Gå til innhold

Lønn offshore oljerigg


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Hei.

Lurer på hva en driller tjener på oljerigg? evt derrickmann eller roughneck

 

Fast innstalasjon har 5-10% dårligere betalt.

På flyterigg tjener en roughneck 450-550tusen med feriepenger

Derrickman 500-600tusen med feriepenger.

 

Varierer litt etter ansienitet, som har 6trinn å stiger hvert år.

 

Roughneck med fagbrev som BVO (bore- og vedlikeholdoperatør) har derrickmannslønn.

Dette får man som 2år lerling, eller vk1privatisteksamen + 5års erfaring.

 

Drillerene derimot har individuell avlønning, og er svært ettertraktet fortiden.

tipper gjennomsnittet på flyter er rundt 800tusen, men har hørt om de som har blitt lokket tilbake til gamle firma med lønninger over en million.

Meeeen de fortjener lønningene, mye ansvar. en stor fuckup så er de degradert til assistent driller som har 550-650tusen.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Fast innstalasjon har 5-10% dårligere betalt.

På flyterigg tjener en roughneck 450-550tusen med feriepenger

Derrickman 500-600tusen med feriepenger.

 

Varierer litt etter ansienitet, som har 6trinn å stiger hvert år.

 

Roughneck med fagbrev som BVO (bore- og vedlikeholdoperatør) har derrickmannslønn.

Dette får man som 2år lerling, eller vk1privatisteksamen + 5års erfaring.

 

Drillerene derimot har individuell avlønning, og er svært ettertraktet fortiden.

tipper gjennomsnittet på flyter er rundt 800tusen, men har hørt om de som har blitt lokket tilbake til gamle firma med lønninger over en million.

Meeeen de fortjener lønningene, mye ansvar. en stor fuckup så er de degradert til assistent driller som har 550-650tusen.

Da har jeg jobbet offshore i snart 2 år. Fagbrev som BVO og fullført teknisk fagskole med fordypning i boring.

Sist år hadde jeg en brutto årslønn på 800 tusen. Dette var med 16 overtidsdager. Drilleren min derimot har en grunnlønn på 1 150 000.

Lenke til kommentar

Da har jeg jobbet offshore i snart 2 år. Fagbrev som BVO og fullført teknisk fagskole med fordypning i boring.

Sist år hadde jeg en brutto årslønn på 800 tusen. Dette var med 16 overtidsdager. Drilleren min derimot har en grunnlønn på 1 150 000.

 

Ja, som de sier. Det er hardt i olja, men bedre enn å jobbe :)

 

Hva jobber du som?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber i bransjen, men som serivceingeniør på boreutstyr. Reiser mye rundt i verden, nordsjøen også av og til. Akkurat nå koser jeg meg i Sør Korea, har sine fordeler der nede også som gunstige skattefordeler.

 

For se litt på nordsjøen etterhvert, er jo 2-4 rotasjonen som frister mest, men er også godt betalt i forhold til arbeidstid :)

Lenke til kommentar

Jobber i bransjen, men som serivceingeniør på boreutstyr. Reiser mye rundt i verden, nordsjøen også av og til. Akkurat nå koser jeg meg i Sør Korea, har sine fordeler der nede også som gunstige skattefordeler.

 

For se litt på nordsjøen etterhvert, er jo 2-4 rotasjonen som frister mest, men er også godt betalt i forhold til arbeidstid :)

 

Hvilke skattefordeler tenker du på?

Jobber selv som serviceingeniør (er i Kina på et drillskip nå), men har aldri hørt om skattefordeler.

Jeg har 4-4-rotasjon og har arbeidssted i Norge, selv om jeg aldri er på jobb i Norge.

Lenke til kommentar

Hvilke skattefordeler tenker du på?

Jobber selv som serviceingeniør (er i Kina på et drillskip nå), men har aldri hørt om skattefordeler.

