Gå til innhold

Lyssterke objektiver til nattefotografering


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg et lyssterkt objektiv. Primært til fotografering i natten - og siden kameraet mitt er relativt kjipent på ISO-verdien før det støyer.

 

Ønsker så stor vidvinkel som mulig, til en "ikke-over-gjennomsnittet" engasjert fotograf, i.e max 3000 kroner. Helst under 2000.

 

Har sett på Nikons 35mm f/1.8G - og 28mm f/2.8D. Hva vil merkes mest, 8 mm brennvidde eller 1.0 blendertrinn? Har Sigma noen alternativer? Andre alternativer innenfor pris og vidvinkel?

 

(Og hva står bokstavene G og D for i objektivene?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AF-D - Betegner Nikon objektiver som sender avstandsdata til Kamera. (og har blenderring men ikke fokusmotor) D = Distance

AF-G - Objektivet har ikke blenderring men er avhengig av fokusmotor i hus. (Nikon)

Det fyrste som står i tråden..

 

Sjølv ville eg nok gått for 35mm 1.8 pga lysstyrken, og at det er ei brennvidde som passar meg veldig godt. Dette vert ikkje rekna som ein vidvinkel, for å sjå om 35mm er vidt nok kan du bruke objektivet du har i dag (stilt inn på 35mm).

Endret av erty_
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg ønsker så stor brennvidde som mulig er at jeg blandt annet tar mye nordlysbilder. Jo mer himmel jeg får med - jo bedre... ;)

 

Forøvrig står jo ikke bokstavene etter AF'en, men helt på slutten. Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G heter den. Ikke AF-G...

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar
Hovedgrunnen til at jeg ønsker så stor brennvidde som mulig er at jeg blandt annet tar mye nordlysbilder. Jo mer himmel jeg får med - jo bedre... ;)

 

Forøvrig står jo ikke bokstavene etter AF'en, men helt på slutten. Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G heter den. Ikke AF-G...

 

Resultatet er det samme alle G objektiv har ikke blenderring.

 

Se forøvrig HER og HER

Endret av Himmit
Lenke til kommentar

Vanligvis blir disse objektivene benevt som AF-S eller AF-(D)

AF-S er de med innebygd motor (Sillent Wave), mens AF og AF-D benytter "screwdrive" fra kameraets motor.

 

For nordlys og nattfoto, så er ditt beste valg; stativ.

Du vil sikkert ha autofokus, så du må sjekke hva ditt kamera autofokuserer med.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg valgt Tamron 17-50mm , den er dyrere enn prisen du var villig å betale .

Men det er det videste , å det beste objektivet til en relativt lav pris .

De andre billigere objektivene må du blende ned så mye for å få bilder som er noenlunde skarpe . Att du tjener ikke noe på å kjøpe ett objektiv som er f/1,8 feks .

Lenke til kommentar
Om man faktisk skal fotografere håndholdt ute i mørket, er ikke 2.8 i nærheten av å være nok. Kanskje et stabilisert objektiv med 2.8 holder, men lyssterk fastoptikk er helt klart å foretrekke.
Dersom det virkelig er snakk om nattfotografering holder det uansett ikke med f/1.4 og ISO3200, så da må man til med stativ. Og da kan man som nevnt bruke hva som helst...

 

Jeg ville nok også vurdert 17-50 f/2.8, ikke minst fordi det gir en bra fleksibilitet. Så må man naturligvis investere i et godt stativ også...

Lenke til kommentar
Om man faktisk skal fotografere håndholdt ute i mørket, er ikke 2.8 i nærheten av å være nok. Kanskje et stabilisert objektiv med 2.8 holder, men lyssterk fastoptikk er helt klart å foretrekke.

 

Hvis det er snakk om stativbruk funker hva som helst. Da blender man vanligvis ned uansett.

Handholdt nordlysfotografering ? .

Når jeg tar bilder av nordlyset , så er 10 sek lukkertid det beste jeg klarer hvis månen er oppe . Med en blender på f/2,8 . Du kan kjøpe deg ett objektiv med blenderåpning f/1,4 , å spare noen sekunder inn der , men ingenting blir skarpt da .

Lenke til kommentar

Slapp av folkens - jeg har stativ! Årsaken til at jeg ønsker mer lysstyrke er at kameraet mitt som skrevet i første posten er bæsj på ISO. DVS at det blir godt med støy på ISO 800. Jeg søker etter å minske lukkertiden så mye som mulig da nordlyset får mer struktur av det, med minste blender på 3,5 i dag er det ikke "bare bare" å få til noe bedre enn det jeg har i dag. Om jeg dermed får mer lysstyrke vil jeg kunne gå ned på lukkertiden (ønskelig 3-5 sekunder) og samtidig ha ISO på en 200-400 uten å få en masse støy i bildet.

 

Ellers er jeg glad i å ta bilder i mørket, har fjernutløser - stativ og "kunnskapene" om nattefotografi - men mangler optikken ;)

 

Av egen erfaring vet jeg at 18mm holder "akkurat" til nordlysfoto, da man burde få med så mye himmel som overhodet mulig. Men siden jeg har en interesse av andre ting enn *bare* nordlysfoto så går det jo an å gå for et kompromiss på en 12 - 17 mm mer enn det jeg er vant med i dag - uten at det gir et voldsomt utslag på selve nordlysfotograferingen? Derfor jeg spør her :) Synd at det blir veldig og voldsomt dyrt for alt av "ytterpunkter" med god lysstyrke innen optikk, hadde man bare hatt interesse for noe innen 50mm sjiktet....

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar
Selv ville jeg valgt Tamron 17-50mm , den er dyrere enn prisen du var villig å betale .

Men det er det videste , å det beste objektivet til en relativt lav pris .

De andre billigere objektivene må du blende ned så mye for å få bilder som er noenlunde skarpe . Att du tjener ikke noe på å kjøpe ett objektiv som er f/1,8 feks .

 

- Hva baserer du dette på?

Lenke til kommentar

Den beste måten å få skarpe nordlysbilder er å bruke kort lukkertid så generelt gir større blender skarpere bilder. Det varierer litt hvor raske bevegelsene er så noen ganger kan man være heldig med opp til 30 sekunder, andre ganger burde man ligge langt under 1 sekund.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...