinger av livskvalitet/hvor det er bra å bo.

 

Av fag, så må du ha fysikk, matte, kjemi, biologi og latin (!). Det er visst ikke karakterkrav, så om du er flink nok, kan du slacke'n skikkelig på skolen, bare du består opptaksprøven (men sjekk det på hjemmesidene for å være sikker). Det har ikke vært slik at de har hatt oversikt over om det er 2BI, eller 3BI du har, hovedsaken er at det må stå "biologi" på det oversatte, stygge vitnemålet ditt. Latinprøven er vel egentlig mer en bagatell, og er du heldig, så overser de det.

 

Ellers er det ingeniør som er tingen å studere i Østerrike. Tekniske universitetet i Wien holder høy kvalitet internasjonalt. :yes:

 

Okei, tusen takk for svar ! :)

Lenke til kommentar

For samfunnet som helhet, hadde nok det beste vært å gjort som i Tyskland - fjernet den kostbare turnusen, og latt alle begynne rett i spesialisering.

 

Her sto det mye rart, men for å ta tak i dette først:

 

Å sammenlikne helsevesenet i Tyskland og Norge blir feil på flere måter.

Tyskland er et kompakt land med særdeles godt utviklet infrastruktur. De aller fleste tyskere bor i umiddelbar nærhet til større sykehus og et stort mangfold av spesialistklinikker.

 

I Norge har vi veldig mange mindre sykehus og store deler av befolkningen bor langt unna et sykehus av betydelig størrelse. Dette setter et stort krav til legene som er avhengig å ha et større register enn bare spesialisering på et felt.

 

Legene i de mest perifere distriktene må kunne håndtere alvorlig syke pasienter og akutt sykdom i et helt annet tidsperspektiv enn det man må i Tyskland. Nord-Norge dekkes vel av 3-4 helikoptre og disse brukes ikke i utrengsmål.

 

Med andre ord er det meget viktig at norske leger får en god og bred turnustjeneste som gjør at de blir kjent med de vanligste medisinske og kirurgiske tilstandene som krever akutt intervensjon. Om man går rett ut i spesialisering etter utdannelsen, jobber 2 år ved en Øye-avdeling og så bestemmer seg for å bli allmennlege i Sogn og fjordane så sier det seg selv at dette er risikabelt. Det samme gjelder forsåvidt om man går over til en medisinsk avdeling ved et av de mindre sykehusene som må håndtere hjerte/kar, gastro, nevro osv.

 

Etter å ha lest ein del på medisinstudentråden, og denne tråden, får eg inntrykk av at antal utanlandsstudentar kjem til å øydeleggja mykje for legar i Noreg. Lest ein del innlegg som f.eks Reipar har skrive, og eg som vurderer å studera i utlandet, får ein dårleg følelse, fordi eg då blir med på å gjera yrket mindre attraktivt, turnuskøane laaange, lønningane dårligare osv.. Er utanlandsstudentane så negativt for legestanden i Noreg, eller er det ikkje som gale som ein del her skal ha det til? ( No spør eg generelt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For samfunnet som helhet, hadde nok det beste vært å gjort som i Tyskland - fjernet den kostbare turnusen, og latt alle begynne rett i spesialisering.

 

Her sto det mye rart, men for å ta tak i dette først:

 

Å sammenlikne helsevesenet i Tyskland og Norge blir feil på flere måter.

Tyskland er et kompakt land med særdeles godt utviklet infrastruktur. De aller fleste tyskere bor i umiddelbar nærhet til større sykehus og et stort mangfold av spesialistklinikker.

 

I Norge har vi veldig mange mindre sykehus og store deler av befolkningen bor langt unna et sykehus av betydelig størrelse. Dette setter et stort krav til legene som er avhengig å ha et større register enn bare spesialisering på et felt.

Feil.

 

Allmennlegene må kunne mer enn bare spesialisering på ett felt.

