Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Motherboard eller CPU defekt?


Anbefalte innlegg

Jeg har oppgradert PCen min en del i det siste. Kjøpte nytt skjermkort of power supply. Deretter la jeg til 1 GB ram (3 nå) og alt har funket flott så langt.

 

Tidligere i uka bestilte jeg en ny prosessor til PCen fra Komplett.no. Jeg tok ut den gamle prosessoren, og plasserte inn den nye. Når jeg deretter prøvde å starte PCen min, så setter den i gang (skjermkortet, vifta til prosessoren, hard disken osv), men ingenting vises på skjermen. Tastaturet mitt fungerer ikke (trykker caps lock for å sjekke om det reagerer), og på skjermen står det "intet signal". Merk at jeg var så forsiktig så overhodet mulig når jeg installerte den nye komponenten (prosessoren). Jeg støvsuga vekk de støvflekkene som var rundt på motherboardet (under det vifta hadde stått, men ikke i selve kjernen).

Annet enn det har jeg ikke gjort noe.

 

Jeg Googla etter troubleshooting, og prøvde å fjerne all RAM fra PCen og startet den opp igjen (som var foreslått), og det kom ingen pipelyd. Skjermkortet mitt viser også noen røde lys, vel og merke. Vet at power supplyen fungerer fint (750 W, kjøpt for 2-3 uker siden).

 

Hva kan problemet være? Har jeg gjort noe feil i installasjonen av den nye prosessoren, eller kan det hende at motherboardet mitt er blitt defekt? Takker for alle svar. Sitter og biter fingeren i frustrasjon her.

 

Og ja, prosessoren passer. Prøvde å sette inn min gamle igjen, og PCen lyser og viftene starter, men ser ingenting på skjermen, og tastaturet fungerer forstatt ikke.

 

EDIT: Kommer en kontinuerlig pipelyd, men tror det kommer fra skjermkortet, pga at det lyser 3 røde lys. Men kan CPU vifta fungere hvis motherboardet er defekt? Og ville ikke motherboardet pipe hvis CPUen ikke fungerte?

Endret av Creowks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at HK har "hengt" seg ved bytte av cpu. Se til at alt utstyr som fungerte isammen FØR du satte i ny cpu er satt isammen. Ta å resett bios(Hvordan du gjør dette finner du ut i Hovedkort bok). Forhåpentlig så vil den starte igjen. Gjør den det, så sjekk at din nye cpu er støttet av hovedkort samt biosversjon.

 

Jeg har vært borti pc'er som ikke har startet p.g.a at biosversjonen på hovedkort ikke har vært oppgradert.

Endret av cartoon
Lenke til kommentar

Vel, da jeg kjøpte denne PCen, så var den en ferdigbygget en. Jeg har derfor ikke hovedkort manualen. Men hvordan er det mulig å resette noe som helst (hvis ikke det er på hovedkortet selv), hvis jeg hverken kan se eller trykke på noe (siden tastaturet ikke vil fungere heller).

 

Angående den kontinuerlige pipelyden (lang pipelyd som piper så lenge PCen er på), og at skjermkortet mitt har 3 røde lys (pleier å indikere at det ikke er nok strøm, men det er det), hva kan det komme av? Pipelyden kommer fra hovedkortet, sant?

 

Jeg aner ikke om prosessoren er støttet av biosversjonen. Jeg trodde det eneste jeg måtte være sikker på var å ha riktig socket (riktignok LGA775 i mitt tilfelle). Min gamle CPU hadde LGA775, derfor regnet jeg med at den nye jeg kjøpte, med en LGA775 socket ville fungere fint.

 

Men noen råd til hvordan jeg kan resette biosen da? Ville skjermkortet ha lyst rødt (grønt også, som indikerer at det er helt fint), og laget en pipelyd hvis biosen ikke var oppdatert?

 

Forresten så har jeg også fjernet og satt tilbake all ram, plugget skjermkortet inn og ut, prøvd å kjøre den gamle CPUen igjen. Ingenting skjer. Bare det samme resultatet.

Endret av Creowks
Lenke til kommentar

Hvis man setter i en ny cpu i et hovedkort og maskinen ikkje vil starte opp, så hender det at man må oppdatere bios på hovedkortet slik at den nye cpu'en skal fungere.

 

Støvsuging i en pc SKAL ikkje skje!! Som Hårek sier :)

 

Skal man ha bort støt i en pc, så bruker man trykkluft enten på boks, eller med en liten kompressor. Har man kompressor, så må man for all del ikkje trykke på max med trykk, da kan jo plutselig komponenter løsne :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

jeg hadde akkurat samme problemet med min maskin men alle delene var helt nye.

 

alså alt lyser på hk. vifter starter(og fortsetter) keyboardlyser mus lyser.. skjerkortet lyser.. men intet bilde på skjerm. ingen lyd fra speaker

 

og jeg feilsøkte alt resatte bios.brukte skjermkortet i en annen maskin og selvfølgelig fungerte det.

