Gå til innhold

Benq V2210 Eco - spørsmål om drivere og HDMI


Gompedyret

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt 21,5" Benq V2210 Eco, og er svært fornøyd. Men det er to ting jeg lurer på.

 

1. Som en miljøgimmick fulgte det ikke med driver-CD i pakken, men beskjed om å laste ned driver fra nettet. Denne driveren er jeg slett ikke kar om å finne, bare en fargeprofil som i praksis ikke gjør så mye. Jeg finner ikke engang V2210 som egen modell, bare V2200. Noen som har link til en fungerende driver for denne modellen?

 

2. Jeg bruker per nå vga-kabel og synes bildet er svært kurant for det. Skjermen har ikke dvi, men derimot hdmi. Skjermkortet har naturlig dvi-utgang. Spørsmålet: Hva er fordelen med å investere i en dvi->hdmi-kabel og bruke hdmi istedenfor vga? Vil det egentlig være verd det? Jeg spiller ytterst sjelden heftige 3dspill og har (foreløpig) ikke blurayspiller.

 

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det HDMI egentlig er er overføring av Bilde og Lyd i samme kabel, men støtte for bedre kvalitet. Jeg kjører selv på VGA og det er ikke noe problem i det hele tatt. Tror du klarer deg langt med VGA vist du kjører lyd ut av pc.

 

Du snakker om driverprogramvare. Hva er det med skjermen som trenger programvare? Generelt trengs det ikke veldig mye programvare for en skjerm...

Lenke til kommentar

Refsa: takk for svar.

 

Som mer enn antydet har jeg ingen problemer med å bruke vga-kabel. Spørsmålet var om det var verd det å investere i en dvi-->hdmi-kabel og hva det kan gjøre for å evt. forbedre bildet. Derfor hadde jeg håpet at noen som faktisk har erfaring med å gå fra vga til hdmi/dvi kunne uttale seg.

 

Jeg snakker om driverprogramvare fordi manualen snakker om driverprogramvare. Skjermdriveren gjør at OS vet hvilken skjerm den kommuniserer med, slik at f.eks. tilatte moduser, oppløsninger og oppdateringsfrekvenser blir tilpasset deretter. Hvis skjermen din ikke har skjermspesifikk driver brukes en standarddriver, som i Windows typisk tituleres "plug and play monitor". Jeg foretrekker en driver laget for min skjerm fremfor denne generiske driveren, DERFOR spurte jeg.

Lenke til kommentar

Nåja, alle nødvendige timinger kan leses rett fra skjermen via DDC, ingen driver er nødvendig for å vite oppløsninger og timings den kan kjøre. Maskinen snakker ikke noe forskjellig med skjermen om man installerer noe driver.

 

Driver vil være en fargeprofil og/eller annen custom-fane under display settings eller noe sånt. Fullstendig valgfritt.

 

Med overgang fra VGA til DVI/HDMI vil bildet normalt bli litt skarpere og mer stabilt. Om det blir veldig merkbart eller ikke kommer nok an på hvor god jobb skjermen gjør med VGA signalet, det er ikke alltid forskjellen er veldig stor.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...