 

Det er ingen logikk i at en kardiolog skal måtte kunne mye om hud. Det er ingen logikk i at en nevrolog behøver å vite noe om kirurgi annet enn å sy noen kutt hos epileptikere som tryner, om det er kapasitetsproblemer og ikke en kirurg kan fikse det...

 

Helt fucka å la alle leger gå i turnustjeneste for å skulle lage supermannleger for distriktene som kjeder ræva av seg mens de lytter til 40 år gamle samer, depresjonene deres, vodkaproblemene, og hvor ille det står til med reinsdyra, bare for så å avbrytes av å måtte kjøre legevakt, hvor de ikke kan gjøre en dritt allikevel, for get this: i medisin trenger man faktisk utstyr for både å diagnostisere og behandle, og det har du ikke på legekontoret ditt, selv om du har gått den stygge turnusen.

 

"Sekretær! Kan du hente den nye drillen min! Joika har fått hjerneblødning, jeg har det på feelingen!"

Lenke til kommentar

Er utanlandsstudentane så negativt for legestanden i Noreg, eller er det ikkje som gale som ein del her skal ha det til? ( No spør eg generelt)

Men bruk huet, da. ALLE studenter er negative for legestanden. Supply and demand.

 

Å være lege har så høy status, at folk gladelig ville blitt lege selv om de fikk 20% mindre lønn enn sykepleiere, og måtte assistere ved enkle appendicitter til de ble 50, samtidig som de jobbet 100 timer i uka.

 

Ved å regulere opptaket til studiet i Norge, har man hatt kontroll på markedet, og dette har det offentlige gått med på, da det er dårlig butikk å sponse utdanningen av overkapasitet. Dette er problemet med alle offentlige yrker med høyt potensiale for strukturledighet, som politi og lege.

 

Nå får Norge leger billig utdannet i utlandet.

 

I tyskland får en vanlig asslege brutto ca 3700 Euro i måneden, som gir ca 2000 Euro etter skatt - litt lavere for de som jobber på katolske og evangeliske sykehus med AVR-Vertrag. I Spania får de bedritent betalt. I Italia er forholdene etter hva jeg har fått med meg, ganske jævlige. I Østerrike hørte vi i tråden at man må vente 3 år på turnus. I nederland vet jeg ikke hvordan det er, annet enn tilnærmet umulig å få spesialistutdannelse.

 

Dette vil komme til Norge til slutt.

 

Hvit frakk har en pris.

 

Jeg håper du er kjempeinteressert i medisin om du velger å ta den veien.

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar

For samfunnet som helhet, hadde nok det beste vært å gjort som i Tyskland - fjernet den kostbare turnusen, og latt alle begynne rett i spesialisering.

 

Her sto det mye rart, men for å ta tak i dette først:

 

Å sammenlikne helsevesenet i Tyskland og Norge blir feil på flere måter.

Tyskland er et kompakt land med særdeles godt utviklet infrastruktur. De aller fleste tyskere bor i umiddelbar nærhet til større sykehus og et stort mangfold av spesialistklinikker.

 

I Norge har vi veldig mange mindre sykehus og store deler av befolkningen bor langt unna et sykehus av betydelig størrelse. Dette setter et stort krav til legene som er avhengig å ha et større register enn bare spesialisering på et felt.

 

Legene i de mest perifere distriktene må kunne håndtere alvorlig syke pasienter og akutt sykdom i et helt annet tidsperspektiv enn det man må i Tyskland. Nord-Norge dekkes vel av 3-4 helikoptre og disse brukes ikke i utrengsmål.

 

Med andre ord er det meget viktig at norske leger får en god og bred turnustjeneste som gjør at de blir kjent med de vanligste medisinske og kirurgiske tilstandene som krever akutt intervensjon. Om man går rett ut i spesialisering etter utdannelsen, jobber 2 år ved en Øye-avdeling og så bestemmer seg for å bli allmennlege i Sogn og fjordane så sier det seg selv at dette er risikabelt. Det samme gjelder forsåvidt om man går over til en medisinsk avdeling ved et av de mindre sykehusene som må håndtere hjerte/kar, gastro, nevro osv.