 

prøvde tilogmed å bruke en annen speaker siden det ikke kom noen lyd

 

skrudde ut hovedkortet var kabinettet for å sjekke om det var noen kortsluttning i kabinettet.

 

prøvde å boote med bare hk cpu.. da skal det vhertfall komme lyd fra speakern om feilmelding.

 

endte med at jeg sendte inn hovedkortet til netshop..og jeg får nytt kort tilbake i posten iløpet av neste uke.

Lenke til kommentar

Om du enda ikke har funnet problemet: Koble fra all ekstra maskinvare (du trenger ikke fjerne den helt, bare koble fra), som f.eks. ekstra minne, harddisker, CD-ROM, diverse utvidelseskort, o.s.v. Du eliminerer da mange muligheter.

 

For alt du trenger er hovedkort, CPU, PSU, GPU (hvis ikke innebygget), litt minne og et tilkoblet tastatur. Prøv så med den CPU-en du hadde fra før, og som virket.

 

(Det første som slo meg når jeg leste gjennom startinnlegget ditt var imidlertid at hovedkortet ditt gikk føyken p.g.a. av at du støvsugde.)

 

Og vær forsiktig når du "roter" rundt inni der, ikke ha hastverk.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Om du enda ikke har funnet problemet: Koble fra all ekstra maskinvare (du trenger ikke fjerne den helt, bare koble fra), som f.eks. ekstra minne, harddisker, CD-ROM, diverse utvidelseskort, o.s.v. Du eliminerer da mange muligheter.

 

For alt du trenger er hovedkort, CPU, PSU, GPU (hvis ikke innebygget), litt minne og et tilkoblet tastatur. Prøv så med den CPU-en du hadde fra før, og som virket.

 

(Det første som slo meg når jeg leste gjennom startinnlegget ditt var imidlertid at hovedkortet ditt gikk føyken p.g.a. av at du støvsugde.)

 

Og vær forsiktig når du "roter" rundt inni der, ikke ha hastverk.

 

Det sier dama også :!:

Lenke til kommentar

Som jeg sa i førsteposten (tror jeg), så har jeg prøvd å sette inn den gamle prosessoren, og får likevel det samme problemet. Altså, da er vel sjansene store for at problemet er hovedkortet? Er sikker på at skjermkortet fungerer som det skal, og har plugget inn og ut alt. Passet på at det er ingen løse kabler.

 

Dermed er ikke problemet skjermkortet, minnebrikkene, PSU. Eneste jeg kan tenke meg er hovedkort. Kunne vært CPU, men siden den gamle ikke fungerer heller, er vel svaret åpenbart? Kan det være noe annet enn et defekt, kortsluttet hovedkort?

 

Grunnen til at jeg støvsugde var at det var ekstremt mange støvflekker på hovedkortet, i vifteområdet.

 

 

EDIT: Hvis hovedkortet har kortsluttet, er det da noen mulighet for at skjermkortet og andre komponenter som er koblet til det også blir ødelagt? Hadde vært ekstremt kjipt hvis alt hadde blitt ødelagt. Skjermkortet starter opp, men lyser rødt, som det ville gjort ved for lite strøm (alle kablene er koblet til).

Endret av Creowks
Lenke til kommentar

Alle komponenter var koblet til hovedkortet og PSUen. Hadde selvfølgelig koblet strømkabelen ut da.

 

Støvsugde bare rundt vifte/PCU området. Ikke lengre ned, i nærheten av skjermkortet eller andre komponenter.

 

 

EDIT: Har koblet ting ut og inn flere ganger, i tillegg til å prøve f.eks et annet skjermkort, inn og ut med den gamle CPUen osv.

 

Nå har den kontinuerlige pipinga slutta, og skjermkortet lyser ikke rødt lengre. Men hvordan kan vifter fortsatt fungere hvis hovedkortet er defekt/kortslutta? Hvis det ikke funker, skal vifta(er) fortsatt fungere?

 

Uansett, prøvd å resette bios flere ganger (fant ikke en blå boks, men en grønn? Har en 'MSI P965 Neo. Hvis noen kunne hjelpe meg med å lokalisere reset boksen hadde det vært flott. Jeg finner en grønn i nærheten av batteriet, med en stilk/tynn stang stikkende opp ved siden av den (3 totalt)).

 

Hvis det er reset boksen, så har jeg vel prøvd det også.

Endret av Creowks
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom flere ganger det du har skrevet.. Og med tanke på at ikke engang tastaturet oppfører seg slik som det skal, må da det derfor ihvertfall være noe som er galt med hovedkortet.. Jeg kan ihvertfall ikke forstå annet (for idiotiens skyld: prøv et annet tastatur).

 

Antageligvis fikk det seg en skrell når du støvsugde. Så jeg tror derfor også at hovedkortet er defekt, beklager.

 

EDIT: Reset for msi p965 neo series: http://bildr.no/view/540695

 

Obs! Strømmen må være av, eller så vil det visst skade kortet. Når strømmen derimot er på, må jumperen alltid stå på ben 1 og 2.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...