Gå til innhold

Snø, is, sørpe - vinter; hva bør man huske?


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Jeg føler mange roter med høyt og lavt gir. Slik jeg forstår det så er 1. gir lavt, 2. gir høyere, 3. gir enda høyere (all the way to "Top Gear" ;) ). Lavt gir = høyt turtall, høyt gir = lavt turtall. Det blir det mest logiske for meg, ettersom "høyt" gir for meg refererer til et høyere tall, ergo 3. gir er høyere enn 1. gir, men har lavere turtall...

 

Enig :)

 

Det høres feil ut å gire ned fra 2. til 3. gir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg føler mange roter med høyt og lavt gir. Slik jeg forstår det så er 1. gir lavt, 2. gir høyere, 3. gir enda høyere (all the way to "Top Gear" ;) ). Lavt gir = høyt turtall, høyt gir = lavt turtall. Det blir det mest logiske for meg, ettersom "høyt" gir for meg refererer til et høyere tall, ergo 3. gir er høyere enn 1. gir, men har lavere turtall...

 

Enig :)

 

Det høres feil ut å gire ned fra 2. til 3. gir.

 

Det blir å ture ned ;p (turtallet)

Lenke til kommentar
Når det gjelder sykkel så er det momentet i hver tråkk som gjør at man begynner å spinne. Den kraften er langt lettere å unngå i et tungt gir enn i et lett.

 

I motsetning til en tråsykkel, så har bilmotoren stort sett jevn kraft mot underlaget så lenge gaspedalen holdes i ro. De fleste som har prøvd å kjøre opp en bakke om vinteren har lagt merke til at man spinner lettere i 1. og 2. gir, men klarer man å få opp nok fart til å bruke 3. gir så får bilen langt bedre tak i underlaget ved akselerasjon.

 

Når det gjelder veigrepet på snø, så har jeg sett en stor test der det ble konkludert med at et bildekk vil som oftest ha optimal kraftoverføring mot underlaget ved 90% feste. Ved full brems så stopper bilen fortest om dekket får gå 10% saktere enn underlaget i de aller fleste tilfeller. Dette kunne også overføres til kjøring, og da var det viktig å holde jevn fart, men samtidig få motoren svak nok til å opprettholde jevn kraft ved å bruke et høyt gir (som får ned turtallet på motoren).

 

Hva blir rett å si om høyt eller lavt gir egentlig? Girer man opp eller ned når man girer fra 3. til 4.? Og er 4. et høyere gir enn 3.?

Men i en bratt oppoverbakke på lavt turtall i tredje gir klarer man sannsynligvis ikke å holde jevnt turtall. Dermed må gasspedalen trykkes stadig lengre inn for å opprettholde samme fart. Og dersom hjulene da slipper, vil de spinne veldig fort i forhold til den reelle farten fordi du har trykket gasspedalen langt inn. Resultatet er da at du mister all fart, og må gire. Og da står du.

 

Ved lavt turtall er du nødt til å opprettholde turtallet, fordi man ønsker ikke å måtte skifte gir. Mens på høyt turtall er du ikke avhengig av å opprettholde turtallet, fordi man har mye å gå på i forhold til girskiftet. Er bakken glatt har du uansett ikke muligheten til å akselerere, da må du benytte deg av den farten du har ved inngangen til bakken.

 

Uansett, så er det ikke noe fasitsvar. For noen ganger har man såpass med fart at tredje gir fungerer fint, mens andre ganger må man benytte andre gir med høyt turtall.

 

PS. Når man girer fra 2. til 3., girer man ned. Igjen er det enklest å se til sykkelen, se på tannhjulene bak. Jo mindre tannhjul, jo lavere gir. Mens andre sier å gire opp. Igjen, ingen fasitsvar. Men man skjønner det forhåpentligvis gjennom konteksten.

Lenke til kommentar

 

Men i en bratt oppoverbakke på lavt turtall i tredje gir klarer man sannsynligvis ikke å holde jevnt turtall. Dermed må gasspedalen trykkes stadig lengre inn for å opprettholde samme fart. Og dersom hjulene da slipper, vil de spinne veldig fort i forhold til den reelle farten fordi du har trykket gasspedalen langt inn. Resultatet er da at du mister all fart, og må gire. Og da står du.

 

Ved lavt turtall er du nødt til å opprettholde turtallet, fordi man ønsker ikke å måtte skifte gir. Mens på høyt turtall er du ikke avhengig av å opprettholde turtallet, fordi man har mye å gå på i forhold til girskiftet. Er bakken glatt har du uansett ikke muligheten til å akselerere, da må du benytte deg av den farten du har ved inngangen til bakken.

 

Uansett, så er det ikke noe fasitsvar. For noen ganger har man såpass med fart at tredje gir fungerer fint, mens andre ganger må man benytte andre gir med høyt turtall.