 

Etter å ha lest ein del på medisinstudentråden, og denne tråden, får eg inntrykk av at antal utanlandsstudentar kjem til å øydeleggja mykje for legar i Noreg. Lest ein del innlegg som f.eks Reipar har skrive, og eg som vurderer å studera i utlandet, får ein dårleg følelse, fordi eg då blir med på å gjera yrket mindre attraktivt, turnuskøane laaange, lønningane dårligare osv.. Er utanlandsstudentane så negativt for legestanden i Noreg, eller er det ikkje som gale som ein del her skal ha det til? ( No spør eg generelt)

 

Hva skal man si?

 

Ingen norske medisinstudenter i utlandet skal ha dårlig samvittighet for at de har reist ut. At ting har blitt slik de er skyldes utelukkende et system som myndighetene bevisst har støttet for å skaffe Norge flere leger. Dette har kommet i tillegg til en eksponensiell økning i antallet utenlandske leger uten tilhørlighet til Norge som har oppdaget et paradis i nord hvor man melder seg opp til en loddtrekning og uten noen som helst kontroll utover en latterlig norsk test får tildelt en jobb med lite ansvar som betaler en fantasilønn.

 

Nå har det blitt slik at til og med Anja Fog Heen, lederen i Norsk medisinstudentforening som selv er utenlandsstudent, går aktivt inn for å begrense antallet norske medisinstudenter i utlandet.

 

Systemet og utviklingen slik den er i dag er utvilsomt negativ for den norske legestanden, men om det er negativt for det norske helsevesenet og det norske samfunnet blir en annen sak. Leger i Norge har meget gode betingelser i forhold til sine kollegaer i de fleste andre landene i Europa og dette koster det norske samfunnet enormt med penger. Hovedårsaken til disse gode betingelsene har vært at vi har hatt en langvarig legemangel som har gitt Legeforeningen et forhandlingskort som staten ikke har kunnet stilt opp mot.

 

Utviklingen slik den har blitt har vel egentlig vært en uunngåelig og det er fullstendig urimelig at dere som idag vurderer å reise til utlandet skal føle ubehag for at dere skal være med på å gjøre situasjonen enda verre.

 

Mine innlegg har selvfølgelig vært preget av frustrasjon over det som skjer og samtidig har jeg kanskje prøvd å advare en del av de som ønsker å reise ut om at det yrket og det arbeidsmarkedet de kommer tilbake til om 6-10 år vil være noe ganske annet enn det som vi ser idag, eller kanskje helst så for noen år siden. Mange ønsker å studere medisin fordi det er sett på som en bankers utdannelse hvor man etterpå kan velge og vrake i jobber med god lønn hvoren man måtte ønske å etablere seg. Slik kommer ikke framtiden til å bli.

 

Hvis man egentlig likegodt kunne tenkt seg å studere til sivilingeniør eller tannlege så ville jeg mye heller anbefale det.

 

Men ønsker man virkelig å bli lege så er det ikke noe å tenke på og man skal selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet for det valget.

Lenke til kommentar

For samfunnet som helhet, hadde nok det beste vært å gjort som i Tyskland - fjernet den kostbare turnusen, og latt alle begynne rett i spesialisering.

 

Her sto det mye rart, men for å ta tak i dette først:

 

Å sammenlikne helsevesenet i Tyskland og Norge blir feil på flere måter.

Tyskland er et kompakt land med særdeles godt utviklet infrastruktur. De aller fleste tyskere bor i umiddelbar nærhet til større sykehus og et stort mangfold av spesialistklinikker.

 

I Norge har vi veldig mange mindre sykehus og store deler av befolkningen bor langt unna et sykehus av betydelig størrelse. Dette setter et stort krav til legene som er avhengig å ha et større register enn bare spesialisering på et felt.

Feil.

 

Allmennlegene må kunne mer enn bare spesialisering på ett felt.

