Gå til innhold

Stamford Bridge - tips og opplevelser


HeHauken

Anbefalte innlegg

Tips og opplevelser

 

stamford20bridge20stadi.jpg

 

Åpnet: 1877 (fungert som bane siden klubbens stiftelse i 1905)

Beliggenhet: Hammersmith and Fulham, London

Kapasitet: 41 841 tilskuere fordelt på tribunene Matthew Harding Stand, East Stand, Shed End og West Stand.

Trivia: Fungerte som finalearena i FA-cupen i 1920, 21 og 22

 

Meningen med denne tråden er først og fremst å komme med tips til nye som tar turen til SB (ulike måter å komme seg til stadion, puber som er verdt et besøk – og diskusjon rundt ulike sanger), slik at opplevelsen skal være best mulig. I tillegg kan de som har vært på kamp dele deres opplevelse.

 

Hvordan får jeg billetter?

For å få billetter bør en være medlem av den britiske supporterklubben True Blue (om en ikke vil reise med overprisede reisebyrå). Billettene legges da ut for salg i rimelig tid før kamp (en varsles om det på mail) – ettersom hvor mange loyalitets-poeng en har. Til de større kampene er det derfor vanskelig å skaffe billetter. Den norske supportergruppen, CSN, har imidlertid noen billetter på lager dersom en er medlem av både CSN og True Blue.

 

Hvordan komme seg til stadion?

Undergrunn En tar District Line (mot Wimbeldon) til Fulham Broadway. Etter en kommer ut av stasjonen tar en til venstre, og fortsetter i vel 150 meter til en ser stadion. Vil anbefale å være ute i god tid, da det fort kan bli en svett opplevelse.

 

Buss 14, 211 og 414 stopper rett utenfor stadion. Har ikke testet dette ut selv, da undergrunnen er et bedre alternativ i forhold til hvor jeg pleier å bo.

Dersom en ikke benytter seg av transport, er beina et godt alternativ. Turen fra Earl’s Court til stadion er ufattelig fin.

 

Hvilke puber bør jeg sjekke ut?

SO Bar er lokalisert på hjørnet Fulham Road/Brittania Road (rett i nærheten av inngangen til West End). Anbefales for de som vil komme skikkelig i stemning før kamp. Er lurt å være tidlig ute, da puben fort blir fylt opp. Etter kamp er stemningen elektrisk om vi har vunnet.

 

The Blackbird - 209 Earl’s Court Road. Har ikke vært her selv, men har hørt fra Chelsea-fans at denne skal være av prima vare. Det er ofte en del nordmenn her, selv om puben er forholdsvis rolig. Om en ikke vil stå som sild i tønne på SO Bar etter kamp, skal dette være et godt alternativ. Vil anta at puben er et godt sted å starte, dersom en velger å vandre fra Earl’s Court på kampdag.

 

Hvor skal jeg bo?

Dersom en har bekjente i London eller omegn er det naturligvis å anbefale – ellers har www.hotels-london.co.uk gode priser (opptil 50% rabatt) for True Blue-medlemmer. Dersom en ønsker å bo sentralt er Earl’s Court et godt alternativ.

 

Opplevelser fra de som har vært på kamp:

HeHauken: Mot Wolves (2009). Kampen endte 4-0 og det var fantastisk stemning gjennom hele kampen. Spesielt da Joe Cole scoret et etterlengtet mål var stemningen elektrisk og samtlige (også langsidene som ikke alltid er med) stod og sang. Også artig å få med seg debuten til Kakuta.

 

Mot Everton (2011). Kampen endte 3-1 til Chelsea. Veldig god kamp av Chelsea mot et lag vi normalt sett sliter mot. Sturridge er moden for landslaget og Mata storspilte. Ellers var det mye synging om at vi ikke må forlate SB.

 

Jens viking: UTROLIG fett. helt sinnsykt å stå på matthew harding når jeg først var på stamford bridge (mot Arsenal).

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et typisk problem på Stamford Bridge er hvordan god utsikt og god stemning vanskelig lar seg kombinere. West Stand lower, for eksempel, byr utvilsomt på fin oversikt og man får veldig greit med seg spillet i begge ender, gitt at man sitter nogen lunde mot midten. Men erfaringsmessig er lyd- og stemningsnivået rimelig labert, og det er tydelig at det er en familie- og turisttribune. Hardcore-fansen befinner seg gjerne bak målene - på Matthew Harding eller Shed End, men der blir man samtidig distansert fra all action på motsatt side av banen. Jeg liker å chante, men vil også få med meg kampen - og derfor er jeg alltid usikker på hvor jeg vil ha seter. Føler jeg ikke kan få i både pose og sekk.

