Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Maskinen vil ikke boote etter Win7 installasjon


Anbefalte innlegg

LØST:

jeg har løst det!

en utrolig simpel sak løser dette, putt inn W7 dvd'n din, boot fra den, gå til repair windows delen, start kommando linja, skriv: BOOTREC.EXE /FIXBOOT

restart, og ales in orden!

 

 

 

 

Jeg har en Acer Aspire L5100 (liten stasjonær greie).

 

Den kom med Windows Vista installert. Pcen har 1 harddisk og den var delt i tre partisjoner. En for system recovery, en for OS og en for "DATA".

 

Jeg har nå installert Windows 7. Da jeg installerte slettet jeg alle partisjonene (også system recovery partisjonen). Og lagde en stor partisjon til win7.

 

Installasjonen booter fra DVD, den går igjennom installasjon, den rebooter og fortsetter installasjon. Etter "windows is finalizing installation" rebooter den, men da vil den ikke starte igjen. Den stopper etter "Verifying DMI Pool Data....."

 

Det jeg synes er så rart her er at under installasjon booter den opp fra harddisk, men når installasjonen er ferdig vil den ikke det.

 

Jeg har installert med samme DVD på flere pcer. Det er ikke noe galt med DVDen.

 

Jeg mistenker at dette har noe med at jeg slettet recovery partisjonen å gjøre? At den nå ikke finner "Disk0, Partisjon2" som den er vant til, eller noe slikt?

 

Hjelp!

Endret av xenoxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å slette alle partisjonene og opprette ny er helt normalt. Den nye vil automatisk bli aktiv, hva som var på disken før har ingenting å si.

Tydeligvis er noe gått galt, og jeg har ikke noe forslag til hva det er. Men det skal altså ikke ha noe med de slettede partisjonene å gjøre.

 

Får du startet Windows hvis du lar DVD'en stå i?

Lenke til kommentar

Nei. Den stopper bare uten å gi feilmelding eller noen ting.

 

Altså om jeg setter HDD som første boot device står det "Verifying DMI Pool Data......" også skjer ingenting.

 

Om jeg setter DVD-ROM først også HDD som andre står det:

 

Verifying DMI Pool Data......

Boot from CD:

Press any key to boot from cd... (tiden går ut)

 

Også skjer ingenting.

 

 

Jeg har installert fra den samme Win7 dvden på flere andre maskiner idag. Samme rutine på alle. Denne vil av en eller annen grunn ikke.

 

Driver å fikler med GParted nå, skal se hva jeg får til der.

Lenke til kommentar

Siden du alt har slettet disken din, så ville jeg forsøkt følgende:

 

Start maskinen din, og gå umiddelbart til BIOS instillingene. Sjekk hvordan harddisken er satt opp, er den satt til SATA, AHCI, eller noe annet? Hvis den ikke står som SATA, så sett den til det.

 

Start Windows 7 installasjons DVDen. Under installasjonen, velger du Custom setup, eller advanced setup (altså ikke upgrade). Da skal du få valget om å hvilken disk/partisjon du ønsker å installere Windows 7 på.

 

Trykk på Advanced, så sletter du eventuelle partisjoner på disken (obs! vær forsiktig hvis du har to eller flere disker i maskinen, regner med du ikke vil slette andre enn systemdisken). Uten å opprette en ny partisjon, så bare velger du disken og trykker next.

 

Når Windows setup skal reboote maskinen din, gjør du deg klar til å gå til BIOSen igjen. Inni BIOSen må du sørge for at den er satt til å starte fra harddisken din, og ikke CDen.

 

Lagre instillingene, og la maskinen starte fra disken din.

Lenke til kommentar

Skal sjekke BIOS innstillingene der straks. Jeg installerer på nytt akkurat nå (hvem vet, kanskje det funker den 12. gangen?)

 

Resten av forklaringa er forøvrig klin likt det jeg gjør.

 

 

Edit: jeg finner ikke SATA/AHCI innstillingene jeg.. Alt er satt til autodetect, og ingen av valgene er SATA eller AHCI eller noe slikt. Har gått igjennom alle valgene i bios.

 

Men er det ikke rart at den booter fra harddisk to ganger under installasjon, men når installasjon er ferdig (altså har skrevet inn pc navnet, satt klokka osv) så vil den ikke boote fra harddisk?

Endret av xenoxz
Lenke til kommentar

Kan foreslå å slette MBR. Vet ingen konkret grunn til at det skal hjelpe, men problemet virker relatert til MBR.

Lag en UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". velg 4. "Reset MBR".

Så starter du helt på nytt med å lage partisjon.

 

Et sekundært forslag er å partisjonere med et annet verktøy enn Windows 7. F.eks GParted. Microsoft begynnte med en ny måte å lage partisjoner på i Vista.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Acer aspire L5100 er ikke beregnet for windows 7 da jeg har en selv.

bestilte oppgraderings dvd til windows 7 ifra acer men når jeg fikk den så fikk jeg feilmelding om at maskinen ikke er beregnet for noe annet en vista da det ikke finnes noen drivere til L5100, men L5300 "med annen cpu og skjermkort interigrert" så går det.

 

så kan være derfor du ikke får startet den opp også, vet ikke helt sikkert, men hvis du googler så ser du at alle har problemer med dette da ati sin 1250x skjermkort ikke er beregnet for windows 7

Lenke til kommentar

Når du starter maskinen, forsøk å trykk vilt på F8 (eller har dette endret seg med Vista/7?)

Da skal du få en meny hvor du kan velge å starte maskinen i Sikkermodus.

 

Det kan hende at driverne til diskkontrollerne til maskinen din ikke er med Windows 7 DVDen. Det var egentlig derfor jeg håpte du ville finne AHCI i BIOSen din, slik at du kunne skifte til SATA for at installasjonen skulle velge andre drivere.

 

Hvis du får startet maskinen i sikkermodus, kan du forsøke å installere nye drivere derfra.

 

Det kan hende det også hjelper å flashe BIOSen til nyeste versjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okey så nå har jeg prøvd å resette MBR på den gamle disken, og jeg har prøvd en splitter ny disk. Ingenting fungerer.

 

Som sagt booter pcen først fra cd, så fra harddisk to ganger under installasjon. Det siste jeg velger under installasjon før siste reboot er nettverksinstillinger. Så skal pcen boote til Windows, men den stopper etter "Verifying DMI Pool Data.....". Det neste som skal skje er altså at den starter å boote, men det skjer ingenting.

 

Er det noen som har et forslag til hva som kan være galt?

Endret av xenoxz
Lenke til kommentar

Det ser ut som at du ikke har noen primærpartisjoner kun en utvidet med en logisk partisjon. Det kan forårsake problemer ville jeg tro.

 

Edit: Rettelse ny feil følger, det ser ikke ut til å være tilfellet allikevel. :/

 

Men det at du ikke begynner på starten av disken kan derimot være et problem

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...