Gå til innhold

[Løst]HDMi kabel, hvilken skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Det finnes mange steder å kjøpe kabler komplett, elkjøp, expert, lefdal og til og med biltema. Hvor vill jeg få mest for pengene å hvor mye er det vits å bruke på dette?

Jeg har ikke kjøpt tven enda, men dette er 90% sikkert den jeg skal ha:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444117

Jeg har heller ikke ps3, men xbox 360 altså ikke full HD. Har heller ingen data med HD utgang.

Vill biltema kabelen fungere like bra som en kjøpt på komplett eller elkjøp feks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI er HDMI... det er ingen forskjell i bilde eller lydkvalitet på en HDMI kabel om den koster 50kr eller 500kr

 

 

eneste forskjellen på kablene er som regel hvordan de er i selve isoleringa... noen har bare et tynt gummilag, andre har fletta metall som gjør at den ikke tvinner seg..

 

men i det hele så er det så billig som mulig som gjelder

Lenke til kommentar

selvfølgelig må det jo være en forskjell. Da du kan få kabler til mangfoldige tusen så er det annet en isolering som er forskjellen :s ?

Det må jo gå på forstyrrelser og kvalitet på bilde. Det er en grunn til at proffe ikke kjøper kablene sine på biltema liksom :)

Lenke til kommentar
selvfølgelig må det jo være en forskjell. Da du kan få kabler til mangfoldige tusen så er det annet en isolering som er forskjellen :s ?

Det må jo gå på forstyrrelser og kvalitet på bilde. Det er en grunn til at proffe ikke kjøper kablene sine på biltema liksom :)

Signalet består av 0 og 1. Tror du en dyrere kabel har "bedre" 0 og 1?

 

Dyre kabler eksisterer fordi det er folk som er villig til å betale så mye fordi de tror at de er bedre enn billige kabler. Selvfølgelig tjener produsentene mer på å selge kabler til 1000 kroner istedenfor 50 kr.

 

Det finnes mange steder å kjøpe kabler komplett, elkjøp, expert, lefdal og til og med biltema. Hvor vill jeg få mest for pengene å hvor mye er det vits å bruke på dette?

Jeg har ikke kjøpt tven enda, men dette er 90% sikkert den jeg skal ha:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444117

Jeg har heller ikke ps3, men xbox 360 altså ikke full HD. Har heller ingen data med HD utgang.

Vill biltema kabelen fungere like bra som en kjøpt på komplett eller elkjøp feks?

Nå har ikke jeg xbox, men jeg er rimelig sikker på at den støtter 1080p.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

det er ingen bevis på at dyr kabel har noen forskjell på lyd/bilde kontra billig..

 

det er det samme digitale signalet som sendes igjennom begge kablene, og det skal virkelig noe til for å føkke opp signalene på det..

 

 

at en kabel koster 3000, mens en annen koster 300 tar markedsføring og Logo på forpakningen seg av..

 

 

feks på expert koster den billigste 2M HDMI ca 300kr... men den koster ca 50kr i innkjøp..

 

monster cable sin 2M HDMI koster ca 600kr, men 110kr i innkjøp

Lenke til kommentar

Xbox støtter 1080P på utgangen. Men de fleste spillene blir bare laget i 720P så de må oppskaleres da.

 

Som de andre her sier, kjøp den billigste HDMI kabelen du finner. Med mindre du skal over på lengre strek (15m+) med full HD, for da kan det faktisk være at du ikke klarer mer enn 720P grunnet for stor resistans i kabelen og dermed for stort tap.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
selvfølgelig må det jo være en forskjell. Da du kan få kabler til mangfoldige tusen så er det annet en isolering som er forskjellen :s ?

Det må jo gå på forstyrrelser og kvalitet på bilde. Det er en grunn til at proffe ikke kjøper kablene sine på biltema liksom :)

 

Om man skal ha riktig lange kabler må kabelen være av en gitt kvalitet for å tilfredsstille sertifiseringskrav, det krever i prinsippet bedre og bedre kabel for hver meter man øker, men tester fra både Norske og utenlandske forbrukertidsskrift kommer frem til at det ikke er noen nevneverdig forskjell på HDMI 1.3 sertifiserte kabler uansett pris.

 

Man betaler også for et fancy utseende. For noen er det faktisk litt viktig.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt forskjell på kabler, men man klarer ikke å se den forskjellen som de fleste er enig i. Det er omtrendt det samme som at man vanskelig kan høre forskjelen på 320kbit/s MP3 mot original CD-lyd, selv om det er en forskjell. (forskning viser f.eks på musikk at man kan bli påvirket av forskjellen selv om man ikke selv klarer å avgjøre om det er en forskjell der. Det kan nok finnes noe tilsvarende for bilde også)

 

Dyre HDMI-kabler gir ikke noe bedre 0 eller 1, men kan gi forskjellen på hvor mye feil som oppstår, dvs. mottakeren tolker det som skal være en 1-er som en 0-er istedet, fordi marginen mellom spenningsnivået for 0 og 1 blir for lav. Slike digitale signaler går på så høy frekvens at de svekkes i større grad igjennom kabelen og det som var fine firkanter blir runde "firkanter" når det kommer ut. Det er da opptil filtrene på mottakeren å avgjøre hvor pulsen starter, og noen ganger tar disse filtrene feil, og da oppstår det feil. Feil kan være alt fra enkeltpixler som blir feil, større områder som blir feil til tider eller totalt bildetap.

 

Det finnes ingen som helst form for feilkorringer eller feildeteksjon i HDMI/DVI slik det gjør i de fleste digitale standarder, så argumentet "digitalt = perfekt" holder ikke her slik det gjør i andre standarder som f.eks IP-nett hvor det legges inn en kode på slutten av hver enkelt pakke som mottakeren kan regne ut fra innholdet i pakken, og dermed kunne avgjøre basert på om egen utregning er forskjellig fra senderens utregning om pakken er korrekt eller ikke. I høyfrekvente digitale signaler gjøres det ofte feil, men disse feilene blir tatt opp at feildeteksjon og feilkorringer og vises derfor ikke, noe som altså som nevnt ikke finnes i HDMI.

 

(dere som øyeblikkelig skal svare med argumentet om at diskusjon.no burde få bedre kvalitet med en bedre nettverkskabel, eller at bildene burde fått bedre kvalitet med et bedre USB-kabel burde lese innlegget mitt på nytt..)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det finnes mange steder å kjøpe kabler komplett, elkjøp, expert, lefdal og til og med biltema. Hvor vill jeg få mest for pengene å hvor mye er det vits å bruke på dette?

Jeg har ikke kjøpt tven enda, men dette er 90% sikkert den jeg skal ha:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444117

Jeg har heller ikke ps3, men xbox 360 altså ikke full HD. Har heller ingen data med HD utgang.

Vill biltema kabelen fungere like bra som en kjøpt på komplett eller elkjøp feks?

Vet ikke hvor du har fått det fra at Xbox 360 ikke sender Full HD?

Det gjør den i hvertfall :)

 

En hvilken som helst HDMI kabel duger, det er ingen forskjell på signalet som overføres fordi det er digitalt (0 og 1).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...