Gå til innhold

Yvonnes 25 favorittfilmer


Anbefalte innlegg

Filmene er ikke rangert i noen spesiell rekkefølge.

 

The Remains of the Day (1993)

remains.gif

 

To Have and Have Not (1944)

to-have-and-have-not1.jpg

 

Shadowlands (1993)

anthony-hopkins-debra-winger-shadowlands-1993.jpg

 

The Apartment (1960)

2008_07_31_theapartment.jpg

 

Giant (1956)

giant_l.jpg

 

Roman Holiday (1953)

roman_holiday.jpg

 

House of Cards-trilogien

339166-2-1247269075350-n400.jpg

 

What's Up, Doc? (1972)

what

 

All That Heaven Allows (1955)

heavenallows1.jpeg

 

Summertime (1955)

summertime1.jpg

 

Blackboard Jungle (1955)

immortal13.jpg

 

Sound of Music (1965)

sound-of-music_l1231807675.jpg

 

An Affair to Remember (1957)

affair2_dvd_0124.jpg

 

Brief Encounter (1945)

thumbnailphp.jpg

 

Phantom of the Opera (1943)

2217097106_e073ff23dc.jpg?v=0

 

Great Expectations (1946)

greatexpectations.jpg

 

Avanti! (1972)

Avanti%203%20edit.jpg

 

Jane Eyre (2006 - miniserie)

jane_eyre_wideweb__470x3270.jpg

 

The Elephant Man (1980)

the-elephant-man-4-1024.jpg

 

Freedom Writers (2007)

freedom-writers.jpg

 

The Color Purple (1985)

gol0-024.jpg

 

The Inglourious Basterds (2009)

Inglourious-Basterds-.jpg

 

The Big Sleep (1946)

Annex%20-%20Bogart,%20Humphrey%20(Big%20Sleep,%20The)_01.jpg

Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus (2006)

2006_fur_001.jpg

 

Wit (2001)

image-2-for-bald-celebs-gallery-670980588.jpg

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Notorious er en herlig film. Også blant mine mange favoritter og kunne vel like gjerne ha stått på denne lista. Nå er jo jeg en stor Hitchcock-fan, så den er på en måte "obligatorisk". Synes det er vanskelig å begrense seg til 25 filmer for å være helt ærlig. Selv er jeg stor fan av Gudfaren-trilogien, jeg elsker dokumentarer og burde nevnt en hel haug til med filmer.

 

Tja, litt romantikk må jo med, men for å være helt ærlig: det er ikke det som er viktig for meg, det er mer sammensetning av karakterer, dybde skuespilleren klarer å vise, tematikk og viktige uttrykk som kommer fram. F. eks er det lyssetting og bruk av skygger i "The Big Sleep" jeg har forelsket meg helt i, den viktige tematikken som omhandler noe forbudt og "ulovlig" i "All That Heaven Allows", den crazy humoren i "What's Up, Doc?" og den politiske aktualiteten som ligger i "House of Cards". Anbefaler forresten House of Cards-trilogien, mer intrikat, spennende og intelligent politisk drama/thriller skal man lete lenge etter. Som det politiske vesen jeg er så elsker jeg den trilogien.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Liker innstillingen din. Skal definitivt ta en titt på de usette, m.a.o.

 

Hva synes du om Vertigo da? Fin kjærlighetsfilm (hehe), eller kanskje ikke. Forferdelig og vakker på en gang. Hitchcocks mesterverk.

 

Indeed. Den er jo et klassisk mesterverk etter mitt skjønn. Novak og Stewarts prestasjoner er jo fantastiske og "grotesk" herlige, men det som alltid har grepet meg når det gjelder akkurat denne filmen er nok måten Hitchcock suger en inn i handlingen, man klarer ikke ta øynene fra filmen. Atmosfæren i filmen er jo bare helt ubeskrivelig, spesielt når stillheten blir en del av filmen innimellom alt som skjer, den intense stemningen som gjør at man sitter igjen med et mektig følelse av indre uro og en besnærende tilfredshet.

 

Har du denne? Anbefales på det sterkeste, kjøpte den sist jeg var i Glasgow. :)

Lenke til kommentar
Det er vel forøvrig jeg også, men Hollywood filmer laget i perioden 1940-1960 er etter min mening mer eller mindre utgått på dato. Sikkert mange som er uenige, men jeg står på mitt.

 

 

Nei, det kan du da ikke si, den perioden er (etter min mening) den beste perioden til Hollywood, masse fantastiske filmer fra den tiden, spesielt innen noir.

 

Uansett, herlig liste, flott og se The Apartment, All That Heaven Allows, To Have and Have Not og The Big Sleep. Likte Roman Holiday overraskende godt, og de David Lean filmene er ikke så verst de heller.

Lenke til kommentar
Det er vel forøvrig jeg også, men Hollywood filmer laget i perioden 1940-1960 er etter min mening mer eller mindre utgått på dato. Sikkert mange som er uenige, men jeg står på mitt.

 

 

Nei, det kan du da ikke si, den perioden er (etter min mening) den beste perioden til Hollywood, masse fantastiske filmer fra den tiden, spesielt innen noir.

 

Uansett, herlig liste, flott og se The Apartment, All That Heaven Allows, To Have and Have Not og The Big Sleep. Likte Roman Holiday overraskende godt, og de David Lean filmene er ikke så verst de heller.

 

Veldig enig med deg i det. Derimot har jeg ikke spesielt sansen for dagens Hollywood-filmer med sitt kliss-klass og boleaper av noen actionhelter. Nå er jeg generaliserende, Hollywood favner veldig mye - og jeg liker mange filmer laget gjennom det moderne Hollywood, men er det noen filmer som ihvertfall holder en viss standard så er det nettopp de eldre Hollywood-filmene slik jeg ser det. Helt fantastisk at de klarte å lage så mye bra som de gjorde med ofte begrensede midler og lite avansert teknologi. I dag derimot overbruker man ofte teknologien, og ofte føler jeg at mye av sjarmen blir borte med filmene. Jeg har derfor blitt mer og mer glad i europeisk film opp gjennom årene, spesielt britiske, men også f. eks italienske filmer. De bærer mer særpreg etter mitt skjønn.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Vil anbefale deg Last Life in The Universe. Den beste romantiske (drama)komedien jeg har sett. Kan dog ikke si noe om de ligner filmene på denne listen, da jeg kun har sett et par av disse. Du finner uansett lite kliss-klass og oppbolede actionhelter i LLitU

 

Nuvel, trenger ikke å ligne, jeg foretrekker det som gjerne er litt unikt. Og for all del: jeg kan se på kliss-klass, men jeg kaller det ikke gode filmer, hehe. Uansett, takk for tispet, will check it out straight away! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...