Lenke til kommentar
Et typisk problem på Stamford Bridge er hvordan god utsikt og god stemning vanskelig lar seg kombinere. West Stand lower, for eksempel, byr utvilsomt på fin oversikt og man får veldig greit med seg spillet i begge ender, gitt at man sitter nogen lunde mot midten. Men erfaringsmessig er lyd- og stemningsnivået rimelig labert, og det er tydelig at det er en familie- og turisttribune. Hardcore-fansen befinner seg gjerne bak målene - på Matthew Harding eller Shed End, men der blir man samtidig distansert fra all action på motsatt side av banen. Jeg liker å chante, men vil også få med meg kampen - og derfor er jeg alltid usikker på hvor jeg vil ha seter. Føler jeg ikke kan få i både pose og sekk.

Det er sant. Har selv bare vært på Matthew Harding - men en hører også at stemningen er upåklagelig på The Shed. Da jeg så Chelsea mot Wolves forsøkte Matthew Harding (og The Shed etter det jeg hørte fra den i reisefølge som dessverre ikke fikk billetter med oss andre) å få opp stemningen på langsidene. Det resulterte alltid i at en liten gruppe på hver side reiste seg og bidro.

 

Stemning og sang er for meg viktigere enn 100% syn. En får godt med seg det som skjer på andre banehalvdel, problemet er at samtlige står på kortsidene, selv om enkelte klager på det, og synet kan dermed bli hemmet.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kva er prisen totalt med biletter, opphold, flytur osv. for ein kamp på SB?

Vanskelig å si, siden det avhenger av flere forskjellige faktorer. Jeg gjør likevel et lite anslag:

 

Kampbillettene varierer i pris etter hvem vi spiller mot og hvor en velger å sitte (billettene som er igjen mot B´ham koster alt fra £40 - £65).

 

Norwegian satser heftig på London, så en får stort sett tur/retur mellom 600-1000 kr. (fra Gardermoen - har hørt de også skal være billig fra Flesland).

 

Hotell har jeg ikke selv testet ut, men på hotels.london.co.uk ser jeg det ligger mellom £150 og oppover for et dobbeltrom i to netter (samt at True Blue-medlemmer også får rabatter).

 

Jeg antar at dere er to personer som reiser. La oss si dere får kampbillett til £45, finner flybillett til 800 tur/retur, og velger et dobbeltrom til £300. £90 +£300 (omregnet til 3550 med kurs på 9,1) + 1600 kr = 5149 kr for to reisende. Mat og drikke kommer utenom, men du skal komme greit fra det med 3000 NOK per pers.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

må vel legge til at jeg var å så chelsea - arsenal forrige helg. Bestemte meg for å kline til da jeg aldri har sett engelsk fotball. Billettene er som sagt vanskelig å få tak i, men det viste seg at firmaet "Euroteam" hadde billetter (ja, flere av dere tenker nok "idiot" nå..). men anyways, billettene kom på formidable 370 pund (pr stk, 3 bill). fikk mailer fra firmaet om at leveransen ble utsatt og utsatt men couriern kom etter mye masing sendt lørdag kveld til hotellet. Hotellet ville heller ikke ha noe med billettene å gjøre da det var euroteam som var leverandør av billettene. 2 av billettene var på Matthew harding og 1 på langsiden (øverst).

 

de på matthew var sesongbilletter og den på langsiden var vanlig billett som det stod 46 pund på..

vakta kom dessuten og hentet person nr. 3 ned fra tribunen i pausen for å få alle detaljer om kjøpet av billetten da dette var et ulovlig kjøp og blabla (hvordan kunne han vite dette?). uansett, stemningen på matthew harding var helt sinnsyk. Britene vet hvordan man lager liv!!!!!!!!

 

Kort oppsumert: UTROLIG fett. helt sinnsykt å stå på matthew harding når jeg først var på stamford bridge. aldri finn på å kjøp billetter av Euroteam, selv om siden ser seriøs ut.

Endret av Jens viking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...