Gå til innhold

Driver hindrer Windows-oppgradering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En ting som er sikkert er at det som oftest er mye lettere å få tak i drivere til windows. Det er nesten garantert, mens i linux må man nesten sjekke det ut før kjøp.

Det var kanskje ein gyldig kommentar i forrige 10år, idag så støtter Linux minst 100 gonger meir hardware enn Windows. Du må ha skikkeleg sær hardware om det ikkje fungerer i Linux idag, då vil eg også tru at det heller ikkje fungerer til Windows 7.

 

siden linux er en plattform for flere versjoner av os og Windows er et eget os så er det ingen selvfølge at de kan bruke de samme driverne.

 

bruker Windows og Macos de samme driverne ?

her vil jeg tro at det er letter å bruke en linux driver i Macos en det er i Windows

 

Det er ikkje snakk om 100% identiske drivere, men drivere som er åpne har også APIet åpent så ein kan bruke open source driverane og tilpasse det lille ekstra for Windows 7 på dagen. Nettverksdrivere er ikkje rocket science.

Lenke til kommentar

hva mener du med å tilpasse ?

det er mulig det fungerer med linux , men det bryter med Windows sin måte å gjøre ting på

jeg kjenner ikke linux så god å at jeg kan si så mye om det.

 

hvis man skaffer seg en driver til windwos så er det også meningen at man skal ta den i bruk uten å rekompilere den. det er heller ikke mulig siden det ikke er åpen kode.

 

det er den viktigste grunnen til at den metoden ikke vill fungere

Lenke til kommentar
En ting som er sikkert er at det som oftest er mye lettere å få tak i drivere til windows. Det er nesten garantert, mens i linux må man nesten sjekke det ut før kjøp.

Det var kanskje ein gyldig kommentar i forrige 10år, idag så støtter Linux minst 100 gonger meir hardware enn Windows. Du må ha skikkeleg sær hardware om det ikkje fungerer i Linux idag, då vil eg også tru at det heller ikkje fungerer til Windows 7.

 

siden linux er en plattform for flere versjoner av os og Windows er et eget os så er det ingen selvfølge at de kan bruke de samme driverne.

 

bruker Windows og Macos de samme driverne ?

her vil jeg tro at det er letter å bruke en linux driver i Macos en det er i Windows

 

Det er ikkje snakk om 100% identiske drivere, men drivere som er åpne har også APIet åpent så ein kan bruke open source driverane og tilpasse det lille ekstra for Windows 7 på dagen. Nettverksdrivere er ikkje rocket science.

 

Linux har mye drivere, men det er stort sett ikke hardwareprodusentens sine offisielle drivere. Da er man frigitt at noen 3 part har mekka noen ferdig for deg, med mindre du klarer det selv.

 

Mye av driverstøtten blir også fort generic og eller kun basic støtte. Men det betyr ikke at de fleste distroer i dag fungerer out of the box.

 

For hjemmemarkedet har jeg til dagsdato tilgode å kjøpe hardware som ikke støttet av windows. Deretter kommer mac os og kanskje linux (offisiell driverstøtte). Det kommer rett og slett av at windows er så utbredt at det er der pengene er. Så at linux støtter 100 ganger mer hardware er bare vås (iallefall for hjemmemaskiner). Støtten kan godt være tilnærmet.

 

Uansett driverstøtte eller ei, dette er ikke OS utvikleren sin oppgave. De kan godt være der å bidra for å utvikle en best mulig driver, men å klage på et OS over manglende driverstøtte ligger i bunn og grunn på hardwareprodusenten.

 

Uansett så

Lenke til kommentar
Linux har mye drivere, men det er stort sett ikke hardwareprodusentens sine offisielle drivere.

Der tar du grundig feil, mesteparten av driverane kjem etter innsats frå hardwareprodusenten.

 

 

For hjemmemarkedet har jeg til dagsdato tilgode å kjøpe hardware som ikke støttet av windows. Deretter kommer mac os og kanskje linux (offisiell driverstøtte). Det kommer rett og slett av at windows er så utbredt at det er der pengene er. Så at linux støtter 100 ganger mer hardware er bare vås (iallefall for hjemmemaskiner). Støtten kan godt være tilnærmet.

Eg har hardware som bare fungerer på Win95 og WinXP, det er ikkje mogleg å få dei til å fungere i Windows 7. Dette er hardware som er så nytt som 3 år gammalt. Og alt fungerer fint i Linux, trenger ikkje ein gong å leite etter drivere, det bare fungerer.

 

Uansett driverstøtte eller ei, dette er ikke OS utvikleren sin oppgave. De kan godt være der å bidra for å utvikle en best mulig driver, men å klage på et OS over manglende driverstøtte ligger i bunn og grunn på hardwareprodusenten.

 

Det er bullshit, og det er akkurat derfor eg må kvar bidige gong innstallere unike drivere for enkle ting som webcam, scannere, printere, lyd for å i det heile tatt få dei til å fungere. I Linux bare fungerer det, fordi det finnes ein standard kommunikasjonskanal for sånne ting.

 

Linux støtter hardware, hardware støtter Windows.

Lenke til kommentar
Det er bullshit, og det er akkurat derfor eg må kvar bidige gong innstallere unike drivere for enkle ting som webcam, scannere, printere, lyd for å i det heile tatt få dei til å fungere. I Linux bare fungerer det, fordi det finnes ein standard kommunikasjonskanal for sånne ting.

 

Linux støtter hardware, hardware støtter Windows.

 

Det der faller på sin egen urimlighet. At det fungerer i linux er jo også som du sier basert på hardware produsenten sin innsats. Det er rett og slett helt ufattelig å legge driver ansvaret over på MS. Du motsier deg selv. Det fungerer bare i linux (ja det stemmer mange ganger, men langt fra alltid). På maskinen her nå hadde jeg ikke behøvd å stappe inn en eneste driver for at maskinen fungerer med win 7. Alt lå inne bortsett fra en ACPI driver som kom på update. Dette er også masse drivere som er av nyere dato. Winows har som oftest generic drivere til det meste, men vi ønsker da også litt mer optimaliserte drivere?

 

At utstyret ditt som er 3 år gammelt ikke fungerer i windows, synes du er helt legitimt å gi MS deng for? Det var før vista sin tid. At produsenten har valgt å ikke bruke tid (les penger) på å lage ny driver for nyere windows versjoner får du heller ta med dem.

Nestegang jeg installerer en ny linux distro av et slag på en maskin og det skulle vise seg at noe hardware ikke fungerer der og da, ja da skal jeg jaggu ta frem ropperten og vri av meg ukvemsord mot hele linux verden som ikke ordna drivere ferdig for meg. Synes du det ville være riktig vei å gå?

 

Ansvaret for at produktet fungerer under OS, enten det er windows, linux, mac os osv er i første omgang hos hardware produsenten.

 

Men nå er denne tråden så langt utafor viddene at jeg stopper denne meningsløse diskusjonen som ikke hadde noe med saken å gjøre. Det er i grunn en ikke sak som enkelt kan løses på måter.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...