 

Det er ingen logikk i at en kardiolog skal måtte kunne mye om hud. Det er ingen logikk i at en nevrolog behøver å vite noe om kirurgi annet enn å sy noen kutt hos epileptikere som tryner, om det er kapasitetsproblemer og ikke en kirurg kan fikse det...

 

 

Heh, dette var vanvittig vanskelig å ta seriøst for det er latterlig åpenlyst at ikke har peiling på hvordan realitetene er her hjemme i Norge.

 

I Norge driftes det sykehusenheter av større og mindre omfang på nær 80 steder. Langt under halvparten av disse er så store at de fleste spesialiteter er representert. Det betyr at "kardiologen" også må være gastromedisiner, dermatolog, nevrolog, nefrolog og lungelege når det trengs.

 

Ved mange mindre sykehus idag driftes den kirurgiske avdelingen av en ortoped og en generell bløtdelskirurg. Da kommer du faen ikke langt om du kun har operert 4000 hallux valgus i Tyskland de siste årene!

Lenke til kommentar

Heh, dette var vanvittig vanskelig å ta seriøst for det er latterlig åpenlyst at ikke har peiling på hvordan realitetene er her hjemme i Norge.

 

I Norge driftes det sykehusenheter av større og mindre omfang på nær 80 steder. Langt under halvparten av disse er så store at de fleste spesialiteter er representert. Det betyr at "kardiologen" også må være gastromedisiner, dermatolog, nevrolog, nefrolog og lungelege når det trengs.

 

Ved mange mindre sykehus idag driftes den kirurgiske avdelingen av en ortoped og en generell bløtdelskirurg. Da kommer du faen ikke langt om du kun har operert 4000 hallux valgus i Tyskland de siste årene!

Om du sier at det i Norge er vanlig at kardiologer syr folk i trynet, da har jeg virkelig ikke peil. Det har du rett i.

 

Hud får du ikke opplæring i under turnus, så turnusen gjør det ikke nødvendigvis noe mer skikket til å diagnostisere hudsykdommer.

 

Med unntak av nevrologi faller de andre spesialitetene du listet opp inn under indremedisin. Og den største sykdomskategorien innenfor nevrologi- hjerneslag, er jo strengt tatt noe man like greit kan kategorisere som en indremedisinsk sykdom.

 

Alt i alt, så er ikke sykehuskategoriseringen noe som betinger en turnustjeneste. Jeg holder fast ved at det primært er det allmennmedisinske behovet som er hovedargumentet.

Lenke til kommentar

Til de som vurderer Martin i Slovakia, har blitt som i Ungarn med tanke på utsiling. Forskjellen er at Martin ligger langt pokker i vold.

 

Kan du forklare hva du mener med dette? Har ingen kjennskap til hvordan utsilingen i Ungarn fungerer. Egentlig så forstår jeg ikke helt hva du mener med utsiling heller, selv om det høres ganske selfexplanatory ut.

Lenke til kommentar

Til de som vurderer Martin i Slovakia, har blitt som i Ungarn med tanke på utsiling. Forskjellen er at Martin ligger langt pokker i vold.

 

Kan du forklare hva du mener med dette? Har ingen kjennskap til hvordan utsilingen i Ungarn fungerer. Egentlig så forstår jeg ikke helt hva du mener med utsiling heller, selv om det høres ganske selfexplanatory ut.

 

De tar inn flere folk en det er plass til på de kliniske årene.....Thats about it...

Lenke til kommentar

"

Medisinerstudentene i Sentral-Europa har selv tatt initiativ til en undersøkelse om bl.a gjennomføringsprosent og trivsel, se foreløpig resultat her: https://docs.google.com/View?id=dfvx8fzc_0g7j8bsqb

"

 

Noen tanker? Jeg ble svært skuffet over hvor dårlig gjennomføringsprosenten i Pecs og Martin var, da jeg virkelig var interessert i Bjørknes' 1+5 program.

 

hvor fant du denne linken btw, thumbs up for funnet =)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...