Jeg har 4-4-rotasjon og har arbeidssted i Norge, selv om jeg aldri er på jobb i Norge.

 

Norge har en skatteavtale med Sør Korea, så inntektsskatten er vel ca 18% mener jeg, også betaler jeg vel 7,8% til Norge så jeg opprettholder rettighetene her hjemme. Så totalt ender det vel opp med ca 26% skatt.

 

Hvordan dette fungerer er jeg usikker på da det er jobben som tar av seg alt papirarbeidet omtrent, jeg får noen papirer etterhvert hvor jeg må fylle ut litt ting også kommer skatteoppgjøret til høsten. Betaler norsk skatt nå, men får igjen alt over 26% til høsten altså.

 

Er vel noe greier i Kina også, men usikker på hva skattefordelene er der.

 

Samme som deg egentlig vil jeg tro, har arbeidssted i Norge og jobber 4-4.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Tjener man mer når man arbeider 2-2 enn 2-4?

 

Ingen som jobber 2-2 i norge fast tror jeg, fleste i serviceselskaper jobber 2-3-2-4 og operatøransatte jobber somregel 2-4. (Da tenker jeg fast på rigg)

 

 

Det er derimot klart at man får flere timer som 2-2, men jobber der man har slike stillinger, er somregel dårligere betalt per time.

 

Grunnlønnen vil være høyere, men total lønn vil være høyere med 2-4. Grunnlaget for det er at offshore er det overtidsuker man tjener på. (står 3 uker, så 3 uker fri til neste 2-4) foreksempel.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

En kollega av meg for ca 5 år siden, ønsket seg ut på nordsjøen på en rigg. Han hadde en kompis der ute som var rigger og tjente godt.

Etter hva min kollega fortalte meg på den tiden så kunne han ikke få jobb der ute fordi han hadde ikke fagbrev(uansett yrke)

 

Hva er kravene nå for å søke på jobb på en oljerigg?

Lenke til kommentar

En kollega av meg for ca 5 år siden, ønsket seg ut på nordsjøen på en rigg. Han hadde en kompis der ute som var rigger og tjente godt.

Etter hva min kollega fortalte meg på den tiden så kunne han ikke få jobb der ute fordi han hadde ikke fagbrev(uansett yrke)

 

Hva er kravene nå for å søke på jobb på en oljerigg?

 

Kravene varierer alt etter hvilken jobb du ønsker.

I drillingen kreves det både fagbrev og teknisk fagskole. Det er jo de som klarer å få jobb uten det også, men som regel er det veldig vanskelig.

I ISO fagene er det noe enklere å komme seg ut med kurs innenfor feks, stillas.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

jeg jobber som stillas bygger i nordsjøen. flyttet fra california i 2009(gift med ei norsk ei) og bestemte meg ganske fort å satse på nordsjøen. letteste veien ut er vel stillas, overflate eller isolasjon. i januar skal jeg begynne på brønnteknikk mens jeg jobber her ute. stillaset var bare døra inn kan du si. tror nok at litt offshore erfaring har mer å si en masse skole kurs osv og ingen erfaring. det er vertfall det jeg hører fra andre borings folk her ute.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Herlig, hvordan spesialisering er mest relevant for offshore-jobbing da? Evt hvilken har du?

Takk så mye for svar

De som tar petroleumsfag kommer ikke rett ut på rigg. Hvis du tenker på boreingeniør og deretter blir boreleder så tar det noen år etter fullført utdanning.

Jeg som derrickman merker enorm forskjell på de borelederene som kommer fra en teoretisk utdanning(sivilingeniører), og de som går over til å bli boreleder fra en boresjef stilling. Jeg er ikke i tvil om at sist nevnte er den beste borelederen. Det finnes selvfølgelig unntak der som alle andre plasser.

 

Med petroleumsfag kan du også bli ingeniør innen wireline. Tipper at du kan bli mudlogger og mud ingeniør også uten at jeg er sikker på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...