Gå til innhold

Spillertråd - Andrey Arshavin


invalid_user

Anbefalte innlegg

23. Andrey Arshavin

 

gun__1254833831_player_arshavin.jpg

 

Fullt navn: Andrey Sergeyevich Arshavin

Draktnummer: 23

Kallenavn: Shava

Nasjonalitet: Russland

Fødselsdato: 29. mai 1981

Fødested: Leningrad, Sovietunionen

Posisjon: Offensiv midtbane, ving, spiss

Høyde: 1.72 m

Overgang: Zenit St. Petersburg (undisclosed)

Kontrakt: Ukjent

Arsenal-debut: 21. februar 2009, Sunderland H, Premier League (0-0)

 

Tidligere klubber: Zenit St. Petersburg

 

 

Arshavin kom ikke på radaren til den gjennomsnittlige fotballsupporteren før sommeren 2008. Russland kom til EM på bekostning av England og ble et av mesterskapets store overraskelser. Arshavin var Russlands største profil da laget nådde semifinalen, før de ble slått ut av Spania, som til slutt vant hele mesterskapet. En overgang til Europas største klubber virket uungåelig, men ingen klarte å matche prislappen som Zenit klistret på det tekniske vidunderet. Tottenham kom nærmest å signere Arshavin, men overgangen skjedde aldri.

 

I januar 2009 startet store spekulasjoner om at Arshavin var på vei til Nord-London igjen, denne gangen til Arsenal. Ryktene pågikk hele måneden, før Arshavin signerte kontrakten 24 timer på overtid av overgangsvinduet - grunnet dårlige værforhold. Arsenal var inne i en periode med flere uavgjortkamper på rad, og Arshavin virket som den frelseren klubben trengte for å sikre 4. plassen i Premier League. Han begynte riktignok ikke å spille før han kom i matchform. Debuten ble ikke særlig vellykket, men han viste umiddelbart finslipt teknikk og touch. Det tok ikke lang tid for Shava å tilpasse seg engelsk fotball og hans første mål kom i 4-0 seieren over Blackburn på Ashburton Grove. Hans største bragd den sesongen var rikignok på Anfield, hvor han scoret hele 4 mål i en høydramatisk 4-4-kamp. Det ble til slutt 6 ligamål på 12 kamper for Arshavin, samt uttalige assists.

Endret av iRoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Definitivt min all-time favoritt, til tross for han korte stund hos Arsenal. En godt rutinert spiller, og det er umulig å ikke like smilet hans, kombinert høyden og farten hans. :D

 

Det beste øyeblikket var faktisk da han protesterte mot et straffespark i hans favør. Har alltid vært svak for ærlige spillere.

Lenke til kommentar

Jeg har sett igjen de fire målene til Arshavin mot Liverpool nå, og herregud for en spiller han er! Vanvittig effektiv og en teknikk av en annen verden. Jeg håper han får sjansen som midtspiss på lørdag, og scorer fire mål til!

 

Edit: Til sammen 13 mål og 14 assists på 33 Arsenal-kamper sier jo sitt.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

Arshavin has a high pain threshold

"I have not met many with his pain threshold," said Wenger.

 

"I’ve had a few [brave players] - the Nigel Winterburns, Bouldy, Dixon, Keown - they were tough boys. Andrey is a hard boy too, especially for a forward.”

Var ikke akkurat noe nytt dette, vi husker jo at han insisterte på å spille andreomgangen mot Blackburn med sting i foten (og scoret et ganske fantastisk mål også da). Rett og slett imponerende hvor mye smerte den lille mannen tåler. Sier litt at Wenger nevner han i samme åndedrag som Keown, Bouldy og Winterburn blant annet.

 

OT: Bare jeg som ikke klarer å se for meg Wenger si "Bouldy" uten å smile? :mrgreen:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-140898

Jeg digger håret til Arshavin nå til dags :D

 

Han er uten tvil en god fotballspillere, og han er uten tvil ikke redd for å si det han mener. Husker da jeg leste en gang at hvis han hadde blitt president, så hadde han forbydd kvinner i å kjøre bil :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det med kvinnelige sjåfører høres veldig ekstremt og latterlig ut i Norges/Europas likestilte og politisk korrekte samfunn, men det er langt fra noe uvanlig i Russland. Til og med mange kvinner mener det samme. Det har ikke så mye å gjøre med kvinnenes evne til å kjøre, som at trafikken i Russland er helt fakked up. Og om jeg skulle ytre min mening, så er det større sjangs for kvinner å finne på noe tull bak rattet enn menn, og på de russiske veien kan det bli vanvittig mayhem.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...