Gå til innhold

Rundkjøringer, hva er viktigst


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Vikeplikt som ellers er vel en god ting å huske på.

 

1. Du har vikeplikt for førere som har kjørt inn i rundkjøringen før deg.

 

2. Velg riktig felt alt etter om du skal rett over eller helt rundt

 

3. Og ja blink, det hjelper alle andre som skal inn..

 

Hvis du vil se hvordan man ikke kjører i rundkjøringer kan du ta en tur til Bergen..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Hva er viktigst å være oppmerksom på før man kommer til en rundkjøring?

 

Hvis man er i riktig felt og har en god luke på å kjøre, hva mer trenger man da?

 

Hva kan evt. sensor ta en for ved småfeil rundt rundkjøringer?

 

"Rutiner" for rundkjøringer kan være forvirrende, og jeg spurte to kjørelære når jeg kjørte opp for 7 år siden hva som var riktig" i forhold til bådde plassering, tegngivning etc og fikk overraskende nok helt forskjellige svar. Og det er ikke vanskelig å se i trafikken i dag at folk oppfører seg helt forskjellige. Noen blinker ikke i det heletatt, noen ligger i venstrefeltet når de faktisk skal til høyre å krysser derfor filene på en uforsiktig måte.

 

Slik jeg gjør det er (fortusatt at det er to felt):

Er å ligge i høyre fil om jeg skal svinge høyre eller rett frem, og venstre feltet om jeg skal svinge til venstre eller ta en U-sving med mindre det faktisk er skiltet annerledes. Bruker blinklys FØR rundkjøringen om jeg skal til Høyre, blinklys i rundkjøringa om jeg skal rett frem, til venstre eller tilbake (U-sving).

 

Har også pleid å blinke til venstre før rundkjøringen for å signalisere at jeg skal til venstre i rundkjøringa men kutter blinken så fort jeg kommer inn i rundkjøringa.

 

Utover det, du har alltid vikeplikt for de som kommer fra venstre (De som ER i rundkjøringa), så er bare å kjøre frem til rundkjøringa å finne seg en plass å smyge seg inn.

 

Ring trafikklæreren din å spør så kan du i allefall forsvare deg med hva du har blitt forklart, jeg besto iallefall glatt med min "metode".

 

Er det kun et felt er jo saken biff, skal du svinge venstra blink før rundkjøringa, skal du rett frem, venstre eller bakover så blink så fort du har kjørt forbi unkjøreselen før du skal svinge inn. Ellers, vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringa.

 

Viktigst av alt: Vurder situasjonen, de som kjører inn fra venstre etc. Til tross for at de skal vente så finnes det mange sputniker og hobbby-rallyførere i trafikken. Så stol bare på deg selv. Kommer det en kar i 80 kmt fra venstre så ikke ta det som en selvfølge av at han kommer til å "gidde" eller klare å stoppe.

Lenke til kommentar
Vikeplikt som ellers er vel en god ting å huske på.

 

1. Du har vikeplikt for førere som har kjørt inn i rundkjøringen før deg.

 

2. Velg riktig felt alt etter om du skal rett over eller helt rundt

 

3. Og ja blink, det hjelper alle andre som skal inn..

 

Hvis du vil se hvordan man ikke kjører i rundkjøringer kan du ta en tur til Bergen..

 

Så folk i Bergen er dårlige i rundkjøringer?:p

 

Bor liksom i Bergen, hehe

Endret av Juden
Lenke til kommentar

Det her med blinking før rundkjøringen sa kjørelæreren min at hvis jeg skulle til venstre og jeg så at det kom biler mot som måtte stoppe for meg, så var det beste og blinke men dog huske og blinke ut av rundkjøringen når du er kommet så langt..

 

Det med og blinke inn i rundkjøringen var et punkt som jeg selv måtte vurdere om det er bedre for andre bilister og se hvor jeg skal henne slik at dem har tid og stoppe. - Ingen andre her hvor jeg bor gjør det, men når jeg får lappen på bil, så skal jeg absolutt gjøre det.. - Jeg har sett flere situasjoner hvor jeg har kjørt eller blitt kjørt, hvor andre biler ikke har blinket inn, eller blinket i det hele tatt, der vi kunne spart mye tid og fått mer flyt i trafikken hvis vedkommende hadde blinket.

Lenke til kommentar
Husk også å sjekke blindsone når du bytter fil i rundkjøring. Mange sensorer er strenge på dette.

 

Ja, man kjører jo i sitt felt, hva skal man se i blindsonen for?:p

Det er når du bytter felt i rundkjøringer du skal se i blindsonen.

 

Ja, for eksempel når du skal til venstre, og ligge innerst -

da skal du kjøre ut og da må du bruke litt av begge felt (?)

Lenke til kommentar

Se aktud tuk venste etter biler du har vikeplikt for.

Men utnytt luker, se spessielt etter biler i indre felt som kjører ut i feltet rett til venstre for deg og dermed stenger for inkjørende biler rett ovenfor.

 

Plasser deg rektig i forhold til om du skal høyre, venstre eller rett frem.

Om du er i indre felt i rundkjøringen se altid til høyre om noen andre prøver presse seg inn eller kjøre forbi når du kjører ut.

Om du ligger i høyrefeltet ut mot en rundkjøring (skal rett frem eller høyre) kjør samtidig elle rett etter bilen til venstre for deg som skal til venstre i rundtkjøringen, da kan den brukes som skjold.

 

Blinking er forresten ikke påbudt inn mot rundkjøringer, men er veldig bra og bruke, og veldig anbefalt av kjøreskoler osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...