Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høy puls - farlig?


Nash

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I perioder nå har jeg lagt merke til at jeg usedvanlig høy puls. I skrivende øyeblikk målte jeg 90 slag på et minutt, noe som er veldig plagsomt (kan kjenne det banke i brystet).

Jeg verken røyker eller har familie med hjerteproblemer. Trener til vanlig 3 ganger i uken, styrketrening. Det blir altså lite utholdenhetstrening.

 

Så er dette farlig? Burde jeg gå til legen for å sjekke dette ut?

 

EDIT: kan også nevne at jeg er en 17 år gammel gutt :p

Endret av Nash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høy puls på unge hjertefriske mennesker er normalt ikke farlig. Man kan således oppnå et kraftig blodtrykksfall ved meget høy puls, indikasjoner på dette er feks. svimmelhet og uvelhet, dette grunnet at hjertet ikke pumper effektivt ved rask rytme, da det ikke har like god tid til å trekke seg sammen. Du kan (det er lite trolig) også ha en form for Takykardi som kan resultere i rask hvilepuls. Dette bør du snakke med fastlegen din om, om du mener dette er ubehagelig eller hemmer deg i dagliglivet.

 

I hard fysisk aktivitet er det helt normalt at pulsen stiger.

Lenke til kommentar

Ja, gjør det. Som uttalt er det lite trolig at dette dreier seg om noe farlig (du er ung, ingen hjertelidelser i familier, du trener, osv), men likevel ikke noe å kimse av. Om dette skulle dreie seg om noe alvorlig er prognosene for at dette ikke skal kunne utvikle seg bedre om man oppdager og gjør noe tidlig i prosessen. Svimmelhet sammen med kvalme kan være ufarlig, men også en indikasjon på at hjertet eskalerer i en form av elektriske forstyrrelser i hjertet. Du kan lese mer om de forskjellige hjertearytmiene @Wikipedia.

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

En hvilepuls på 90 er over det normale, men ikke nødvendigvis noe som er over det normale for deg. At du kjenner det banke i brystet kan like godt ha med blodtrykket å gjøre.. Normal puls er ca 60 - 80 slag pr. min, og blodtrykket er fint på rundt 120/80 mm hg...

 

Uansett er det ikke bra, arterieveggene blir utsatt for et ganske høyt press med en slik hvilepuls...

 

Snakk med fastlegen din!

 

 

Jeg er straks ferdigutdannet sykepleier forresten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...