 

PS. Når man girer fra 2. til 3., girer man ned. Igjen er det enklest å se til sykkelen, se på tannhjulene bak. Jo mindre tannhjul, jo lavere gir. Mens andre sier å gire opp. Igjen, ingen fasitsvar. Men man skjønner det forhåpentligvis gjennom konteksten.

 

 

Å kjøre opp ein bakke i eit høgt gir baserar seg på at du ikkje skal måtte gi meir gass for å klare bakken. Du må nesten ta ei vurdering på det før du byrjar på bakken, evt. prøve igjen.

Å bruke lavare gir baserar seg på å justere turtallet mens du køyrer.

 

Ser ikkje poenget ditt med sykkelgiringa, når du girar opp så girar du jo til større tannhjul, større skulle jo tilsvare ei stigning/opp?

Lenke til kommentar

Ja, som nevnt. Ikke noe fasitsvar. Men i en glatt bakke er det ofte ikke mulighet til å gi mer gass, kun mindre. Har du lavt turtall, har du ikke mulighet til å slippe opp på gassen, uten å måtte gire. Og det er ofte døden.

 

Nettopp. Du girer opp til et større tannhjul, og sykkelen blir lettere å trø. Samme som når du girer fra 2. til 1. gir på en bil.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

for å kunne være en god sjåfør så mu du forutse hvilken fart du kan ligge i opp hele bakken. Først da kan du bruke et høyt gir. F.eks.

 

Ingen biler er foran deg, ingen kryss eller fotgjengerovergang. Det er 50 sona på den strekninga. Da er mitt tips at du øker farten til 60 km/t før bakken (3. gir) så skifter du til 4 gir og gir svak gass, alle biler klarer 55-60 i 4. gir hvis det er en grei bakke.

 

Dette er rett og slett en vurdering sak, du må tenke over om det fotgjengerovergang, om det er kryss, passe på om det er buss eller lastebil lengre fremme (de girer ned og kjører som regel saktere opp) osv osv. Og når jeg har nevnt buss/lastebil, så må jeg si hold avstand fra dem, de må senke farten for å ikke gli. Begynner de å gli så sliter dem veldig og som regel begynner å rygge. Så det er lurest å holde 5-6 billengder mellom deg og et større kjøretøy hvis oppoverbakken er lang og bratt.

Lenke til kommentar
for å kunne være en god sjåfør så mu du forutse hvilken fart du kan ligge i opp hele bakken. Først da kan du bruke et høyt gir. F.eks.

 

Ingen biler er foran deg, ingen kryss eller fotgjengerovergang. Det er 50 sona på den strekninga. Da er mitt tips at du øker farten til 60 km/t før bakken (3. gir) så skifter du til 4 gir og gir svak gass, alle biler klarer 55-60 i 4. gir hvis det er en grei bakke.

 

Dette er rett og slett en vurdering sak, du må tenke over om det fotgjengerovergang, om det er kryss, passe på om det er buss eller lastebil lengre fremme (de girer ned og kjører som regel saktere opp) osv osv. Og når jeg har nevnt buss/lastebil, så må jeg si hold avstand fra dem, de må senke farten for å ikke gli. Begynner de å gli så sliter dem veldig og som regel begynner å rygge. Så det er lurest å holde 5-6 billengder mellom deg og et større kjøretøy hvis oppoverbakken er lang og bratt.

 

Ehm... Sikkert det beste, men oppfordrer du ikke egentlig til lovbrudd her? Host host. Neida, bare tuller;)

Lenke til kommentar

Når jeg hadde oppkjøringen på lastebil var det en bakke jeg hadde kjørt mange ganger før.

Var 60 grense der, men jeg visste at hvis jeg økte farten til 70 før bakken og ga bånn gass ville jeg kunne holde 60 opp hele bakken uten å måtte gire ned.

Sensor syns det var helt greit at jeg brøyt fartsgrensen med 10km for å kunne holde farten opp bakken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på en ting angående clutch'en. Tidligere ble det sagt at man bør trykke den inn om man mister veigrep i snø/is/whatever. Jeg har noen slitt i visse svinger som er ganske krappe. Vil jeg kunne kontrollere svingene bedre hvis jeg kjører med clutchen inne gjennom hele svingen? Vet at man bør ha en jevn og rolig kurve på svingen og sånt, men noen ganger sklir man veldig lett. Hadde en litt halvskummel situasjon idag, hvor jeg fort kunne ha sklidd ut i grøfta. Heldigvis fikk jeg ikke panikk, og henta bilen fint inn igjen (rompa vridde seg litt over, spant litt, og måtte gire ned til andre gir men det gikk fint). :)

Lenke til kommentar

Sant sant. Det med parkeringsplassen har jeg bare gjort en eller to ganger, mest fordi jeg vet at det kan svi hvis lovens lange arm strekker seg dit... Men for all del, jeg har lært noe av å prøve ut ting. Napper litt i brekket i ny og ne. Har funnet ut at det er nyttig hvis du skal snu; gi litt gass, sving brått, napp i brekket og inn med clutchen, og vips så har du snudd nesten 180 grader alt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...